Jump to content

Bavaria seilbåt, en investering?


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Joelle, har du fått byggenummer 1? Eller starter de på ett eller annet mer eller mindre vilkårlig tall?

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Aner ikke med det står på ett plakat inne i båten.

"Båten mangler brukerhåndbok (fordi den er en prototyp). Den kan derfor i hht. CE-direktivet ikke leveres kunde før dette er bragt i orden."

Så det virker ju som om det er nummer en eller to.

Link to post

Mange som selger sine nesten nye / Lite brukte Bavaria`er ser det ut til:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/result;pdc=1110230091053

 

Håper frakt og kalesje er inkludert ... :wink:

:yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo ikke rart at det blir en del Bavaria på bruktmarkedet etter kort tid når du hører antall båter de har klart å selge. Lundebåt fortalte i går at de hadde solgt 29 nye 30 fotere og det før båten har vært på vannet. Jeg syns folk er litt tøffe når de kjøper en båt før den i det hele tatt har vært på vannet. Minner litt om det GALE 80 tallet, men, men. Sikkert en god investering.

 

Uansett syns jeg denne linken og den andre er litt håpløs. Selvsagt mye fornuftig som blir sagt og overraskende lite "min båt er det eneste som duger" tross alt. Men mitt råd er uansett og ikke legge for mye vekt på slike diskusjoner i valg av båt (det finnes et utall slike debatter på nettet). Jeg vil påstå at du neppe blir klokere av å lese disse. Dersom båten brukes som en "normal" turbåt tror jeg ikke det er avgjørende om båten er bygd veldig kraftig. Skal du på langtur er saken annerledes, men så er det jo mange Bav på langtur også og det går vel greit med dem også, såvidt jeg kan se... Det er jo bare det at det er typisk norsk å kjøpe det dyreste og beste... Kanskje det er litt bortkastet penger for enkelte...

 

Ellers er jeg helt enig i at det blir mye tillegg på prisene før du er på sjøen, men det er iallefall en tendens til at Bav setter mer utstyr inn i båtene nå en før og dermed nærmer seg andre. Hanse syns jeg nå ligger etter. På en 312 må du faktisk legge på 60 lapper for å få samme utstyr som er standard i en B30.

 

Uansett, legg på 50 lapper på B30 så har du frakt, rigging og klargjøring. Da begynner det å nærme seg en FRA pris... for å si det slik. Og 550 for en ny 30 foter er jo ikke ille

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Uansett, legg på 50 lapper på B30 så har du frakt, rigging og klargjøring. Da begynner det å nærme seg en FRA pris... for å si det slik. Og 550 for en ny 30 foter er jo ikke ille

At man må legge 50 lapper til den prisen som leverandøren opererer med for å få brukbar båt på sjøen finner jeg uakseptabelt. Her er det helt klart selgers marked, og det er vel omtrent bare båtbransjen som kan operere på den måten. :headbang:
Link to post

At man må legge 50 lapper til den prisen som leverandøren opererer med for å få brukbar båt på sjøen finner jeg uakseptabelt. Her er det helt klart selgers marked, og det er vel omtrent bare båtbransjen som kan operere på den måten. :headbang:

Ehem - kan ikke du stikke å f.eks en Passat stv. til 249 900,- som er annonsert pris.

 

man må som regel betale "litt" ekstra der også, for klargjøring, vask, litt bensin ( ! ), frakt, gummimatter, osv osv.

 

helt uvanlig er det vel ikke ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ehem - kan ikke du stikke å f.eks en Passat stv. til 249 900,- som er annonsert pris.

 

man må som regel betale "litt" ekstra der også, for klargjøring, vask, litt bensin ( ! ), frakt, gummimatter, osv osv.

 

helt uvanlig er det vel ikke ?

 

Suzuki

Mulig tidene har forandret seg, men sist jeg kjøpte ny bil var det ikke slik. De tingene du nevner var inkludert i prisen.
Link to post

Uansett syns jeg denne linken og den andre er litt håpløs.

 

Skal du på langtur er saken annerledes, men så er det jo mange Bav på langtur også og det går vel greit med dem også, såvidt jeg kan se...

<{POST_SNAPBACK}>

Håpløs; deg om det, ikke enig med deg der.

 

Langtur; FEIL, les gjerne denne linken:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...indpost&p=44632

 

Dessuten lurer jeg på om du har lest artikkelen til Holo i siste Seilmagasinet?

 

mvh

 

Barsk II :nono: :nono: :flag:

Link to post

Håpløs; deg om det, ikke enig med deg der.

 

Langtur; FEIL, les gjerne denne linken:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...indpost&p=44632

 

Dessuten lurer jeg på om du har lest artikkelen til Holo i siste Seilmagasinet?

 

mvh

 

Barsk II :nono:  :nono:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Nei har ikke lest artikkelen. Jeg forstår av andre innlegg at den båten hadde store svakheter som ikke skal forekomme. Jeg blir skeptisk av å lese slikt og vil nok kjøpe bladet, MEN det er bare 1 eksempel. Har også lest om en Swan som mistet kjølen når den var helt ny... Uten sammenlikning selvsagt.

 

Det bli spennende å se fremover, hvis disse båtene er så dårlige som mange hevder OG som det også tydeligvis finne noen eksempler som bekrefter så ser det ikke så bra ut for Bavaria... Slike diskusjoner som dette er selvsagt med på å skape et rykte om at båtene er dårlige, men jeg syns ikke det er spesielt godt dokumentert. Det finnes jo utrolig mange Bavaria båter også og hadde de vært jevnt over dårlig så måtte vel det funnes mer faktisk dokumentasjon enn det som har kommet frem her?... Vel, vi trenger ikke bli enig og folk må jo velge det de tror på... Uansett ville jeg nok vært skeptisk til å kjøpe en helt ny modell, det er jo det samme med nye bilmodeller. Litt kluss i starten er det alltid. At 29 stk kjøper en B30 usett syns jeg er ekstremt.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er vel få produkter som er så vriene å prissammenlikne som båter, med mindre man bruker tid på å gå grundig igjennom utstyrslister etc.

 

Når tyske og franske storprodusenter kan levere til så lave priser, så skyldes ikke det ene og alene en effektiv produksjon. Selv om både Beneteau og Bavaria etterhvert kommer med mye utstyr inkludert, er dessverre mye av dette minimumsløsninger. Enten det gjelder seilkvalitet, kjølmateriale, størrelser på vinsjer, avlastere etc. etc.

 

En tommelfingerregel mange benytter er å legge på 30 prosent på listeprisen. Men man kan klart slippe billigere unna om kravene ikke er all verden. Det er i alle fall positivt at de store europeiske verftene har bidratt til å presse prisene generelt, samtidig som de har vært svært så innovative hva nye løsninger angår.

 

Selv er jeg nok noe mer konservativ i båtvalget, og setter bidevindsegenskapene vel så høyt som de utmerkede sløre- og lenseegenskapene mange av de nye, brede og flatbunnende nyskapningene har. Men smaken er som baken...

Link to post

Var inne på hemsia doms, men ittno priser.

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

mulig, fikk blekka av de i går, med priser.

Benetau 323, NOK 779 000,-

Levert i Son, ferdig bunnbehandlet.

 

Av utstyr nevner jeg:

landstrømsanlegg +lader

Varmt / kaldt vann

Kjøleboks med kompressor

Service

Rod Kick

Anker, fortøying & fendere

Ute dusj

Statoil gassflaske

Brakett for utenbordsmotor på cockpit

Sprayhood m/syrefaste bøyler

osv osv..

 

 

Såvidt jeg klarer komme på, er denne relativt KOMPLETT

 

Prisen på Benetau 343, oppgis til NOK 929 000,-

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

mulig, fikk blekka av de i går, med priser.

Benetau 323, NOK 779 000,-

Levert i Son, ferdig bunnbehandlet.

 

 

<{POST_SNAPBACK}>

Til sammenlikning fikk jeg et tilbud på Bavaria 32 med rullemast, levering, rigging, landstrøm og varmtvann på 680 000.

 

Da er egentlig Beneteauen ganske konkurransedyktig særlig siden den har Yanmar med aksling og ikke Volvo med seildrev.

 

Problemet er bare at Bavaria 30 etter min mening hadde nesten like mye plass til en langt lavere pris...

Link to post

Til sammenlikning fikk jeg et tilbud på Bavaria 32 med rullemast, levering, rigging, landstrøm og varmtvann på 680 000.

Sprayhood ?

Fendere / anker / tauverk ?

Lader ?

Servise ?

Kjølekompressor ?

Septiktank ?

Cockpitbord ?

 

Problemet er bare at Bavaria 30 etter min mening hadde nesten like mye plass til en langt lavere pris...

<{POST_SNAPBACK}>

Mja, den var rommelig den B30`en. To ting det var spart inn plass på;

skapplass i byssa

lengde på køyer i forpigg.

 

Ellers oppfattet jeg B30 en, som et langt bedre kjøp..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Sprayhood ?

Fendere / anker / tauverk ?

Lader ?

Servise ?

Kjølekompressor ?

Septiktank ?

Cockpitbord ?

Akkurat....

Snakket med to ulike selgere og fikk litt ulikt inntrykk av hva som egentlig var med i den prisen. Tar vi utgangspunkt i det jeg fikk skriftlig så var dette ikke inkludert.

 

Mja, den var rommelig den B30`en. To ting det var spart inn plass på;

skapplass i byssa

lengde på køyer i forpigg.

 

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja....32 hadde også ganske trang forpigg. Spiller ingen rolle for meg da jeg nok vil sove akter, men på 32 var det langt dårligere plass akter enn på 30.

 

Blir det aktuellt å kjøpe ny båt for meg hadde nok Bavara 30 vært ekstremt aktuell dersom de kunne levert. Synes ikke prisforskjellen til 32 gir nok igjen og Beneteau blir i dyreste laget. Skulle motorseileren bli solgt og ikke seilt sørover til Arendal er jeg redd det må bli bruktmarkedet atter en gang.

 

En annen ting er at alle disse båtene har storseilskjøtingen foran luken. Synes lite om dette og langt mer om Hunter sin targabøyleløsning.

 

Burde kanskje starte en egen tråd om plassering av storseilskjøte på nye båter...

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post

Ingen skal påstå at det er trangt i forpiggen på min Bavaria 32!!!

 

Bilde

 

Det er 60 cm med gulvplass, sengen er over 2 meter på det breieste og over 40 cm i piggen.  Og over 2 meter lang!!  Og to store skap + en liten sofa!!

<{POST_SNAPBACK}>

Trangt? Nei, nei, er jo plass til en i til i midten. Send meg en IM så stiller jeg!

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Akkurat....

Snakket med to ulike selgere og fikk litt ulikt inntrykk av hva som egentlig var med i den prisen. Tar vi utgangspunkt i det jeg fikk skriftlig så var dette ikke inkludert.

Ja....32 hadde også ganske trang forpigg. Spiller ingen rolle for meg da jeg nok vil sove akter, men på 32 var det langt dårligere plass akter enn på 30.

 

Blir det aktuellt å kjøpe ny båt for meg hadde nok Bavara 30 vært ekstremt aktuell dersom de kunne levert. Synes ikke prisforskjellen til 32 gir nok igjen og Beneteau blir i dyreste laget. Skulle motorseileren bli solgt og ikke seilt sørover til Arendal er jeg redd det må bli bruktmarkedet atter en gang.

 

En annen ting er at alle disse båtene har storseilskjøtingen foran luken. Synes lite om dette og langt mer om Hunter sin targabøyleløsning.

 

Burde kanskje starte en egen tråd om plassering av storseilskjøte på nye båter...

<{POST_SNAPBACK}>

Når det gjelder løygang så er det svært enkelt å ettermontere i cockpit om du skulle ønske men da er kanskje First 31.7 et bedre valg for deg?

 

Selv har jeg løygang i cocpit på regattabåten og fremfor sprayhood når jeg seiler tur med unger ombord.

På 323 lar dette seg kombinere.

 

Ellers inkludert i tillegg til hva suzuki nevnte:

Bunnbehandling

Vendbart ratt (som er skinntrukket)

Radio/CD med høyttalere

Yanmars nye 20HK motor (størrre kraft, tresylindret med mindre støy/vibrasjon)

Innfelt taklys i flott "himling".

Rustfri bøyle på sprayhood.

Håndrekker i teak.

Halegatt med ruller.

Sikkerhetsfeste for sele i cockpit.

Smart oppheng for tauverk.

Vippsete for utgang til stor badeplattform med teak.

 

323 kunder verdsetter også ofte noe av følgende: flott finish, flott design med skrogvinduer og overlysvinduer, "luktfri" båt, flott instrumentpanel, lagerplass under flotte dørkplater, flott bad, kabelrør halegatt m/ruller osv.

 

Rullestorseil koster kr. 3700 i tillegg om man ønsker dette (zip pack og lazy jack er inkl. std.)

 

Det ble i fjor levert i underkant av 30 stk. 323 i Norge og modellen har inntil 343 ble lansert vært vår mest populære modell.

Link to post

Investering? Kommer vel an på hvordan man ser det, men noen påstander er vel gjort til skamme.

 

Bavariabåtene har blitt spådd en lav bruktverdi etter få år fordi markedet er oversvømmet av AWB'er. Det har så vidt jeg kan se ikke skjedd. De omsettes med akseptable, fra selgers synspunkt, priser.

 

Det ble også spådd et ras på bruktprisen på eldre svenske båter. Det har heller ikke skjedd. En 1982 Comfortina 32 ble solgt i Tønsberg for noen uker siden for nyprisen på en B30. Scanmar, HR og Najad selges også for riktig friske priser.

 

Bavaria og de franske lager båt etter samlebåndsprinsippet. Mye som bil. Du spec'er båten ved bestilling og har en del å velge i. Som selvfølgelig koster ekstra.

På de fleste modellene kan det velges bly/jernkjøl, rulle/fullspilet storseil, stor/liten motor. Men lik bil kan du ikke velge fabrikat. Du får ikke en Volvo med BMW motor, men du kan velge størrelsen på Volvomotoren.

 

Selv om jeg ikke kommer til å kjøpe en selv, synes jeg Bav'ene er riktig fine. De er bra bygget med isopolyester og Aramid for å ta opp kreftene i forskipet. Volvomotor på seildrev, Selden rigg, Elvstrøm seil og dekksutstyr fra Rutgerson, Harken og Lewmar er ikke å kimse av. Artikkelen det er referert til avslørte vel ikke fundamentale feil og mangler, men heller at det slurves litt i monteringen.

 

Disse båtene er meget markedstilpasset. Det vil si vekt på bokomfort. Mest mulig køyer og inneplass. Resultatet blir gjerne en båt som er så høy og kantete at det ser ut som om den har gått i brygga for full fart. Og det blir mangel på stueplass. På min gamle båt har jeg en akterplikt på størrelse med en løsgjengerarrest, og en cockpitbenk så stor at både gummibåt og påhenger går nedi. Hadde den blitt bygget i dag, hadde det vært en akterlugar nr.2 der istedet.

 

Jeg har syntes at kjølprosenten på B30 er liten, men, ved nærmere ettertanke, den er bred og flat i bunnen så det skulle være mye formstabilitet. Det har vært snakket en del rundt dette med en kort, dyp kjøl på en flat bunn. Det har jo vist seg i praksis at ved en hard grunnstøting så holder de faktisk. Det kan fyke litt flis inne i båten, men de totalhavarerer ikke. Moderne laminater tåler mye. Selvfølgelig går det an å ty til ekstreme konstruksjoner slik som Kenneth Albinssons AIE35 med kjølen utformet som en stålramme som går helt opp til dekk. Den båten slår forlengs salto før den tar skade men det er dyrt og lite produksjonsvennlig.

Ellers, jeg synes rattstyring på en så liten båt er en uting men det er det markedet vil ha. Og selvfølgelig storseilskjøtingen på hyttetaket som vanskeliggjør å seile båten alene. Kan selvfølgelig løses med en løs løygang, men med rattstyring blir det ikke mye cockpit igjen.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Jeg har også undret meg over at småbåter kommer med rattstyring. Hvorfor vil markedet ha rattstyring på såpass små båter? Dyrere, masse leamikk, tar stor plass i cockpit, og så er det rett og slett mye bedre muligheter for rormannen å plassere seg "riktig" med en rorkult og forlenger.

 

(Selv har jeg faktisk rattstyring...)

 

Geir

Link to post

Jeg har også undret meg over at småbåter kommer med rattstyring. Hvorfor vil markedet ha rattstyring på såpass små båter? Dyrere, masse leamikk, tar stor plass i cockpit, og så er det rett og slett mye bedre muligheter for rormannen å plassere seg "riktig" med en rorkult og forlenger.

 

(Selv har jeg faktisk rattstyring...)

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det viktigste er nok at man får "storbåtfølelsen"? En utrent seiler føler seg tryggere og man får evt. instrumenter/kartplotter på fint pidestall og cockpitbord montert på dette.

 

og føler man at man har plass nok så er jo valget enkelt om man ikke er så opptatt av seilegenskapene, rorfølelse og annet at man kjøper en 31.7 eller tilsvarende?

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post

Jeg har også undret meg over at småbåter kommer med rattstyring. Hvorfor vil markedet ha rattstyring på såpass små båter? Dyrere, masse leamikk, tar stor plass i cockpit, og så er det rett og slett mye bedre muligheter for rormannen å plassere seg "riktig" med en rorkult og forlenger.

 

(Selv har jeg faktisk rattstyring...)

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har også lurt på dette. Undringen ble ikke mindre da jeg så denne :Hunter 27

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...