Jump to content

Bavaria seilbåt, en investering?


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Ville anbefale deg å lese det siste nummeret av seilmagasinet, der skriver Andreas Holo om sine erfaringer etter 1 år med Bavaria.

 

God / dårlig investering ? Ingen vet på lang sikt ennå.

 

Har du sjekket hva båten vil koste med nødvendig utstyr? Etter min mening er Bavaria prisene ikke reelle, de originale seilene f.eks. er vel nær ubrukelige. De fleste konkurrenter leverer også med blykjøl f.eks.

Finnes mange tråder her om temaet, bl.a. denne:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3702&st=120

 

mvh

 

Barsk II :nono: :flag::sailing:

Link to post
Svart (redigert)

Ville anbefale deg å lese det siste nummeret av seilmagasinet, der skriver Andreas Holo om sine erfaringer etter 1 år med Bavaria.

 

God / dårlig investering ? Ingen vet på lang sikt ennå.

 

Har du sjekket hva båten vil koste med nødvendig utstyr? Etter min mening er Bavaria prisene ikke reelle, de originale seilene f.eks. er vel nær ubrukelige. De fleste konkurrenter leverer også med blykjøl f.eks.

Finnes mange tråder her om temaet, bl.a. denne:

 

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=3702&st=120

 

mvh

 

Barsk II :nono:  :flag:  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

oh my.

Du har RETT. Her må jeg visst lese innventarlista bedre.

Er det noe som rettferdiggjør 25% kjølvekt når man snakker om stabillitet og sjøegenskaper i forhold til båtens oppbygning?

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post

Jeg snakket med en plastreparatør som holdt til der jeg bor for et par- tre år siden. En av hans kommentarer var at går du på grunn med enkelte av disse nye konstruksjonene, ramler dem omtrent fra hverandre. Nå ble det bygget slike båte før også, vår tidligere Sylfiden var en av dem. Men Sylfiden ble seilt fra Skagen i sør til Magdalenafjorden på Svalbard i nord. Uten noen gang å ha gått på grunn.

 

Det som jeg sitter igjen med av inntrykk etter mange år, er at kvalitetsbåtene har holdt seg godt i pris. Da sett i forhold til markedsprisen den gangen de var nye. Lettbygde båter som Sylfiden datt i pris. Båter som har fått et godt rykte for kvalitet og styrke, også når det gjelder innredning, rigg, seil og maskineri, holder seg.

 

Når det gjelder 25% kjølvekt, båtens oppbygging og krav til stabilitet. Dette har naturligvis noe å gjøre med momentet til det som prøver å krenge båten. Det er således et forhold mellom kraftsenteret i riggen og motsvarende senter i kjølen (eller den totale vekten som til en hver tid befinner seg på undersiden av båtens dreieakse). Skal man begynne å regne på denne aksen, kommer naturligvis båtens bredde inn i bildet. Hvis denne båten er Veritas-godkjent, vil jeg tro at det har vært foretatt krengningsprøve. Men, igjen generelt, 25% synes noe lite. Dog er det mange som ikke har mer enn 30%. Sylfiden hadde 50%, og var ikke spesielt stiv. Hulda har 30% kjølvekt og i tillegg et par tonn under vannlinjen i form av stålkonstruksjoner og trimballast. Hulda virker mye stivere enn Sylfiden. Hulda er fire meter bred, og Sylfiden var 3 meter. Når det her skrives om moment, så er det påvirkingssenteret ganger armen/avstanden til båtens dreieakse. Grunnen til at det blir foretatt krengingsprøver, er at det formodentlig er nesten umulig å beregne alt helt 100 innenfor en fornuftig kostnadsramme.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

oh my.

Du har RETT. Her må jeg visst lese innventarlista bedre.

Er det noe som rettferdiggjør 25% kjølvekt når man snakker om stabillitet og sjøegenskaper i forhold til båtens oppbygning?

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har lest meg til at det ikke er tilstrekkelig å se på kjølvekt alene. Man må også se på båtens bredde - da denne også gir skroget en rettende kraft. Dette gjør at man ikke kan sammenligne kjølvekt på en moderne båt med kjølvekt på en eldre "Orust seiler".

 

Som jeg har sagt flere ganger her har jeg seilt en Bavaria 32 et par uker. Jeg opplevde denne båten betydelig stivere enn Oceanis 311 som jeg også har seilt 2x2 uker (vi har leid seilbåt noen somre av Lunde Båt og Normar). Begge båter ble seilt tildels svært aktivt - dvs. ikke type turseilas - mer regattalignende trimming der jeg presset båten på fart og trim. Vi logget over 9 knop med Bavariaen på en skarp slør - skikkelig morro.

 

Eneste gangen jeg opplevde Bavariaen som litt kilen å seile var en gang vi på slør i 10 m/sek seilte med bare full genoa (vi motorseilte - men det blåste så godt at motoren sto i fri). Da oppleve jeg at båten broachet. Det skyldes trolig at masta står ganske langt frem på båten, og at vindrossa som kom presset baugen ned og hekken opp. Dermed sugde roret luft. Hadde jeg hatt storseil oppe hadde antakelg båten balansert bedre.

 

Om Bavariane holder godt i 20 år vet jeg ikke. Men som jeg har sagt tidliger - jeg opplevde Bavariaen som en mer solid båt enn Oceanisene vi leide. Uansett får man ikke Orust kvalitet når man kjøper tysk/fransk (til orientering har jeg vokst opp i HR 26 og HR29 - så mine egne preferanser går i den retningen).

 

Bavarias priser - både på motorbåter og seilbåter - er rene lokkepriser. Det tilkommer masse utstyr, og mye av utstyret er dyrt. F.eks. er ikke kalesje std på motorbåtene - og den koster fort 30.000 kroner. Samme gjelder frakt fra fabrikken. 40 fot gjennom Europa på trailer er fort noen titusen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Og hva sier spesialistene om joller og beslektede båttyper? Sånn ca 0% kjølvekt? Eller båter med vannballast? Eller kata- og trimaraner - heller ikke mange prosent der nede.

 

Nei, skal du henge deg opp i ett prosenttall er det andre prosenter som er lettere å vurdere.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette med prosenttallet er ikke noe oppheng i en enkeltsak, men hører med i en sammenheng med stabillisering o.a.

 

Det er vel kanskje ikke ukjent at kjølvekt ligger på ca 40-45% for langkjølbåter??????

 

Du kan jo prøve deg uten kjøl på en seilbåt.

 

mvh johan

Link to post

Jeg tror bavariabåtene kommer til å fortsette å holde seg bra i pris. Huske at prisene det annonseres med er uten endel utstyr som de fleste foretrekker, f.eks. varmtvann o.li. Man kan nok fort plusse på ca. 20% på prisen før man får en endelig pris. Da Maxibåtene kom på markedet ble det sagt akkurat det samme, kvaliteten kan ikke være bra, båten vil ikke holde lenge osv., men flesteparten av disse lever fortsatt i beste velgående.

 

Jeg studerte B32 litt "bak kulissene" og utifra det jeg kunne se, så synes jeg det generelt var en bra bygget båt. Det elektriske var forholdsvis ryddig og bra, mye bedre enn på mange langt dyrere båter. Vi kommer nok ikke unna det faktum at nå som båtene bygges mer og mer for fart, så medfører det at risikoen for skade ved grunnstøting blir noe høyere. Dette er ikke spesielt for bavaria, det gjelder så godt som alle båter som produseres i dag og seiler bra.

 

Jeg har i hvertfall ingen betenkeligheter med å kjøpe bavaria, jeg tror det kan være et bra kjøp. Må bare spare litt først :sailing:

Link to post

Jeg tror bavariabåtene kommer til å fortsette å holde seg bra i pris. Huske at prisene det annonseres med er uten endel utstyr som de fleste foretrekker, f.eks. varmtvann o.li. Man kan nok fort plusse på ca. 20% på prisen før man får en endelig pris.  Da Maxibåtene kom på markedet ble det sagt akkurat det samme, kvaliteten kan ikke være bra, båten vil ikke holde lenge osv., men flesteparten av disse lever fortsatt i beste velgående.

 

Jeg studerte B32 litt "bak kulissene" og utifra det jeg kunne se, så synes jeg det generelt var en bra bygget båt. Det elektriske var forholdsvis ryddig og bra, mye bedre enn på mange langt dyrere båter. Vi kommer nok ikke unna det faktum at nå som båtene bygges mer og mer for fart, så medfører det at risikoen for skade ved grunnstøting blir noe høyere. Dette er ikke spesielt for bavaria, det gjelder så godt som alle båter som produseres i dag og seiler bra.

 

Jeg har i hvertfall ingen betenkeligheter med å kjøpe bavaria, jeg tror det kan være et bra kjøp. Må bare spare litt først :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Litt på siden - Bavaria motorbåter..

 

Tok de nærmere i øyensyn idag og synes kvalitet og mange av løsningene var bra. Synes imidlertid de er litt for åpne akterut fra cokpit til badeplattform. Fint i sol og penvær, men ikke så bra i regnvær og vind vil jeg tro.

Når det gjelder pris så er de OK, men man må som flere andre også har bemerket legge til mye på oppgitt pris.

 

De fleste må ha/vil ha: Kalesje=38000-49000, ankervinsj = ca 30000,-, bunnstoff=ca 30000,-, Varmer: 27000,- ++++. Det utrolige er ekstrautgifter 36000 - 55000,- i frakt + 9500-16000,- for klargjøring.

Skal man ha truster koster det 37000,- ekstra. Prisene er etter min mening uforskammet høye.

Ei pute på dekk koster den nette som av 8200,- - 9400,-!

Et lite kjøleskap i cockpit = 8200,-... .

 

Har lest brosjyren hvor de skryter av hvor hurtig og effektivt ting gjøres, derav rimelig hevdes det. Skulle vel da også tro at ekstrautstyr som bestilles blir bra priset. NOT!

Båtene lages jo på bestilling.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post

Etter det jeg har forstått så er alle "masseproduserte båter" av samme ulla. De fleste moderne båter vil vel få omfattende skader ved et sammenstøt med moder jord. ( Ref. siste nr. av Seilmagasinet ) Da var det bedre med if'en som har lang kjøl, og tåler litt...

 

Jeg har nå iallefall en plan om å kjøpe en brukt Bavaria 36 - 38 om ca 3 år, i det jeg tror at kvaliteten er omtrent på høyde med de andre "masse produserte båtene".

 

- et annet spørsmål er jo om båtprisene på 80 -90 talls båtene vil holde seg. Noen av disse utlyses jo til en pris som ligger tett opptil hva en ny Bavaria koster i dag. - Og jakten på mer kostnadseffektive produksjonsmåter for nye båter vil fortsette.

Link to post

Litt på siden - Bavaria motorbåter..

 

De fleste må ha/vil ha: Kalesje=38000-49000, ankervinsj = ca 30000,-, bunnstoff=ca 30000,-, Varmer: 27000,- ++++. Det utrolige er ekstrautgifter 36000 - 55000,- i frakt + 9500-16000,- for klargjøring.

Skal man ha truster koster det 37000,- ekstra. Prisene er etter min mening uforskammet høye.

Ei pute på dekk koster den nette som av 8200,- - 9400,-!

Et lite kjøleskap i cockpit = 8200,-... .

 

<{POST_SNAPBACK}>

Unnskyld meg, hvilken leverandør er det som opererer med disse prisene? Bavaria selv?

 

I så fall er vel dette sidestilt med ran?

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Unnskyld meg, hvilken leverandør er det som opererer med disse prisene? Bavaria selv?

 

I så fall er vel dette sidestilt med ran?

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå er vel difinisjonen på ran at det ligger et element av misbruk av makt. Det kan man ikke si at Lunde Båt praktiserer (selv om historien til Joelle får meg til å lure litt). Men at prisene de opererer med på nye båter er rene lokkepriser - det er min mening. Prisene som man virkelig må betale for båt på vannet i Norge ligger fort 100.000-200.000 høyere. Prisene på nye Match serien til BAvaria er f.eks. angitt uten seil. Det er helt greit etter min mening fordi mange som seiler regatta vil ha egne seil og er obs på dette. Men for en vanlig forbruker uten denne innsikten blir pris for klargjort båt fort en overraskelse-

 

Dette ser man også tydelig om man på Finn sammenligner Lunde's priser på nye og brukte Bavariaer. Prisene på de brukte båtene er ofte høyere enn på nye båter - og så bra verdiutvikling har nok ikke Bavaria heller :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det er ikke noe spesielt med de prisene Bavaria opererer med for tilleggsutstyret til motorbåter. Vi kan like det eller ikke, vi kan være enig om at det framstår som veldig dyrt, men nivået er omtrent det samme som for andre produsenter av motorbåter.

 

Når det er sagt er det jo alltid et visst forhandlingsmonn, og Bavaria hadde messetilbud hvor det meste av dette, for ikke å si alt, var inkludert, for en fortsatt rimelig pris sammenlignet med konkurrentene. Produktet virker helt greit. Like lite som du får en HR får du heller ikke en Windy for Bavaria pris, men man kan sikker være (minst?) like lykkelig for det.

 

Alternativet til å få levert en del av det (nødvendige) tilleggsutstyret med båten til ågerpris er å ettermontere. Svært mye blir faktisk vesentlig rimeligere. Og kan du gjøre noe av det selv kommer du enda bedre ut. Vi ettermonterte vinsj akter, kartplotter, VHF, baupropell, snap daviter og brakett for påhenger, og sparte veldig mye på det, selv om arbeidet ble gjort av profesjonelle.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

.....

 

Alternativet til å få levert en del av det (nødvendige) tilleggsutstyret med båten til ågerpris er å ettermontere. Svært mye blir faktisk vesentlig rimeligere. Og kan du gjøre noe av det selv kommer du enda bedre ut. Vi ettermonterte vinsj akter, kartplotter, VHF, baupropell, snap daviter og brakett for påhenger, og sparte veldig mye på det, selv om arbeidet ble gjort av profesjonelle.

<{POST_SNAPBACK}>

 

 

Enig igjen..

 

Det som da er enda mer besynderlig med prisen på ekstrautstyr fra importør er at det er mye enklere for produsent å montere enn for kunde å ettermontere. Likevel kan man får det langt rimligere ved å gjøre det sistnevnte selv med bruk av "proffer".

 

Det er vel og bra at man kan få en del med på kjøpet på messa, men prislisten på å få montert ekstrautstyr er uansett helt på trynet. Kunden kan jo tro at han har fått 100 000,- i avslag bare fordi han har fått med kalesje og at båten er levert ferdig klargjort i Norge.

:headbang:

Link to post

- MEN DET JEG IKKE SKJØNNER ER HVORFOR IKKE FLERE TAR DIREKTE KONTAKT MED BAVARIA I TYSKLAND NÅR MAN SKAL HA NY BÅT. (Hvis man er nogenlunde brukelig i engelsk )

 

BÅT FERDIG SJØSATT LIKE VED DANMARKSGRENSEN BLIR JO EN LITEN FORMUE BILLIGERE ENN Å GÅ GJENNOM EN NORSK IMPORTØR. - OGSÅ BRUKER MAN FERIEN TIL Å SEILE OPP TIL NORGE.

 

Så vidt jeg vet kan man jo også ha båten på eksport i et år, med medfølgende skattemessig avskrivning, slik at momsen da blir beregnet ut i fra en ett år gammel båt fremfor en helt ny. ( Penger det også )

 

Har pusslet litt med en slik tanke selv; Kjøpe en helt ny 30 foter , fremfor en brukt 36 foter. ( Vi er allikevel bare 2 i familien )

Link to post

- MEN DET JEG IKKE SKJØNNER ER HVORFOR IKKE FLERE TAR DIREKTE KONTAKT MED BAVARIA I TYSKLAND NÅR MAN SKAL HA NY BÅT. (Hvis man er nogenlunde brukelig i engelsk )

 

BÅT FERDIG SJØSATT LIKE VED DANMARKSGRENSEN BLIR JO EN LITEN FORMUE BILLIGERE ENN Å GÅ GJENNOM EN NORSK IMPORTØR. - OGSÅ BRUKER MAN FERIEN TIL Å SEILE OPP TIL NORGE.

 

Så vidt jeg vet kan man jo også ha båten på eksport i et år, med medfølgende skattemessig avskrivning, slik at momsen da blir beregnet ut i fra en ett år gammel båt fremfor en helt ny. ( Penger det også )

 

Har pusslet litt med en slik tanke selv; Kjøpe en helt ny 30 foter , fremfor en brukt 36 foter. ( Vi er allikevel bare 2 i familien )

Link to post

Unnskyld meg, hvilken leverandør er det som opererer med disse prisene? Bavaria selv?

 

I så fall er vel dette sidestilt med ran?

 

mvh

 

M.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: helt enig med deg att prisene Lunde oppererer med på tilbehør er vanvittigt høye.

Det er på grunn av ekstra tillbehøren di tex har ett start pris på 630.000.- for en Bavaria 32, siden kommer frakt, stoffing, klargjøring, rigging, litt må ha produkter og vips så har du ett pris på 800.000.-

Link to post

Jeg snakket med en plastreparatør som holdt til der jeg bor for et par- tre år siden. En av hans kommentarer var at går du på grunn med enkelte av disse nye konstruksjonene, ramler dem omtrent fra hverandre. Nå ble det bygget slike båte før også, vår tidligere Sylfiden var en av dem. Men Sylfiden ble seilt fra Skagen i sør til Magdalenafjorden på Svalbard i nord. Uten noen gang å ha gått på grunn.

 

.....

<{POST_SNAPBACK}>

Faller fra hverandre er vel ikke helt riktig.

I denne tråden:

http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...287entry56287

finner du et bilde fra under dørken på min Bavaria 34 etter grunnstøting i 7.5 knop. Traff en stein 15 cm oppe på kjølen.

 

Det er skader, og reparasjonen ble nokså omfattende - to avstivningsbjelker måtte skiftes så påstøpet i kjølsvinet måtte slipes ned, nye bjelker settes inn og nytt påstøp legges.

Men det kom ikke vann inn, og det var ingen brist eller andre skader i skroget.

 

7.5 knop (for motor) rett på en stein; de fleste båter ville nok ha skader av (minst) dette omfanget.

S/Y Surprise

Link to post

Faller fra hverandre er vel ikke helt riktig.

 

Det er skader, og reparasjonen ble nokså omfattende - to avstivningsbjelker måtte skiftes så påstøpet i kjølsvinet måtte slipes ned, nye bjelker settes inn og nytt påstøp legges.

Men det kom ikke vann inn, og det var ingen brist eller andre skader i skroget.

 

7.5 knop (for motor) rett på en stein; de fleste båter ville nok ha skader av (minst) dette omfanget.

Tja, les det jeg skriver en gang til. Det plastrep.'en også sikter til er senskader, krakelering langt utenfor de synlige skadene. Skader på innredning osv. Båter som deler seg langs propellakslingen. Kjøler som må plukkes av. Lekkasje lang tid etterpå rundt kjølbolter. Jeg kan fortsette å ramse opp ganske lenge. Rep.'en snakket generelt, ikke spesielt. Du referer til en spesiell skade, ikke generelt. Det er dette med snørr og barter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...