Jump to content

Bavaria seilbåt, en investering?

JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Den fryktløse Suzuki fortsetter krigen mot hvite tyske båter :wink:

Tillegsutstyret er iallefall dyrt.

Sprayhood til C32 (samme bredde som B30) NOK 7000.-

Lazybag til C32 (og den bommen er lang) NOK 4500.-

Ser ut til at noen tjener grovt på dette.

Store Norske Kullseilingskompani.

Når en først er inne på seilbåter.... jeg er jo (enn så lenge) motorbåtmann.

Men jeg har alltid syntes at disse Hunter-seilbåtene har sett fine ut. Fin bredde, romslig cockpit, targabøyle som må være praktisk på alle måter, ser fine ut under dekk, både i salong, toalett og ikke minst akterkabin. Dyrere enn de billigste, men langt unna et "Orust-bygge".

Var ombord i en Hunter 36 som lå på båtmessa. Synes den så veldig bra ut - mye finere enn Bavaria og Dofour, omtrent på nivå med Janneau vil jeg si.

Er dette en kunnskapsløs motorbåtmanns synspunkt, eller er dette ok båter? Hva sier dere som har greie på det?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Fin bimini på den Hunteren, i det minste.

Og så en smart detalj med et stort ratt i cockpitten.....

.....hvor halvparten av BUEN kan "hengsles" inn.....

Bilde

..... for å få fri passasje forbi rattet! Aldri sett noe slikt. Bra gjennomtenkt. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Men jeg har alltid syntes at disse Hunter-seilbåtene har sett fine ut. Fin bredde, romslig cockpit, targabøyle som må være praktisk på alle måter, ser fine ut under dekk, både i salong, toalett og ikke minst akterkabin. Dyrere enn de billigste, men langt unna et "Orust-bygge".

Var ombord i en Hunter 36 som lå på båtmessa. Synes den så veldig bra ut - mye finere enn Bavaria og Dofour, omtrent på nivå med Janneau vil jeg si.

Er dette en kunnskapsløs motorbåtmanns synspunkt, eller er dette ok båter? Hva sier dere som har greie på det?

<{POST_SNAPBACK}>

Enig!

Merkelig at hunterbåtene ikke er mere utbredt i Norge. Jeg og madammen var på messa i dag. Vi var enige om at Hunter var veldig flotte og utrolig romslige for størrelsen. Men kanskje seilegenskapene ikke er så bra? Har noen erfaringer her? Ellers var også Elan 434 veldig fin. Litt usikre på de nye Harmony-båtene. Bavaria er som det pleier. Likte godt joelle sin båt. Jeanneau kjenner vi godt fra før. Men det er for dyrt for oss hvis vi skal ha en som er større enn den vi har.

Viggo

Båtboer

Sun Fast 40

Motorbåt er harry - A. Rosèn

<{POST_SNAPBACK}>

Husker da disse Hunterbåtene entret markedet. De var prisgunstige og spennende, men traff vel ikke "tidsånden" helt. Dette var vel midt i depresjonen etter jappetida. Så kom Bavaria brasende da tidene bedret seg, og de fleste konkurrenter ble vel tatt "off-guard".

Hunter'ne er fine båter, men har nok ikke fått det fotfestet i markedet som de har fortjent.

Hunter-båtene var populære en tid på 90-tallet. Den gang ble de produsert i USA og dollarkursen var lav. Da dollaren steg, ble de priset ut i konkurransen med tyske og franske storselgere. Lages nå i England, tror jeg.

Mange fikse løsninger om bord. Var vel de første som kom med svigermorsetet i pulpit som på bildet.

Er nok noe omdiskutert designmessig blant seilbåtfolket. Ikke minst det segmentet som foretrekker skandinavisk design med rikelig regnskog.

Foretrekker selv noe renere linjer.

Hunter skal seile godt, uten å være ekstrem.

Sjelden å se sammenslåbart ratt i en standardutgave. Men slike og andre løsninger får man i løs vekt.

Beneteau har forresten vridbart ratt, slik at det blir stående i lengderetningen på sine Oceanis-båter.

Er temmelig sikker på at amerikanske Hunter og britiske Hunter er noe annet

<{POST_SNAPBACK}>

Du har både rett og ikke rett. Brtish Hunter er noe annet. Men amerikanske Hunter, som det er snakk om her, har også lagt litt av produksjonen til UK.

Fra hjemmesiden:

"Hunter Marine Corporation has long been the export leader of yachts in the U.S. With the growing popularity of the Hunter marque in Europe and increased demand for high value, high specification cruising yachts, Hunter made the choice and the investment to bring their manufacturing expertise to Europe. Spring 2001 saw the launch of the very first European-built Hunter yacht at its new U.K. based manufacturing facility – Luhrs Marine Limited."

Det betyr dessverre at potensielle Hunter-kjøpere ikke vil nyte godt av dagens svake dollarkurs.

hei,

Så en 30'foter på messa idag til kr 500000.

Vil man få igjen kronasjen etter 10 eller 20 år med godt vedlikehold?

mvh johan

Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden :smiley:

Bå er neppe noe god investering. Selv om du får igjen penga dine etter 20 år, kunne de jo tredobles hvis du hadde investert i en bolig i stedet, og vedlikeholdet har du jo begge steder. Penger i banken? Dobler seg uten slit, men det meste annet har jo i mellomtiden blitt mer enn dobbelt så dyrt....

Båt er dyrt. Båt er rein luksus. Båt er noe man kjøper for å bruke, vel vitende om at det koster det hvite ut av øyet. Glem investeringstanken. Den hører ikke hjemme her. Kjøp den båten du liker i den prisklassen du kan tillate deg. Ikke kjøp den ene båten fremfor den andre med begrunnelse at den antagelig har høyere annenhåndsverdi enn den båten du virkelig liker, hvis du da ikke samtidig er eier av en velfungerende krystallkule.

Lotus

PS: Seilbåtmarkedet i Norge er et bitte lite marked i forhold til motorbåtmarkedet. Spør enhver motorbåteier og du vil få beskjed om at seilbåter er for særinger. Slikt gjør noe med både kundegrunnlag og pris den dagen du vil selge.

Spør enhver motorbåteier og du vil få beskjed om at seilbåter er for særinger. Slikt gjør noe med både kundegrunnlag og pris den dagen du vil selge.

Det var vel å ta munnen litt for full ? Tror ikke seilbåter holder seg dårligere i pris enn andre båter, og stadig flere får øynene opp for denne formen for båtliv. At motorbåter er så dominerende er også veldig norsk. I vårt naboland er seilbåtene langt med dominerende. Er ellers enig i at man må glemme investeringstanken her, og konsentrere seg om hva slags båt man vil ha og hva lommeboka tillater.

Utfra dagens situasjon tror jeg ikke det er noe problem å få god pris for en båt, men det kan fort endre seg.

Vanskelig å spå, spesielt om fremtiden  :smiley:

Bå er neppe noe god investering. Selv om du får igjen penga dine etter 20 år, kunne de jo tredobles hvis du hadde investert i en bolig i stedet, og vedlikeholdet har du jo begge steder.  Penger i banken? Dobler seg uten slit, men det meste annet har jo i mellomtiden blitt mer enn dobbelt så dyrt....

Båt er dyrt. Båt er rein luksus. Båt er noe man kjøper for å bruke, vel vitende om at det koster det hvite ut av øyet. Glem investeringstanken. Den hører ikke hjemme her. Kjøp den båten du liker i den prisklassen du kan tillate deg. Ikke kjøp den ene båten fremfor den andre med begrunnelse at den antagelig har høyere annenhåndsverdi enn den båten du virkelig liker, hvis du da ikke samtidig er eier av en velfungerende krystallkule.

<{POST_SNAPBACK}>

Enig i mye Lotus, men ikke betingelsesløst den båten du liker (i tilgjengelig prisklasse). All erfaring viser at et anerkjent merke holder seg bedre i pris enn mindre kjente. Det finnes også "døgnfluer". Et anerkjent merke trenger ikke være et dyrt merke, men det bør ha et visst volum, og det bør ha en historie.

Derfor ville jeg ikke kjøpt et ukjent merke selv om det framstår som mye båt for pengene.

Men ut over det - du blir ikke rik av å ha båt. Tvertimot, det koster de hvite ut av øyet, som du sier. Men gir mye glede. Så da er det et spm om prioritering. :smiley:

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Det var vel å ta munnen litt for full ? Tror ikke seilbåter holder seg dårligere i pris enn andre båter, og stadig flere får øynene opp for denne formen for båtliv.

Utfra dagens situasjon tror jeg ikke det er noe problem å få god pris for en båt, men det kan fort endre seg.

Enig i det du sier, men poenget var at hvis dagens situasjon endrer seg, blir det fort vanskelig - eller bedre.... Poenget er at det er vanskeligere å spå om fremtiden når markedet er lite. Det skal liksom ikke så mye til før pendelen gir utslag den ene eller den andre veien.

Ellers er jeg enig med KOB om at man bør holde seg til anerkjente merker. Men veldig mange merker er jo anerkjente. Kanskje også inkludert Bavaria selbåter og motorbåter? Eller kanskje ikke?

Lotus

Kan Baviara 30 leveres med blykjøl, isåfall hva blir kjølvekta og prisen da?

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Det står iallefall ikke som tilleggsutstyr i listen over ekstra utstyr, men det kan jo komme etter hvert. Siden båten har en dybde på 1.85 tipper jeg kanskje at den ikke blir tilbudt med bly, disse har jo vært dypere tradisjonelt sett hos Bavaria og sånn sett også hatt en ekstra effekt av det. Når de nå leverer bare med 1.85 tipper jeg det er en dyd av nødvendighet for å få seilegenskapene i havn for å si det slik. Er spent på hvordan denne båten seiler. På messa antydet Lunde 1.11-1.12. Det er jo lite av en moderne 30 foter i dag, men, men. Du kan vel uansett ikke få alt så det blir en prioritering... Venter spent på erfaringene fra Joelle blant andre...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Den nye Bavaria 30 er et svært interessant objekt - syntes nå jeg. Det beste er at jeg faktisk har fått "madammen" med på tanken om en mulig investering. Fikk ikke med meg båtmessen i år dessverre. Derfor lurer jeg på om noen har tatt bilder av den nye båten - og om de eventuelt kunne være snille å legge ut noen av disse her på siden. Ser at en del bilder av andre båter er blitt lagt ut ....så hvorfro ikke?? På sidene til Lunde båt finner jeg bare en skisse!!!!

Den nye Bavaria 30 er et svært interessant objekt - syntes nå jeg. Det beste er at jeg faktisk har fått "madammen" med på tanken om en mulig investering. Fikk ikke med meg båtmessen i år dessverre. Derfor lurer jeg på om noen har tatt bilder av den nye båten - og om de eventuelt kunne være snille å legge ut noen av disse her på siden. Ser at en del bilder av andre båter er blitt lagt ut ....så hvorfro ikke?? På sidene til Lunde båt finner jeg bare en skisse!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Den 30 foteren som var utstilt på Sjøen for Alle var den første eller 2 i hele verden. Den kom akkurat i tide til messa så de har nok ikke rukket å få ut bilder. Du kan jo sende en IM til Joelle som eier den båten som var på messa. Han har nok vært å kikket og kanskje tatt bilder.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

<{POST_SNAPBACK}>

:flag:

Der ligger nogle her (se begge indlæg)

http://klotterplanket.marinan.com/customer...02?OpenDocument

Mvh Finn

Redigert av Andreas (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...