Jump to content

Bavaria seilbåt, en investering?


JohanPaaSnippen

Recommended Posts

Den nye Bavaria 30 er et svært interessant objekt - syntes nå jeg. Det beste er at jeg faktisk har fått "madammen" med på tanken om en mulig investering. Fikk ikke med meg båtmessen i år dessverre. Derfor lurer jeg på om noen har tatt bilder av den nye båten - og om de eventuelt kunne være snille å legge ut noen av disse her på siden. Ser at en del bilder av andre båter er blitt lagt ut ....så hvorfro ikke?? På sidene til Lunde båt finner jeg bare en skisse!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Gi meg ett par dager sånn at jeg kan krympe ned mine bilder til en håndterbar størrelse så ska jeg legge dem ut her, eller så kan du sende meg en IM, med din mailadresse så mailer jeg gjerne over
Link to post

Hei!

 

Jeg tror andre båter er en bedre investering enn Bavaria. Husk at de prisene som Bavaria opererer med villeder kjøperene. Jeg sjekket opp prisen på en Bavaria 32 fra forhandler og kom frem til at jeg måtte ut med omlag 120000 Nok for å få den turklar, "alt" var ekstrautstyr følte jeg.

 

mvh

Mildrid

Link to post

Etter en sesong med min Hunter 340 -98 modell må jeg bare si at jeg er kjempefornøyd. Dette er en fantastisk turbåt, og den seiler godt (har stor seilføring, og er kanskje ikke noe for nybegynnere).

 

Dette er min tredje seilbåt. (Har hatt Maxi Racer og Polo 86.) Jeg og resten av familien likte båten veldig godt med det samme vi så den. Den er utrolig lys inni og har fantastisk med plass. Det eneste som ikke er veldig stort er forpiggen, den er bra, men man bør ikke være særlig over 1.80 for å sove to stykker der. Salongen er kjempestor med plass til 9(!) voksne rundt bordet, byssa er kjempestor med verdens største kjøleboks, eget hull for søppel, to vasker + masse benkplass (og mikrobølgeovn)! Akterkabinen er diger; man ligger på tvers og to voksne har oceaner av plass (liggelengden er sikkert bortimot 2.5m og man kunne (om man ville) fint ligge tre (om ikke fire) i bredden. Toalettet (eller badet som jeg kaller det) er kjempedigert med toalett, dusj og masse skapplass. Cockpiten er den største jeg har vært i i en seilbåt (har mye erfaring med båter fra 26-50'), og targabøylen med storseilløygangen er utrolig praktisk (også ved bruk av heldekkende kalesje som også er med). Selvsagt har den også direkte tilgang til stor badeplattform - skulle bare mangle på en så ny båt!)

 

Kan også nevne at båten har hele 21 "vinduer" (ventiler og luker), hvorav 8 kan åpnes! Finishen ute og inne er meget bra, selv om den ikke kommer helt opp mot nyere HR, Najad etc. Båten ble i utgangspunktet levert med masse utstyr som standard som ikke er vanlig på f.eks Bavararia.

 

Da jeg har seilt en del før, var jeg i utgangspunktet usikker på om seilegenskapene var bra nok, men allerede fra første prøvetur var jeg forsikret om det. Den seiler meget bra, men jeg har hatt litt utfordringer på platt lens, da båten har liten genua, og ingen spinnbom/ spristake. Seiler stort sett med gennaker på lens, men kan også godt tenke meg å spri denne, så spristake står først på handlelista nå.

 

De nyere Hunterene som produseres i England (33 og 36) ser også veldig bra ut, men er kanskje litt mindre påkostet? (subjektiv vurdering!)

 

Vil iallefall ikke nøle med å anbefale Hunter 340 til de som kommer over denne på bruktmarkedet. Med tanke på diskusjonene som har vært på dette forumet tidligere angående klassiske båter vs. moderne seilbåter, må jeg iallefall si at Hunteren oppleves som "hytte på sjøen" med stor plass og alle bekvemmeligheter (tror nok noen eiere av eldre HR-er burde tatt en tur ombord for å se forskjellen. Og: den seiler meget bra! (Så kan det jo diskuteres opp og ned vegger om hva som er sikkert/ ikke sikkert på havet!) :yesnod:

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Hei.

 

Hvor mange av dere har Bavaria båt og kjennskap til disse?

Det virker ikke som det er mange.

 

Typegodkjenninger og CE-merking har satt krav til sikkerheten i båter.

Hvor mange av "de gode gamle båtene" ble levert med både manuell og elektrisk lensepumpe? Fulgte det med 3 stk. brannslukningsapparater? Ble de støpt med polyester som ikke skal gi plaspest? Kunne en vannfylt cocpit tømme seg i løpet av sekunder?

 

Verden går fremover, etter 2 sesonger med Bavaria, 22 sesonger med tilsammen 7 andre båter er jeg ikke i tvil om at jeg har fått utrolig mye for pengene.

 

Lunde båt var også meget profesjonelle ved både kjøp og overlevering (i Danmark).

 

Veldig bra med lav pris på båt uten masse unødig ekstrautstyr. Jeg bestilte båten med det jeg ville ha, dette var ikke nødvendigvis samme som naboen ville ha. Hvorfor skulle jeg betale for utstyr for å tilfredstille naboen?

 

mvh

WillyB

Link to post

Noen liker mora , andre datteren,

Sjøl kommer jeg aldrig til og eie en Bavaria, men heller ikke en OPEL.

Bare for å ha sakt det.

Slik er det bare.

Intrykket Bavaria gir meg, og alle de problemer som venner(eiere av Bavaria båter) har hatt, så er ikke dette noe for meg.

At noen betaler samme kroner for en over 20 år gammel svensk båt i samme størrelse sier vel litt

Vi betaler gjerne litt mer for kvalitet. kvalitet betyr normalt mindre problemer.

 

Vi har alle forskjellige, krav/mål/meninger.

Noen skal ha Mercedes andre er godt fornøyde med Lada.

 

Ha en flott sommer i den båten som du trives i

Tenk sikkerhet, og ta ingen sjangser.

Ikke press mor og barn så blir båtlivet kjekt i mange år.

 

:seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

At noen betaler samme kroner for en over 20 år gammel svensk båt i samme størrelse sier vel litt

Vi betaler gjerne litt mer for kvalitet.  kvalitet betyr normalt mindre problemer.

<{POST_SNAPBACK}>

Så at på et tidspunkt i fjor sommer var det fler HR til salgs på finn.no enn det var Maxi. Vil vel tro at de ville selge mens prisen var bedre enn fortjent. Maxi har vel produsert og solgt mange ganger det antall båter som HR har gjordt i den samme tidsperioden.

Kvalitet, er det ikke den samme motoren fra Volvo eller Yanmar som står i alle båtene. Dekksutstyr og seil er vel også av velkjente merker. Då gjenstår bare støping og innredning.

Så hvis valget hadde vært mitt, relativ ny mot en gammel svenske så hadde ikke jeg vært i tvil.

Jeg ble positivt overrasket på messa når jeg var ombord i disse nye billige båtene.

Redigert av Sailing metal (see edit history)
Link to post

Så hvis valget hadde vært mitt, relativ ny mot en gammel svenske så hadde ikke jeg vært i tvil.

Jeg ble positivt overrasket på messa når jeg var ombord i disse nye billige båtene.

<{POST_SNAPBACK}>

Sprørsmålet er om du er like fornøyd etter 10 år også. :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Då gjenstår bare støping og innredning.

Dette stemmer nesten helt. I tillegg kommer kvalitet på slanger, kvalitet på arbeidet med montering av utstyr, seilkvalitet (det er ikke slik at alle Elvstrøm seil er like) m.m. Etter min mening er ikke innredning og støping "bare" på en båt. Etter min mening er dette en svært sentral del av båten. Tar man en kikk på innredningen i en 10-15 år gammel HR og sammenligner med en like gammel båt av ikke samme kvalitet så ser man forskjellen, både på slitasje på treverket, holdbarheten på puter, stoffer etc, etc. Og støpekvaliteten får man igjen på om man går på grunn, faren for plastpest, småskader ved at HR har støpt inn "fenderlist" i skroget etc.

 

Mye båt for pengene får man definitivt fra Bavaria. Jeg synes de lager bra seilbåter som er mye båt for pengene. Om prisene holder seg like godt som på Orutsbåtene vet jeg ikke - det vil vise seg om noen år. Men mange Orustbåter holder seg veldig godt i pris. Skulle jeg kjøpt seilbåt hadde Bavaria stått langt oppå listen over alternativene. Men en HR 34 hadde nok vært favoritten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Mye båt for pengene får man definitivt fra Bavaria. Jeg synes de lager bra seilbåter som er mye båt for pengene.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ikke enig at Bavaria lager særlig bra seilbåter med henblikk på seilegenskaper. Sammenlignet med andre nye båter på markedet befinner de seg definitivt ikke på øvre halvdel iallefall, mener jeg. Unntaket er den nye Match serien deres som retter seg mot en helt annen målgruppe.

 

Det går bare kort og godt ikke an å si at f.eks. 32AC utgaven seiler bra, jeg synes den seiler helt elendig. Mulig det retter seg endel hvis man velger vesentlig dyrere seil.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

 

(som drømmer om en Sweden Yacht, det hadde vært noe..)

Link to post

Er ikke enig at Bavaria lager særlig bra seilbåter med henblikk på seilegenskaper. Sammenlignet med andre nye båter på markedet befinner de seg definitivt ikke på øvre halvdel iallefall, mener jeg. Unntaket er den nye Match serien deres som retter seg mot en helt annen målgruppe.

<{POST_SNAPBACK}>

Bavaria 38 har fått sitt lystall oppjustert med 4/100 så de seiler vel ikke så galt. Det er jo et stort hopp.

36 sekunder x 4 pr seilt time=144 sekunder eller 3 min og 24 sekunder. Dette er bare endringen i tillegg til det de hadde før.

Redigert av Sailing metal (see edit history)
Link to post

Kjapt spm; hva legger de ulike i begrepet "seile bra" ?

 

Jokeren min, seiler bra nok for meg. Når jeg heiser seilene, og det blåser, går båten fremover. Det ville ikke falle meg inn å kalle den en "bra" seilbåt, men allikevel veit jeg den kan bite ifra seg, særlig på kryssen i mye vind. Andre båter, med lett kjøl , bred over hekken, og flate under, er MYE raskere unna vinden, på lens & slør, og sikkert i mange tilfeller på kryssen også. Høyt overbygg, stor bredde og lett kjøl, gir prisgunstige båter, med kjempevolum under dekk. Dette er imidlertid egenskaper som gjør kryssen til en pine, iallefall teoretisk.

 

Er fart eneste "bra" egenskap hos en båt ? Hva med comfort under seilas ? Gamle båter har gjerne svært dype skrog, som er myke i sjøen, dette er en egenskap som går svært dårlig med gode unnavindsegenskaper.

 

Det er vel ingen som er "bra" på alt, og mange egenskaper slår hverandre ihel. Høyt overbygg, stor bredde og lett kjøl, gir prisgunstige båter, med kjempevolum under dekk. Dette er imidlertid egenskaper som gjør kryssen til en pine, iallefall teoretisk.

 

Forøvrig;

har vært den stolte eier av både Toyota Hilux 4x4 samt Suzuki Grand Vitara 4x4. Begge er etter min mening svært gode 4x4 biler, men der stopper likehetene også. Egeskapene er rett og slett for forskjellige til å sammenlignes.

 

Jeg føler man blander litt epler og pærer når man diskuterer "bra" seilegenskaper, uten å sette fokus på hva man ønsker skal være "bra "

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Seile bra! Jeg legger ikke mer i det enn det som lyskomiteen har sagt. Denne økninga på lystallet viser jo til et snitt sammenlignet med andre båter. Lyskomiteen tar vel hensyn til all slags vær og føre når de uttaler seg.

Hvor bra denne eller andre båter seiler kan du jo lese ut av lystallet når du sammen ligner med tilsvarende båter.

Link to post

Seile bra! Jeg legger ikke mer i det enn det som lyskomiteen har sagt. Denne økninga på lystallet viser jo til et snitt sammenlignet med andre båter. Lyskomiteen tar vel hensyn til all slags vær og føre når de uttaler seg.

Etter hvordan jeg leser det, er dette feil. Ettersom LYS tallet baserer seg på statistikk, vil værforhold i aktuelle seilte regattaer være med å bestemme lystallet, og ikke "all slags vær og føre". Mao, stiller en båt til start i bare hardvinnsregattaer, og vinner så veit man lite om båtens egenskaper i lett vind ( dårlig statistikk ) osv.

Hvor bra denne eller andre båter seiler kan du jo lese ut av lystallet når du sammen ligner med tilsvarende båter.

<{POST_SNAPBACK}>

Strengt tatt sier lystallet, etter hva jeg har oppfattet, like mye om mannskapet. Ellers har dette jo blitt diskutert opp og ned HER, bla inlegg #67. Man kan da tenke seg at f.eks en Bavaria 35 MATCH får et uforholdsmessig høyt LYS tall, i forhold til båtens egenskaper, fordi mannskapet som kjøper en sånn båt, gjerne er skarpskodde, og satser 110% i alle regattaer, stiller med helt pefekte seil til enhver tid ( dårlige seil gir jo ingen fradrag i LYS ), vannsliper bunnen foran HVER regatta osv osv. Dette bør nødvendigvis gi utslag i resultater, men det vil igjen medføre at båten flyttes "oppover" i lystall fordi den vinner mye.

 

Kanskje like greit å seile entype ? :rolleyes:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Kjapt spm; hva legger de ulike i begrepet "seile bra" ?

 

Andre båter, med lett kjøl , bred over hekken, og flate under, er MYE raskere unna vinden, på lens  &  slør, og sikkert i mange tilfeller på kryssen også.   Høyt overbygg, stor bredde og lett kjøl, gir prisgunstige båter, med kjempevolum under dekk. Dette er imidlertid egenskaper som gjør kryssen til en pine, iallefall teoretisk.

 

Det er vel ingen som er "bra" på alt, og mange egenskaper slår hverandre ihel. Høyt overbygg, stor bredde og lett kjøl, gir prisgunstige båter, med kjempevolum under dekk. Dette er imidlertid egenskaper som gjør kryssen til en pine, iallefall teoretisk.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Synes det er påkrevd med en liten kommentar her: Min Hunter 340 som har høyt overbygg og stor bredde (vet ikke hva du mener med lett kjøl) seiler garantert bedre enn Jokeren under alle forhold.(Jokeren er en meget bra båt, og jeg forstår at du er glad i den, men verden har gått framover.) Og kryssen er iallefall ikke en pine; Hunteren seiler meget bra på kryss både i lite (viktig for meg da jeg også seiler når det er lite vind!) og mye vind! Farten på kryss er mye høyere enn for båter som Jokeren samtidig som jeg kan seile mye høyere. Det jeg kan være med på er at Hunteren kanskje slår litt mer i bølgene i mye vind/ mye motsjø.

 

Vet ikke om jeg helt forsto analogien til bil, men det er kanskje fordi jeg kjører en Ford Explorer (som jeg mener er vesentlig bedre enn de to du nevner :wink: )

:sailing:

Redigert av magbolme (see edit history)

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

:discuss:

Noen liker mora

noen like nabokjerringa

noen liker dattera til nabokjerringa

og noen er homo. for ikke og glemme lesbene.

:discuss:

 

Slik er det bare.

:seeya:

 

og andre tar det som det kommer :lol:

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Sprørsmålet er om du er like fornøyd etter 10 år også.  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Tjaaa. Her er det mange meninger. Åpningsspørsmålet i tråden var jo om Bavaria seilbåt er en investering. Det spørs hva man sammenligner med. I forhold til en 20 år gammel Orustbåt, som enkelte her trekker frem fordi prisen er den samme, er vel svaret etter min mening JA. Noen henviser til innredningen i Orustbåtene som skal være veldig flott. Dette er jo helt korrekt, men hvordan ser denne innredningen ut da.....etter 10 år når den fra før har 20 år på nakken. Sammenligner man Bavaria med en helt NY Orustbåt, så blir jo saken en HELT annen. Men da er prisen også minst doblet. For ikke å snakke om utstyret ellers...og motoren som i utgangspunktet er av samme merket. Om 10 år har du Orustbåt med 30 år gammel motor og ditto utstyr, mens du med Bavaria båten har motor og utstyr som kanskje fortsatt tåler 20 år til.
Link to post

Nå har jeg ikke peiling på seilbåter. Ha det helt klart før dere leser videre.

 

For å finne ut hvor bra eller dårlige seilegenskaper Bavaria har opp mot andre seilbåter i samme størrelse, sammenligner man bare LYS-tallene. Hvis 2 like store seilbåter med den samme seilføringen har forskjellig LYS-tall, må det være fordi den ene båten er klart bedre enn den andre seilingsmessig. Les raskere fra A til B uansett vindforhold.

 

Hvordan ting er plassmessig, innredningsmessig, håndtverksmessig osv, er helt andre saker.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post

Hva legger dere i begrepet seiler bra, seiler dårlig, gode / dårlige seilegenskaper ?

Er det fart man tenker på og på hvilken måte? Det er mange faktorer som spiller inn på fart og høyde, og den største faktoren (forutsatt brukbare seil) tror jeg ligger i mannskapets evne til å trimme båten riktig. Tenker da på vanlige turbåter, og ikke regattamaskiner.

 

Tror man selv må ha seilt en båt mye og under mange forsjellige værforhold før man kan si noe særlig om seilegenskaper, og selv da blir dette subjektivt.

Link to post

JA. Noen henviser til innredningen i Orustbåtene som skal være veldig flott. Dette er jo helt korrekt, men hvordan ser denne innredningen ut da.....etter 10 år når den fra før har 20 år på nakken.

Den ser antagelig like bra ut forutsatt normal bruk. Min innredning er hvertfall helt ok selv om den er 25 år gammel, og slik er det i de aller fleste gamle Orustbåter jeg har vært ombord i.

 

Har ingen grunn til å tro at den plutselig skulle forfalle de neste 5 årene :wink: Det som begynner å bli tynnslitt er putestoffet på de stedene man sitter mest.

Link to post

seiler garantert bedre enn Jokeren under alle forhold.(Jokeren er en meget bra båt, og jeg forstår at du er glad i den, men verden har gått framover.) Og kryssen er iallefall ikke en pine; Hunteren seiler meget bra på kryss både i lite (viktig for meg da jeg også seiler når det er lite vind!) og mye vind! Farten på kryss er mye høyere enn for båter som Jokeren samtidig som jeg kan seile mye høyere.  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette blir litt sånn "min båt er bedre enn din"...?

 

Og jeg skulle faktisk like å se om din Hunter faktisk går høyere på vinden enn Jokeren med like bra/nye seil, like godt trimmet og like dyktig rormann!!! (og med minst 6-7 m/s, senere kom "arvtageren" Comfort 30 som p.g.a. høyere rigg seilte vassere ved lite vind)

 

At din båt slører kanskje 50% fortere er en annen sak.

 

Når Albinsson introduserte Jokeren hadde den overlegne egenskaper på kryssen i forhold til sammenlignbare båter. Dette blandt annet fordi den er bred, men med en vesentlig slankere vannlinje, kall bredden "reservedeplasement" om du vil.

Når Norlin noe senere introduserte Scampi`n var nok den enda litt vassere.

 

Nei sorry Magbolme, akkurat høyde på kryssen tror jeg du undervurderer de gamle 1/2 tonnerne.

 

Skal du slå de på kryssen må du klare å gå 6-7 grader høyere "nominelt" enn en Bavaria 32 AC med standard seilene, er min erfaring.

 

Med begrepet "nominelt" så mener jeg kompasskurs. Alle vet at med avdrift er effektiv høyde normalt sett ganske mye lavere. Seiler du f.eks. 5 grader lavere på kryssen enn en annen båt, så blir således også effektiv differanse mer enn de 5 gradene. Og for å ta igjen dette trenger du vesentlig mer båtfart.

 

mvh

 

barsk II :flag: :nono: :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post

Det å sammenlikne forskjellige båter LYS-tall forteller om et statistisk forhold mellom båttypene i et ofte stort antall regattaer.

LYS-tallet sier derimot ikke noe om båtypen har sin styrke på kryss, slør eller lens, eller i lite eller mye vind.

 

Det virker som en trend blant båtprodusenter (og regattafolket) å legge større vekt på sløre- og lenseegenskapene, med flat bunn og stor bredde akter.

 

Tror det skyldes flere ting.

Blant crusingfolket er det stadig færre som gidder å bruke seil i motvind. Da er motoren et greit hjelpemiddel. Stor bredde gir også bedre bokomfort i havn.

20 år gamle turbåtprodusenter la nok større vekt på kryssegenskapene.

 

I regattasammenheng er det også mest å tjene på å prioritere sløre og lenseegenskaper. Et båt med lav surfeterskel kan her tjene relativt sett mye mer i forhold til en f.eks IOR-båt enn hva man eventuelt skulle miste av fart og høyde på kryss.

Forskjellen på surfe og ikke-surf er enorm.

 

For ørvig så er det jo helt riktig at folket om bord er helt avgjørende. Og at de råeste regattamaskinene trekker til seg de beste seilerne. Det betyr vel at i praksis vil det være langt enklere for en middels god turseiler å nærme seg potensialet og LYS-tallet til en helt middels rask seilbåt enn på noen av de mer hårete.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...