Jump to content

Skal kjøpe ny båt 40+ fot. Motoralternativer er vanskelig


Birchwood 320

Recommended Posts

Eg har hørt noen historier om kor mye trøbbel da er med Cat motorer. Stemmer dette. Er det umulig å skru på selv kontra Volvo?

 

Me leter etter ny båt og finner flere vi kunne ønske oss men med cat motorer. Er det liksom Styr klar eller er det like bra som feks volvo

 

Båter vi ser på er:

Prinsess

Fairline

Galeon

 

Om andre forslag

Kriterier:

Minst 3 cabiner

Minimum maks fart 28 knop

Stor badeplatform.

Kalseje over akter dekk

Helst bysse oppe men ikke krav

220 volt generator

Helst truster baug og akter men ikke krav

1995 eller nyere

40 fot +

Maks 2 mill. Mulig litt over men det kommer ann på..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

CAT 3116 og 3126 går nok ikke inn i historien som de mest vellykkede. De senere utgavene skal være bedre, men CAT deler er dyrt og vanskelig å finne utenfor offisielle kanaler.

 

Sjekket opp litt ang 2 stk 3126 i en båt jeg vurderte i fjor. Varmevekslere, intercooler og eksosbend kostet 40-55k hver.

Skjeve topper har forekommet (var byttet på dene ene av de jeg så på).

Mange mener eksosbendet er feildesignet da det lett kan renne vann tilbake om båten har litt bevegelse (sjø, kranløft etc).

 

Båten hadde 550 timer og slet med varmgang og fusking tross ny full service (70.000,-) med alle væsker, oljer, filtre, reimer, anoder impellere etc. Dette også til tross for 5 grader sjøvannstemp på testturene.

 

Motorene var det som i hovedsak fikk meg til å styre unna selvom prisen på båten etterhvert ble rimelig god.

Antagelig mye pga eiers manglende forståelse selv om han nok hadde hatt de beste intensjoner opp gjewnnom årene (bl.a ligget ute hver vinter i 6-7 måneder uten ferskvann/ frostvæske i sjøvannskretsen og antagelig ikke kjørt osv).

Når årene går, blir det nok mye tæring og avleiringer rundtomkring...

 

Personlig så jeg bort fra båter med D-motor (D4, D6 og D3) da jeg vurderte båter som stort sett enten var utenfor 5 års reklamasjon eller ville bli det snart.

Hadde ikke mage til det, men det er antaglig bare meg.

 

Gode motorer fra VP i mitt hode er spesiellt 63 og 74/75 serien (og oppover).

Alt forutsetter dog riktig bruk og vedlikehold (ikke vært varmkjørt, giringer, kjørt rolig opp til varm før hard belastning, riktig olje, frostveskebytte, anoder etc) , så sjekk det nøye før kjøp.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Tusen takk for rask tilbake melding. Var det eg fryktet. Er noko redd for dette eg og. Delepriser er ganske viktig selv om eg fikser det meste selv. Føler meg tryggere med volvo.. Får gå gjennom annonser og ta vekk Cat båtene. hehe..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Mange som er fornøyde med CAT, men utgangspunktet (8-12 år gammel motor) må være top notch. Gjelder andre motorer også.

Utrolig viktig med grundig sjekk av tilstand på +- 10 år gamle klumper som hadde kostet en halv mill stykk å erstatte om katastrofen skulle være ute.

Den jeg kikket på hadde meget dårlig/ umulig tilgang til endel ting på yttersidene av motorene.
Tror nesten ikke det ville vært mulig å få byttet eksosbend, kjølere etc på den ene motoren.

Starter, dieselpumpe etc var like utilgjengelig på den andre.
Er neimen ikke sikker på at man kunne løftet ut den ene motoren heller uten større kirurgiske inngrep (Azimut 39)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Jeanneau 46 ble levert med Cummins. Hvilke motorer/tilstand på den til under 2 mill? Ellers en kommentar som ikke har noe med motor å gjøre, men jeg liker spesielt sittegruppen foran på Jeanneauen. (ikke mange båter under 50 fot som har tilsvarende).

Jeg ville ihvertfall som utganspunkt vært mer ivrig på den, enn en eldre Galeon.

Link to post

Har kun erfaring med 3208 når det gjelder caterpillar. Hard gange og relativt høyt forbruk i forhold til volvoer på samme størrelsen, men så er det jo 8 sylindrer i forhold til volvo sine 6.

Er kanskje litt mer tungvint å skru på. Altså med det mener jeg at man må demontere for å komme til der man skal. Skal man eksempelvis ha ut brennstoffventilene, må man av med ladeluftkjøleren og diverse andre småting... Ikke noe jeg personlig foretrekker. Men en Cat kan jo være like godt så alt annet, men forutsetning om godt vedlikehold...

Vi har hatt 4 større båter, alle med Volvo maskiner. Fornøyd med disse. Men alt hviler på pris, vedlikehold og utstyr etter mitt vedkommende. Er dette gode greier så ville jeg ikke vært så redd for om det sto 2 Cat klumper i kjelleren.

 

Uansett, lykke til! :)

MVH Ktveiten

Link to post

Fant ein Jeanneau Prestige 46 2007 model litt utenfor prisområdet da. Men hva vilt det koste for dette gildet i forbruk med 2 X Cummins QSC 8.3L (2 x 500 hk)

Forsikringa vil vel og "svi" med så dyr og ny båt?

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

11,5 K må vel være gunstig på en båt til +- 2mill, 1000 hester og 30+ knop

 

 

 

 

7500,- pr år for min. Forsikringssum 2 mill, 1000 hester og 30+ knop. Egenandel 10000,-

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hallan kjetting ankeret først. Tenkte cruise rundt i Norske farvann eg då.. Ikke i Hellas. Eg kjører den ikke hjem. hehe. Dessuten så ser det jo ut som eg ikke klarer rekne ut at dette kjem under 2 mill. Vel å merke så kan eg ikke dette.

Men 195 000 euro så norsk mva og hk avgift??? eehhh.. Kanskje.. Ikke våger eg dette uten hjelp

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

 

Birchwood 33. Her ser du et par eksemplarer som kommer inn ferdig tollet til Norge på under 2 mill hvis du regner 5 % prutningsmonn på prisforlangende.

Hmm ?

195´ x 7,6 = 1480´

960 x 150 = 144´

Frakt 80´

Totalt inkl HK avgift og frakt = 1704,-

1704 x 1,25= 2130,-

 

Båten er medutstyrt og har behov for oppgradering til skandinaviske forhold, estimert til 250´ avhengig av hvor mye en kan gjøre selv.

 

Pris for "Norsk" båt ca 2,5mill.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

REM

pris , frakt, hk og mva er selvsagt rett.

 

Vi har fulgt markedet i Europa siden oktober, og har lagt inn bud på flere båter. de fleste lar seg prute mellom 10 og 20 %. (De som ikke lar seg prute blir ikke solgt)

 

Det kan godt hende at du har rett i din refleksjon om oppgadering, men hva legger du inn i oppgradering for 250`?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...