sap_2000 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Ny elektronikk alene kan fort bli 200 +- på en slik båt. Legg til hekkanker ferdig montert, litt nye kalesjer og norsk akterkalesje, en litt større service en normalt for å få alt på stell (deler), så er man allerede langt over 250' Så kommer alt annet smådill man bestiller på nett og et 50-talls turer til båtbutikken de første månedene (selverfart). Mange bekker små osv.... Klart, mye av dette er kos og oppgraderinger man kanskje hadde gjort uansett i ett eller annet omfang, men de fleste ender opp med en dyrere båt enn det de først hadde forespeilet seg når de regner båt + frakt + avgifter. Jeg gjorde et så godt forsøk jeg kunne på å ta høyde for dette. Jeg tok godt i og så la til enda litt, men det har nok ikke holdt om jeg virkelig hadde regnet sammen alt. Det har jeg ikke tenkt til å gjøre heller.... ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
REM Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 REM Det kan godt hende at du har rett i din refleksjon om oppgadering, men hva legger du inn i oppgradering for 250`? Det som rant meg ihu sånn i farta, og med erfaring etter å ha hatt en tilsvarende båt i tre år, er at du trenger som et minimum: Aktertruster med kamera Akterwinch Varmeapparat Skikkelig batteripakke Lader/inverter Septik Dette alene vil vel fort komme opp i 250´hvis du ikke er spesiellt nevenyttig og gjør installasjonene selv. I tillegg kommer oppgradering av eksisterende utstyr som plotter, radar (hvis finnes) rategyro til pilot osv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Zandra Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Sap og REM Gode poenger dere begge har. Men hvordan vurderer dere følgende: Når vi snakker om en 10 år gammel båt, så er min erfaring at Kallesje og elektronik er like dårlig eller bra enten båten er norsk eller fra Middelhavet. Batterier er også like gode eller dårlige. Etter et søk på båter på finn.no er set også overraskende få som har hekktruster og anker bak. Vår båt har dessuten det beste septilksystemet jeg har opplevd og overraskende mange av de middelhavsbåter jeg har sett på har både en og to enere. Mitt poeng er egentlig at det er Loke sannsynlig med 250.000,- i tillegg enten båten ligger i Norge eller Middelhavet. De "komplette" båtene i Norge er enten veldig dyre, eller mangler mye av der samme som med-båter. REM: hvilken type ankervinsj har du montert? Jeg sliter med å finne en som både er kraftig og som kan sidemonteres på styrbord side... Mitt poeng et "Enere" skulle være "varmere"..... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Den store forskjellen på Medbåter og norske er at medbåtene i stor grad benyttes som permanente hytter, og ligger i gjestehavn med landstrøm stort sett hele året. Lite behov da for radar og avanserte navigasjonspakker annet en det som i sin tid ble levert med båten. Likeens lite behov for kraftige batteripakker, ladere, varmer osv. Med annet klima er behovet for kallesjer heller ikke det samme. Jeg har en Anchorlift 1,5 kW winch bak montert stående i sideskjørtet. Råsterk og aldrig hatt problemer etter at jeg bytta til syrefast kjetting. Fjernkontrollene på Anchorlift er dog ikke spesiellt pålitelige. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
sap_2000 Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Man finner alle kategorier av båter overalt, men noe oftere finner man båter i Norge som har vært eiet av folk som har hatt litt interesse av å pusle og vedlikeholde/ oppgradere, samt har litt teknisk innsikt. Mer sjelden vare i utlandet, spesielt i Med hvor det oftere handler om bruk eller flytende leilighet som REM sier. Vedlikeholdet er som regel satt bort til mer eller mindre dyktige/ nøye/ kompetente "fagfolk". Ikke noe problem i seg selv om man sjekker alt nøye før kjøp og danner seg et realistisk bilde av hva som bør/ må gjøres om man vil ha ting oppgradert og i noenlunde orden i fremtiden. Det jeg mener er at ting bør sjekkes nøye, både her i Norge og spes i utlandet. Jeg fikk meg vel 5 turer til NL i vinter, våres og det var ikke for å sitte på fortauskafeer å glo for å si det slik, lol :-) Mange gode kjøp rundt omkring nå :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Redigert 30.Mai.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Vedvards Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Enig med sap_2000 her Jeg kjøpte importbåt av Vidar Paulsen nå i vår og er kjempefornøyd. Fikk mange gode alternativer før vi bestemmte oss. Han har massevis av kontakter rundt middelhavet. Skader ikke å ta en telefon til ham : 911 74 844. Han odner absolutt alt - helt til båten ligger på din egen båtplass. Vet at en i ditt prissegment sparte en halv mill gjennom Paulsen for en mnd tid siden. Økonomien går ikke akkurat på skinner rundt Middelhavet om dagen og det er mye godbiter til salgs. Største utfordringen er å finne ut hva man er ute etter og begrense dette til noen få båttyper. Jo mere spesifikk du er, jo enklere blir det å finne rett båt til rett pris. Sett deg ned og søk på forumer, bilder og annonser. Sett opp hva du MÅ ha og hva du VIL ha, av utstyr. Det er så mye til salgs, at du finner det du er ute etter. Jeg har selv generator og inverter fra 2006, motorer fra 2004, radar/plotter fra 2007 i en 1992 mod som er nyrestaurert. Fikk med 3 permer med kvitteringer over hva som er gjort med båten siden den var ny og jeg er eier nr 2 på båten Båten er nytrekkt innvendig, alt el. er nytt, ny kjøkkeninnredning og nye tanker Det paradoksale er jo at slike ting ikke blir nevnt i annonstekster i utlandet. Mange av annonsene ser jo ut som om man ikke vil selge... Båtmeglerene snakker seg imellom, har kontakter rundt omkring på marinaer og båtmiljøer. De vet hva som rører seg og historiene rundt både båtene og eierene. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Har vel forelska oss litt i Rodman 44 med 63 motorer og aksel. Får sjå ka det blir til. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
REM Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Har vel forelska oss litt i Rodman 44 med 63 motorer og aksel. Får sjå ka det blir til. Nydelige båter, men blir ikke 63-motorer litt snaut i en såpass tung båt? Sjekk toppfart. En slik båt skal vel gjøre 30+? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Birchwood 320 Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Det er 740 hk totalt. gjer vel ca 24-25 på marsj og 28-29 maks.. Kanskje eg som sa feil maskin? hehe.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Hansa666 Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) Hei. Står mye interessant her ang erfaringer rundt import contra det å kjøpe i Norge. Jeg har selv kjøpt en Rodman 44 i oktober i fjord og kan sterkt anbefale denne. Vel, ingen båteiere sier noe annet men.. :) Har 4 barn, to voksn og en 4 beint tass, så plassbehovet var påtrengende. Rodman 44 har etter vårt syn alt vi så etter, stor plass i lugarene, separate senger for de små, rammemadrasser, lugarene er store, dvs de små kan oppholde seg der med venner ol. Badene er med skikkelig dusjkabinett, god plass på kjøkkenet+++ selve stuen er godt utnyttet og uteplassen er stor . Noe vi liker ekstra godt er badeplattformen som er veldig stor. Lagde meg nettopp en snapdaviterløsning som kostet 59!!! Båtkroner, løfter greit opp en RIB med rattkonsoll, 15 hk . Tror ikke du finner 63 maskinen i denne båten da de jeg har sett på kommer med TAMD 74 opp til 2006 mod. Testet toppfarten her forleden til 32,4 knop, hvilket er bra for en så stor båt. Har målt mye og forbruket er ca 3,8 pr nm ved 22 knop. Fikk testet båten kraftig i vinter da vi i nov kjørte den fra Tønsberg til Bergen... Satans vær, 5 til 6 m bølger, jeg hadde hjertet laaaangt oppe i halsen, men båten gikk på skinner. Båten har dyp V bunn, så kjøl og deretter tunnel bak. Har også ALT av utstyr, radar, autopilot, C120 plotter, C80 på fly, generator, vaskemaskin... +++ Fra 2006 kom Rodman med D6 og IPS.her skal du være nøye med å sjekke at drevene er oppgradert, da det var en del tæreskader på noen legeringer i drevet som medførte større skader. IPS er glimrende, men jeg er mer fortroelig med aksling. Har du spm ang Rodman, kan du også sende meg en IM :) Fra Ipad. Redigert 2.Juni.2013 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Mer info om forskjellige båt typer i størrelsen 40 - 48 fot. Motor alternativer osv. Hva en bør etter din mening styre klar og hvorfor.. Eg er nok none mnd fra kjøpet enda men ønsker virkelig å gjøre research først for å bli mest mulig fornøyd. Vi hopper fra 33 fot Birchwood (10,54 meter) og håper ungå 3 fotsjuka på nokkre år. hehe.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 (redigert) Gode motorer i mine øyne fra VP er 63P, 74/75P. Steinknusere som må skytes bak låven for å ta kvelden om de ikke er misbrukt/ har hatt dårlig/ feil/ manglende vedlikehold. Sjekk dette nøye uansett. En oljeanalyse kan si mye, men det er også viktig med en grundig sjekk og test. Var å så på en båt med 2x 63P før Jul. Mere missholdt båt og motorer skal du lete lenge etter. Varmgang, samt at den ene var markant slappere enn den andre. Manglet 200 o/min på ift den andre. Rustent, skittent, husket ikke siste "service" etc. Hele båten var gjengrodd av møkk, flybridge, dashbord, puter etc lå eksponert året rundt. Spurte om giroljer, giroljefiltre, anoder på motorer etc var byttet. Fikk "hæ, hva er det" til svar. Skjønte med en gang det ikke kom til å bli noen handel. Fikk spørsmål en ukes tid senere om jeg ville gi bud. Jeg svarte at jeg ikke hadde tatt den for 1 mill en gang (stod til 1,6), og at båten var uinteressant da den var ekstremt missholdt og lurvete tvers igjennom. Dette var en båt jeg hadde tatt fly for å se på, som var "godt holdt" iflg eier. Jeg så på en annen båt i samme slengen, og hadde mine misstanker på forhånd utifra annonsen. Redigert 5.Juni.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 (redigert) Ut av dette leser eg at med fordel bør handle hos firma. Slike ting er jo fortvilende.. Mine motorer ser ikke pene ut i mine øyne. Men zinker,oljer og filtre skifter eg. Dei nærmer seg 4000 timer.. Redigert 5.Juni.2013 av Birchwood 33 (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Key Freak Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Du har sikkert sett denne: http://finn.no/42076171 "Litt" over 2 mill er det jo, men det er kanskje litt å gå på... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Regner med at du mener meglere, da det er svært få som selger bruktbåter de faktisk eier. Å handle eldre båter av firma/megler ser jeg på som en enda større bakdel da de ikke aner noe om båten, bruk, vedlikehold og detaljer i historien. De skaper en større avstand mellom selger og kjøper og mye vesentlig info kan forsvinne på veien. Det var for meg en stor fordel å møte denne karen da jeg etter kort tid ble klar over at dette var en kar som ikke hadde peiling og gitt F.... I å ta vare på båten sin. Kunne vært mer skummelt om båten var blitt lagt til salg hos en proff aktør som hadde lagt noen dager i shining for å glatte over det værste. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oteren Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Heldigvis finnes det positive unntak blant de proffe aktørene. Grimstad Bådsenter har jeg bare positive erfaringer med. De selger med garanti, denne funker også i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Key Freak : Har sett den.. Ønsker ikke ips. 2 Dager siden historien om totalhavari på 2 ips drev.. Prislapp 300000,- sap_2000: Godt poeng.. Vel me får se nå framover da. Eg håper det kommer noen aktuelle for salg.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Heldigvis finnes det positive unntak blant de proffe aktørene. Grimstad Bådsenter har jeg bare positive erfaringer med. De selger med garanti, denne funker også i praksis. Har også hørt gode ord om de, men selger ikke de stort sett mindre båter? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Oteren Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Jo, ble litt skivebom i denne tråden....huff Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Hva skjedde med ips dreva? Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Key Freak : Har sett den.. Ønsker ikke ips. 2 Dager siden historien om totalhavari på 2 ips drev.. Prislapp 300000,- Ok, har ikke hørt om havariet. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 (redigert) Total havari var alt eg fikk veta.. En motor stoppet den andre gikk i nød program. Båten hørte til i Bergensområdet. Føler kilden er pålitelig men en kan jo aldri si sikkert.. Det er ikke nylig dette skjedde mener eg.. IPS er uansett tøft. Zeus også mercruiser zeus Redigert 6.Juni.2013 av Birchwood 33 (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Hm, første mekaniske havari jeg har hørt om uten ytre forklaring. Det har vært en aksjon på clutcher på første generasjon som jeg har. Jeg måtte ikke bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Har hørt om korosjon men det er jo med allt som stikker ned i havet. Det er vertfall genialt med tanke på både forbruk og manøvrering. Korleis ligger det ann med service på slikt. ? Er det kostbart eller er det laget til for mer brukervennlig service. Olje osv ? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Kire Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Alt med drev er vel kostbart og IPS er vel enda værre for en normal lommebok, takk og farvel for min del ihvertfall. En annen ting, men det kan være meg. En 44Rodmann med trapp like bratt som gardintrappa hjemme, eller er det bare bildet som juger.....ingen Sealine trapp ihvertfall. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.