Jump to content

Skal kjøpe ny båt 40+ fot. Motoralternativer er vanskelig


Birchwood 320

Recommended Posts

Har i vinter prøvekjørt både 2 x D9 500 HK og 2 x Cummins QSC 8,3L 500HK.

 

D9 har en utrolig hard og knatrende gange i forhold til Cummins. Så mye at vi helt mistet godfølelsen for den aktuelle båten.

 

Det ble i stedet Zandra med 2 x Cummins QSC 8,3L 500HK.

 

Når det gjelder driftssikkerhet har vi ikke funnet spesielle problemer med noen av dem..

Link to post
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Phantom 50 med 2 x D12/715 kjører du på 150 l/t på marsjfart (drøye 24 knots/1650 rpm)

Dette stemmer rimelig bra. Den ligger faktisk mellom 6 og 7 l/nm hele veien fra 12 til 34 kn.

Ved 6 kn vil de ha 1,3 l/nm og 5kn på en motor nærmer en seg literen.

 

Kan legge til at båten er suveren i sakte fart, også i en del sjø.

Link to post

Jaha.. fra 12 - 34 knop samme forbruk/mil.

Har også kikket på Absolute 43 fly . Eg har begynt seriøst å se på ips.. Rodman bruker (ifølge en selger) 93 l/tim i 25 knop med ips 370hkx2

 

Det er vel 3.72 l mil??

noe som eg ser på som rimelig lavt i forhold til størrelse og ser ut for at det er ips som er veien å gå selv om da vert dyrere i innkjøp..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

båten som eg så på som vistnok havarerte på ips dreva fikk eg en noe bedre forklaring. Det er også til info for andre med ips.

Når den har kjørt må en vente heilt til dreva er heilt kalde før en peiler oljen. Det som kan skje er at det dannes et overtrykk i ips drevene når varme. Om du da peiler oljen slippes dette trykket ut og når dreva da avkjøles skapes et undertrykk og sjøvann kan da slippe inn i mekanikken nedi der. Anbefales på det sterkeste å ikke peile olje på varme drev.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

7000 kg for en 40 fots flybridgebåt?? Må vel tilhøre papp og flis kategorien :giggle:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hei!

Bare en liiiten innvending når dere snakker om forbruk og ikke minst trapp til Fly på Rodman 44. Nei, den er ikke for bratt :yesnod: Har en liten dvergdach som farter opp og ned, samt småbarn som trakker opp og ned uten problemer, selv i grov sjø.

Når det gjelder forbruk, bruker min med TAMD74, 4,56l pr.nm i konstant 23 knop, hvilket ikke er mye for en seriøst ferielastet båt... 6 personer og en masse saker ombord. Glimrende sjøbåt grunnet dyp V bunn, det er en kjøl under som stopper ved 2 brede tuneller bak. Max fart jeg har hatt den i er 32,5 knop på 2500rpm. Har du spm om denne båten Birchwood, kan du sende meg en IM, OG du er hjertelig velkommen til å se hvordan den ser ut live om du er i Bergen en dag :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...