Jump to content

Rustflekker på skinninteriør


Kaptein Knudsen

Recommended Posts

For noen år siden ordnet jeg nye puter til sittegruppa akter i vår gamle Nidelv 24. Hvitt og fint. Mye strev, tilkutting og stifting. Men så har den hersens dreggen (jeg legger skylden på den, så slipper jeg å klandre meg selv, haha) lagt fra seg rustvann på skinnputene. Har prøvd med vanlig såpevann, men det nytter ikke. Noen som har et lurt råd?

Link to post
Share on other sites

Har du skinn i båten?? I så fall kan det bli litt vanskelig, skinn er et naturmateriale som ikke tåler alle verden. Er det derimot skai så er det enklere. Jeg ville ha prøvd med Ferro-Bet Rustvask, det fjerner rustrender på det meste...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Rustflekker - kjerringråd
Gloria pussemiddel er et godt kjerringråd mot rustflekker på for eksempel lintøy. Har du fått rustflekker på lintøyet eller andre tekstiler, kan du forsøke å fjerne det ved hjelp av pussemidlet. Dette er et pussemiddel for kobber, messing og tinn. Pulveret løses opp i litt vann til en tykk grøt og påføres flekkene i et tynt lag (bruk gjerne en q-tip). Etter 2-3 minutter skylles pussemidlet vekk (det avgir en sterk rosa farge og bør ikke sitte på stoffet for lenge). Dersom flekken ikke er gått helt bort, gjentas prossessen.
Rust Rødbrun Vaskbare stoffer: La flekken ligge i en 0,5 % sitronsyreløsning ca. 1 time, skyll, eller fukt flekken, leggsitronsyre på, drypp vann over. Skyll godt.Hvit bomull og lin:Fukt. Dypp i kokende løsning av syresalt (1 ts kaliumhydrogenoksalat per 1/2 l vann). Skyll godt. Nøytraliser i sodavann. Gjenta til flekken er borte. Ved bruk av rustfjerner, følg bruksanvisningen.

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...