Jump to content

Vannstand elva i Fredrikstad - flom?


Bitteliten

Recommended Posts

Er ikke høy vannstand på Gressvik, og det viser vel stort sett samme som i elva. Er nok en del mer strøm i elva pga vann fra Glomma. Du kan følge med her på Gressvik: http://gressvikbf.no/images/Webkamera-gbf/kamera1-000M.jpg

 

Er et web kamera på Øra også såvidt jeg husker. Det er ved Østerelva. Sjekk nederst på YR når du søker på Fredrikstad, mener det kommer opp noen kameraer der. La det som jeg linker til inn der også, men det har fått ny webadresse etter at jeg sluttet som web ansvarlig for vår båtforeningen sine sider.

Link to post
Share on other sites

Det fløt trestammer og annet ræl ved Møllerodden for noen dager siden, og det kan jo komme mere av det slaget. Det er litt uforutsigbart, det der, med den vannføringa som er. Sett fra et sted på Kjøkøy i dag var det klart at elva har større fart nå enn uti august, og det er nok slik i alle grenene av deltaet.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har (hvis jeg strekker på nakken) utsikt til elva ved Gamlebyen, og passerer daglig to ganger med Gamlebyferga. Vannstand som sådan er aldri noe stort tema som følge av økt vannføring i den delen av Glomma. Kapasiteten er så stor at den tar unna vannet uten å gå i høyden. Skal elva stige mye, må det både springflo og stormflo til. Men som det sies her, den går unna med en viss fart nå om dagen. Mest midt mellom breddene selvsagt, men solide fortøyningsfester er nok viktigere nå enn ellers.

Redigert av Snabel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vannstanden er vel en knapp halvmeter over normalen. Brygga du skal til er høy, så høy vannstand er ingen ulempe sånn sett. Søndag gikk elva med 4,2 knops fart ved Gamlebyen og med strømvirvler på steder de "ikke skal være". Antakelig topper det i dag og går mot normalen i løpet av uka.

 

En del skrot og vegetasjon kommer med elva nå. Vær oppmerksom på dette når du går midt i elva. Langs breddene er det mye bakevjer. Derfor liten fart på strømmen langs land og neppe noen fare for skader fra det som kommer drivende når du ligger fortøyd.

 

Dybden langs brygga holdt for Christian Radich. Du får neppe grunnstøting der.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...