Jump to content

Montere akkumulator tank, ferskvann. Hvor i kjeden ?


Erik

Recommended Posts

Vurderer å sette inn en akumulator tank i ferskvannskretsen min, for å se om det kan hjelpe litt mot spruting og ujevn vannstrøm.

Tenker at den ideelt sett bør sitte rett etter pumpa, men beste plassering/plass både å komme til og der den vil være minst i veien er mellom forgrening til kaldtvann til første vask og neste forgrening som går til Varmtvannstanken (tror jeg),

Se tegning under. Avstanden mellom de to forgreningene er ikke veldig stor, blir kanskje 20-30 Cm til hver.

Vil akkumulator tank ha samme effekt på denne plassering, eller vil den da påvirke første vask mindre (det er der det spruter mest) ?

bilde

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Satte inn akkumulatortank i fjor rett etter pumpe, og det fungerer strålende. Vil vel tro at den plasseringen du planlegger vil fungere helt greit, det er jo bare en tank med komprimert luft som sørger for jevnere vannstrøm. Tror jeg ville prøvd slik du planlegger. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt selv. Hvis tanken bare samler mottrykk og leverer dette tilbake begge veier så spiller kanskje plassering mindre rolle.

 

Men hvis den har ventil, og tar trykket inn ene vei, og slipper ut andre vei, DA kan dette bli problemer,,

 

Noen som vet hvordan dette fungerer i praksis ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Trykk inn/ut gjennom samme kobling uten mere dikkedarer. Slik funker i hverfall min Groco akkumulator som ikke er av de billigste på markedet. I en tidligere båt kobla jeg på ei tom plast 1 L cola flaske opp-ned etter pumpa og det virka akkurat like godt som som akkumulatoren jeg har i dag.

Link to post
Share on other sites

Du får jevnere trykk og bedre arbeidsforhold til puma , men sprutingen forsvinner ikke , da må trykket eller vannmengden reduseres , det er trolig brukt kraner uten perlator , men det går bra om trykket settes ned ,akkumulatortanken med reguleringsbryteren for justering av trykket(start/stopp) er det mest vanlig å plassere ved pumpen .

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å prøve med akkumulator tank, bare for å se om det er noen forskjell.

 

Men jeg tror sprutingen skyldes dels luft i systemet, for det spytter spesielt mye akkurat når man åpner krana,,,

Men dels kanskje også litt høyt trykk ?

Jeg tror det er innebygget trykksensor i pumpa. Er det vanlig å kunne stille på dette da ?

 

Er det en enkel metode å 'lufte' ett ferskvannsannlegg ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Det spruter nok mye om det kommer luft ja , og luften forsvinner da men det er trolig en lekkasje på pumpa eller mellom pumpa og tanken hvor den suger inn ny luft , det går ikke å stille trykket om det er innebygget i pumpa , men det er sikker ok da , men det må være , og trolig er en liten akkumulator ett sted , om ikke så starter pumpa hver gang det drypper en dråpe vann og pumpa slites ut fort.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Akkumulatortank installert men ikke testet, hadde på pakkningsmasse som jeg ville la tørke til i dag. Spent på å teste det senere i dag.

 

Det er litt trykk i systemet (fra før). Når strømmen er av, kan jeg allikevel tappe litt vann i springen. Holder til å vaske hånda ihvertfall. Har tenkt at det var selve slangene som var trykksatt jeg :confused:

Uansett betyr det at det neppe er særlig lekkasje på trykksiden av pumpa ihvertfall.

 

Men jeg har 2 tanker, og mistenker at det er luft fra ekstra tanken/systemet som er noe av feilkilden, for problemet oppstod/ble mye verre etter at jeg installerte denne. Er en fleksibel tank med egen kuleventil som går inn på forgrening før pumpa. Denne er stort sett tom, bruker den bare for å sikre nok dusjvann på lengre turer/ferie for å slippe å dra innom sivilisasjonen så ofte. Ellers i året er den tom og stengt.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Kuleventiler tetter helt når de er i orden , andre kraner tetter dårligere men tåler frost bedre , det beste er kanskje å ikke tømme tanken helt men det blir og litt risiko for å få dårlig vann inn i anlegget når det er gjort slik. I forskriftene for sikring mot forurensning av drikkevann skal slike forbindelser sikres med en kikk kran i tillegg til kuleventil/stoppekran for å unngå at forrurennset /råttent vann slipper igjennom. Det beste er å plugge den ut når den ikke er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Min var bare 1 liter, kjøpte en billig til 150,- siden jeg var usikker på effekten.

 

Men det funka. Det ble veldig mye bedre, og er nå mer enn godt nok. Ingen spytting etter at alle kranene var 'lufta'. Pumpa tenner fortsatt etter kun kort tid, men vannstrømmen er mye jevnere, og den spytter ikke lenger.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...