Jump to content

Tversnitt på kabel til anode


Sabrina

Recommended Posts

Hei Sabrina,

 

For strømstyrken sin del trenger du såvisst ikke mange qmm. Men der er også andre forhold, blant annet den rent mekaniske styrken i det som du har liggende under båten, kanskje utsatt for både propellstrømninger og det som verre er.

 

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg vel sett meg om etter en rest av 10 eller 16 qmm, ihvertfall ikke noe mindre enn 6 qmm. Har du en rest av noe tynt kobberrør, så er jo det også godt brukbart, bare slå flat endene og bor hull gjennom, så har du ferdige "kabelsko".

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

2,5 kvadrat bør holde i massevis.

 

Det som er mye viktigere enn kvadratet er å ohme koblingene etterpå. En dårlig kobling vil skade ditt dyrebare utstyr 10 000 ganger mer enn 2,5 kontra større kvadrat.

 

Ombord hos oss er det en sammenhengende sløyfe som består av 2,5 kvadrat kabel. Er det grønnutslag eller irr på noen av kabelskoene er det et sikkert tegn på dårlig kontakt

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Jolla,

 

Vi er nok ikke så uenige som det kan se ut for ved første blikk, det som du påpeker er nemlig det samme som jeg også har presisert  -  og de svakhetene jeg ønsker at Sabrina skal unngå:

 

Strømmessig er 2,5 qmm plenty, selv 0,5 ville være nok til å føre den strømmen. Men noe som skal overleve under en båt må være dimensjonert ut fra mekanisk styrke og ikke bare ut fra laboratoriemessige betraktninger om strømtetthet.

 

Dårlig kontakt er det meste kjente problemet på skipsanlegg. Ditt forslag om å ohme koblingene og se etter irr, viser at du er oppmerksom på det. Men siden anodene stort sett ligger under vann kan det bli vanskelig å ohme -  og sjekke for irr  -  i den tiden skaden eventuelt kan skje.

 

Det var derfor jeg foreslo å bruke et flatbanket kopperrør, da er både leder og "kabelsko" samme stykket  -  og man har straks et par tvilsomme koblinger mindre.

 

mvh

Poseidon

(Elektroingeniør og

sertifisert skipselektriker)

 

PS

Det har sine fordeler med stålskrog; jeg bare sveiser fast 8 - 10 stk 11kg offeranoder av aluminium.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Poseidon,

 

Er uenig i å benytte flatbanket kopperrør som kabelsko.

 

En fabrikk produsert kabelsko presset med riktig verktøy er en kobling som er produsert i henhold til standarden som gjelder for den spesifikke koblingen (DIN, EDF, Svensk standard m.fl)  dette sikrer fullgod kontakt mellom lederere og kabelsko samtidig som maksimal mekanisk styrke opprettholdes.

 

Samtidig skal man benytte mangetrådig kabel og styre unna "instalasjonskabel type PR"

 

Hos oss er sinken under båten med gjennomgående bolter hvor kabelskoen er festet innvendig, der er det enkelt å foreta visuell kontakt samt muligheten ligger på å måle mellom festebolt og kabel. Her er problemet med kabler under vann eliminert.

 

Jolla

 

PS. Vi som ikke ønsker oss sveiseapparat og elektroder til jul har nok andre fordeler når det gjelder båtbruk :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jolla,

 

Jeg er også uenig i å bruke flatbanket kobberrør som kabelsko   -   det ville jeg heller aldri ha tenkt på å foreslå. Sånn i sin alminnelighet kan det nok være en fordel å lese et innlegg før man svarer så pass bastant som du gjør.

 

Hvis henvisningen til standard var ment å imponere, så vil jeg anbefale at du heller forsøker på en som ikke har 32 års erfaring som elektroingeniør, hvorav 6 år som sjefelektriker på et dieselektrisk boreskip i world wide fart....

 

Forøvrig er det jo mest opp til Sabrina hvilken løsning han velger   -   eller hvem av oss han fester mest lit til.  ;-))

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...