Jump to content

KAD43, vannivå på minimumsmerke, men flyter likevel over


jsw

Recommended Posts

En bekjent fyller opp vannet på båten sin til minimum, men det forsvinner etter kort tids kjøring ned til bunnen av ekspensjonstanken og holder seg der. Det ligger nå i bunnen av båten. Han kan kjøre videre som normalt i dagevis.

Noen forslag som belyser problemet?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hei - ingen som har noe forslag til hva dette kan skyldes?

Mulig jeg var litt uklar i formuleringen (var sent - knotete nettbrett på båtvakta..), men det det handler om er at når ekspansjonstanken fylles opp til mer enn bare såvidt det skjuler bunnen i tanken, f.eks. til minimumsmerket (eller maksimumsmerket, men da blir det bare mer vannsøl i båten), så forsvinner dette "ekstra" vannet rimelig raskt ned i båten. Han har ikke sett hvor det går ut hen, Det som blir igjen av vann syntes altså bare såvidt over bunnen i ekspansjonstanken. Og der holder så nivået seg :confused:

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Hvis man har lange slanger til stor varmtvannsbereder så er rett og slett ikke ekspansjonstanken stor nok.

Ikke uvanlig at man må holde seg rundt minimum eller rett under pga dette.

Selv har jeg KAD300 og kan ikke fylle noe særlig over min. enda jeg kun har 20 liter bereder og ca 4 meter slange til sammen.

Link to post
Share on other sites

Det er nok som nevnt over her ja. Har man tilkoblet bereder med spiral på kjølevanskretsen blir ekspansjonstanken for liten. Jeg har akuratt samme problem med min ad41 p.

Fyller jeg til minimumsmerket spytter den det ut igjen. Men har aldrig opplevd problem med kjøling selv om nivået er under min.

Så da er det vwl egentlig ikke noe problem tut og kjør.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i andre tråder her inne så finnes det til noen motorer et såkallt "coolant recovery kit". Det er en beholder som den kjølevæsken som går ut av trykklokket havner i. Poenget er at slangen som går fra siden av trykklokket går ned til bunnen av denne beholderen slik at når motoren avkjøles blir kjølevæsken sugd tilbake i kjølesystemet. Dette er DIY :thumbsup: og kan være nødvendig når defroster, bereder og annet er tilkoblet slik at væskevolumet er større enn originalt.

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar. Dette var gode nyheter - har meddelt videre :-)

 

Altså intet galt, bare en naturlig sak. Han kunne bekrefte lange slanger og store volum, ja!

 

Vennlig hilsen

Johan

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...