Jump to content

24V Dynamo og starter, men ønsker 12V i båten.


JFK-Molde

Recommended Posts

Hei, folkens.

 

Jeg kjøpte meg en 25" snekke for noen uker side som manglet det meste av innredning. Den står på land enda da jeg holder på å olje og smør den inn. I går begynte jeg å se på den innvendig å blandt annet det eletriske, Jeg tok ut batteriene for å sette de på lading å oppdaget da de to 12v batteriene var koblet slik at det ble 24V, etter en sjekk på motoren som er en 4cyl mitsubishi på 50-60HK etter hva jeg ble fortalt av selger finner jeg ut at det er 24V starter og 24V dynamo på båten.

 

Tanken min er at det er greit med 24V som startbatteri bank på båten, men ønsker meg 12V i resten av båten. Finnes det noen gode løsninger for å få til dette oppsettet? Eller må jeg bytte starter og Dynamo til 12V? Ser for meg at det sikkert er litt dyrt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Absolutt enkleste er å ta ut 12V fra ene batteriet i en 24V bank (2x12V), det får du til ca gratis. Løsningen er ikke å anbefale generelt da batterier i en batteri-bank ikke har godt av skeivlast (kun forbruk på ett batteri), men det virker rent pragmatisk.

 

Av mer kvalitets-løsninger er som foreslått å kjøre 24V på alt og bruke inverter-løsninga for det forbruket som krever 12V. Husk at det finnes veldig mye bra 24V-utstyr bare du avlyser biltema-turen, mulig må filtrere hardt i båt-butikker og heller ser på lastebil og buss-tilbehør. Og faktisk kan 24V buss-utstyr være billigere enn dedikert båtutstyr.

 

En annen god løsning er å ha 12V forbruks-batterier og kjøpe en "intelligent" DC-DC-ladder som tar inn 24V og dytter ut 12V ladestrøm til forbruks-batteriene. Får ladderen styresignal fra tenning er dette nært skuddsikker løsning.

 

Uansett hva du velger vil det være gunstig å beholde motor på 24V. Ene at det er uforholdsmessig dyrt og mye arbeid å endre til 12V, andre at 24V er klart å foretrekke.

 

 

EDIT:

Husk også hvis du sammenligner priser på 24V-utstyr og 12V-utstyr som er kraftkrevende (store motorer, vinsjer, varme-element etc) at du kan nært halvere kvadrat-tallet på kabling for 24V og ta med spart kabelpris i pris-regnestykket.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt.

 

Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare.

Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt.

 

Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare.

 

Løsnignen du ønsker er den jeg nevnte med DC-DC-ladder og en bank forbruks-batterier på 12V (velg størrelse og antall etter behov). Startbatteri beholder du adskilt og 24V. Da vil forbruket kun gå fra 12V-banken og startbatteriet blir aldri rørt. Laderen får signal fra tenning (eller evt en override-bryter) og lader kun når motoren går (eller du tvinger den med bryter), så du får aldri tømt startbatteriene utilsiktet.

 

Da er behovet ditt nye forbruksbatterier og en lader sånn ca.

Link to post
Share on other sites

Sett opp eit reknestykke over kva utstyr du vil ha ombord, kva som mangler/må byttes, og kva 24V koster vs 12V utstyr. Det enkleste og billigste er å la alt være urørt på motor/ombord og sette inn en liten omformer fra 24 til 12,for å forsyne feks radio og sigarettenner til mobillader osv.

 

Hvordan vil start påvirke annet montert utstyr dersom du velger å bytte dynamo til 12V og montere rele for serikobling 24V til starter?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte tanken med å koble til en dynamo til, skal se på plass å utfordringer rundt dette når jeg kommer meg i båten i kveld.

 

Men LM 9725 gidde meg en annen ide også, om jeg skaffe meg to 12V batteri ekstra som forbruksbatteri. kobler de serie til 24V. Da har jeg to banker på 2x12V=24V En Bank til start og en til forbruk også bruker jeg en batterivelger 1-2-1+2 som vanlig mellom de to bankene. Vet ikke om en vanlig 12V batterivelger klarer den jobben siden det blir 24V?

 

Da kan jeg ta ut 12V av forbruksbanken enten med å prøve å fordele forbruket på de to batteriene best mulig, eller er det mulig å parallel koble disse to batteriene inn på en egen 12V sentral? Eller snakker vi kortslutting nå?

Link to post
Share on other sites

Dersom du ikkje vil ha en enkel løsning med vanlig omformer fra 24 til 12, så kan du jo prøve å leite deg opp en delemotor og konvertere alt til 12V. I tilleg til dynamo og starter må du kanskje bytte følere og instrument. Da får du eit elektrisk anlegg å forholde deg til.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Smart valg, 24V er rent teknisk et bedre valg enn 12V. Er jo en grunn til at busser og lastebiler bruker 24V.

 

Jeg vet om to utfordringer for alt på 24V:

 

VHF

Du får mest sannsynlig ikke kjøpt VHF på 24V, enten må du ha omformer eller så må du ha håndholdt enhet. Du kan kople VHF på ene batteriet, men er ikke det mest optimale. Men å ha VHF er bedre enn å ikke ha, og whatever works...

 

 

Ladere og små-krims:

Det sparer mye bry å ha 12V på strømuttak ("sigarettenner") da alt av ladere til lykter, telefon osv er normalt 12V. Men dette er så smått forbruk at jeg ville oversett formaninger og enkelt koplet dette på ene batteriet og ikke tenkt mer på det.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt.

 

Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare.

Dette er en bra idé og visse kjøretøyer hadde tidligere et slikt opplegg, bl.a. en Mercedes 613 kassebil vi hadde en gang. Ikke noe vanskelig å få til. 24 Volts anlegg har sine fordeler og endel elektronikk kan gå på allt fra 8-30 Volt. Et annet alternativ er å montere en dynamo til og ha 12v anlegg til forbruk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha ladet de to batterien på 12V som sto i båten i flere dager så målte de bare 12,1 og 12,2 Volt etter noen minutter. Jeg prøvde meg med en gløding å kjørte starteren, men starteren var bare borte å hilste på startkransen å sa takk for sist uten å dra med seg noe som helst i rundt på motoren. Jeg tipper karieren til de to batteriene som fulgte med båten er over.

Jeg jobber innen transportbransjen å tok en telefon til Volvo lastebilverksted å hørte litt på priser på batteri. Fikk en pris på 1995,- + mva på 24V 225AH batteri. Er det en grei pris?

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha to banker, en til start og en til forbruk så trenger du uansett to ladere. Vet ikke hvor tungstartet motoren din er men 24V er bedre til store forbrukere. Omformere mellom 24-12v er lite effektive, har varierende kvalitet og gir ofte ikke så mye effekt, det har brent noen i våre helikoptre. Hvis du kan klare deg med kun 24V anlegg så er det jo like mye energi i to forbruksbatterier i serie som i to batterier i parallell.

Link to post
Share on other sites

...."alle" skyssbåter går med omformere i årevis. Men de har eget rediobatteri til vhf i tilleg. Uansett så er 12V forbruk sansynlig begrenset til radio/cd ved landligge, så effekttap er underordnet .

Dersom det blir bare radio som 12v forbruker, så hadde eg lurt meg inn på det eine batteriet slik foreslått tidligere :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...