JFK-Molde Startet 29.Mai.2013 Del på Facebook Startet 29.Mai.2013 Hei, folkens. Jeg kjøpte meg en 25" snekke for noen uker side som manglet det meste av innredning. Den står på land enda da jeg holder på å olje og smør den inn. I går begynte jeg å se på den innvendig å blandt annet det eletriske, Jeg tok ut batteriene for å sette de på lading å oppdaget da de to 12v batteriene var koblet slik at det ble 24V, etter en sjekk på motoren som er en 4cyl mitsubishi på 50-60HK etter hva jeg ble fortalt av selger finner jeg ut at det er 24V starter og 24V dynamo på båten. Tanken min er at det er greit med 24V som startbatteri bank på båten, men ønsker meg 12V i resten av båten. Finnes det noen gode løsninger for å få til dette oppsettet? Eller må jeg bytte starter og Dynamo til 12V? Ser for meg at det sikkert er litt dyrt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Murphy's law Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Kjekt for har 24v... Men viss du trenger 12v, kjøp deg ett konverter, fra 24v til 12v. Eg har sjølv samme på båten min. Motor er 24v og har 3 konverter for VHF og annet utstyr det trenger 12v. Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post Share on other sites More sharing options...
Stranna Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Bruk konverter 24 volt til 12 volt på forbrukssiden. Google, så finner du en løsning som passer deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Absolutt enkleste er å ta ut 12V fra ene batteriet i en 24V bank (2x12V), det får du til ca gratis. Løsningen er ikke å anbefale generelt da batterier i en batteri-bank ikke har godt av skeivlast (kun forbruk på ett batteri), men det virker rent pragmatisk. Av mer kvalitets-løsninger er som foreslått å kjøre 24V på alt og bruke inverter-løsninga for det forbruket som krever 12V. Husk at det finnes veldig mye bra 24V-utstyr bare du avlyser biltema-turen, mulig må filtrere hardt i båt-butikker og heller ser på lastebil og buss-tilbehør. Og faktisk kan 24V buss-utstyr være billigere enn dedikert båtutstyr. En annen god løsning er å ha 12V forbruks-batterier og kjøpe en "intelligent" DC-DC-ladder som tar inn 24V og dytter ut 12V ladestrøm til forbruks-batteriene. Får ladderen styresignal fra tenning er dette nært skuddsikker løsning. Uansett hva du velger vil det være gunstig å beholde motor på 24V. Ene at det er uforholdsmessig dyrt og mye arbeid å endre til 12V, andre at 24V er klart å foretrekke. EDIT: Husk også hvis du sammenligner priser på 24V-utstyr og 12V-utstyr som er kraftkrevende (store motorer, vinsjer, varme-element etc) at du kan nært halvere kvadrat-tallet på kabling for 24V og ta med spart kabelpris i pris-regnestykket. Redigert 29.Mai.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JFK-Molde Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt. Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt. Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare. Løsnignen du ønsker er den jeg nevnte med DC-DC-ladder og en bank forbruks-batterier på 12V (velg størrelse og antall etter behov). Startbatteri beholder du adskilt og 24V. Da vil forbruket kun gå fra 12V-banken og startbatteriet blir aldri rørt. Laderen får signal fra tenning (eller evt en override-bryter) og lader kun når motoren går (eller du tvinger den med bryter), så du får aldri tømt startbatteriene utilsiktet. Da er behovet ditt nye forbruksbatterier og en lader sånn ca. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Hvorfor ikke montere på en ekstra 12V dynamo. Kan kanskje bli noen utfordringer med reimdrift og festebrakett, men det vil fungere og du får to helt adskilte systemer. Redigert 29.Mai.2013 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Sett opp eit reknestykke over kva utstyr du vil ha ombord, kva som mangler/må byttes, og kva 24V koster vs 12V utstyr. Det enkleste og billigste er å la alt være urørt på motor/ombord og sette inn en liten omformer fra 24 til 12,for å forsyne feks radio og sigarettenner til mobillader osv. Hvordan vil start påvirke annet montert utstyr dersom du velger å bytte dynamo til 12V og montere rele for serikobling 24V til starter? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
JFK-Molde Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg tenkte tanken med å koble til en dynamo til, skal se på plass å utfordringer rundt dette når jeg kommer meg i båten i kveld. Men LM 9725 gidde meg en annen ide også, om jeg skaffe meg to 12V batteri ekstra som forbruksbatteri. kobler de serie til 24V. Da har jeg to banker på 2x12V=24V En Bank til start og en til forbruk også bruker jeg en batterivelger 1-2-1+2 som vanlig mellom de to bankene. Vet ikke om en vanlig 12V batterivelger klarer den jobben siden det blir 24V? Da kan jeg ta ut 12V av forbruksbanken enten med å prøve å fordele forbruket på de to batteriene best mulig, eller er det mulig å parallel koble disse to batteriene inn på en egen 12V sentral? Eller snakker vi kortslutting nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Dersom du ikkje vil ha en enkel løsning med vanlig omformer fra 24 til 12, så kan du jo prøve å leite deg opp en delemotor og konvertere alt til 12V. I tilleg til dynamo og starter må du kanskje bytte følere og instrument. Da får du eit elektrisk anlegg å forholde deg til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
JFK-Molde Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Da har jeg sjekket en del rundt på nettet og spesielt Ebay. Å da er konklusjonen at jeg går for et komplett 24V system i hele båten. Får kjøpt alt jeg trenger å mere en hva jeg trenger til i 24v. Prisene er bra også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 9725 Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 (redigert) Smart valg, 24V er rent teknisk et bedre valg enn 12V. Er jo en grunn til at busser og lastebiler bruker 24V. Jeg vet om to utfordringer for alt på 24V: VHF Du får mest sannsynlig ikke kjøpt VHF på 24V, enten må du ha omformer eller så må du ha håndholdt enhet. Du kan kople VHF på ene batteriet, men er ikke det mest optimale. Men å ha VHF er bedre enn å ikke ha, og whatever works... Ladere og små-krims: Det sparer mye bry å ha 12V på strømuttak ("sigarettenner") da alt av ladere til lykter, telefon osv er normalt 12V. Men dette er så smått forbruk at jeg ville oversett formaninger og enkelt koplet dette på ene batteriet og ikke tenkt mer på det. Redigert 29.Mai.2013 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Toroa Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Legg opp det 12V opplegget du trenger, kjøp det et 12v forbruksbatteri, og la det lades parallelt med et av startbatteriene når du har motoren i gang. Monter en bryter som kobler det fra "Startkretsen" når du ligger i ro. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Eventuelt en 24-12v batterilader mellom 24 volts anlegget og 12 volts delen. Så er du helt sikker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Jeg ønsker i grunn å unngå en masse konvertere. Dersom det finnes en konverter som klarer jobben for all strøm i båten samt at den ikke stjeler noe strøm kan det være aktuelt. Men jeg lå å tenke litt i går på om det fantes en mulighet for å bytte til 12V dynamo, også hadde jeg et rele som koblet om to 12V batteri akurat i det jeg kjørte starteren bare. Dette er en bra idé og visse kjøretøyer hadde tidligere et slikt opplegg, bl.a. en Mercedes 613 kassebil vi hadde en gang. Ikke noe vanskelig å få til. 24 Volts anlegg har sine fordeler og endel elektronikk kan gå på allt fra 8-30 Volt. Et annet alternativ er å montere en dynamo til og ha 12v anlegg til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JFK-Molde Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Etter å ha ladet de to batterien på 12V som sto i båten i flere dager så målte de bare 12,1 og 12,2 Volt etter noen minutter. Jeg prøvde meg med en gløding å kjørte starteren, men starteren var bare borte å hilste på startkransen å sa takk for sist uten å dra med seg noe som helst i rundt på motoren. Jeg tipper karieren til de to batteriene som fulgte med båten er over. Jeg jobber innen transportbransjen å tok en telefon til Volvo lastebilverksted å hørte litt på priser på batteri. Fikk en pris på 1995,- + mva på 24V 225AH batteri. Er det en grei pris? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Viste ikkje engang at det fantes 24v batteri :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 (redigert) Det finnes absolutt ingen grunn til at du skal bygge om fra 24v til 12v. Det er etter min menig å gå fra Mercedes til Lada. Stort sett alt av navigasjonsutstyr enn får til båt i dag er beregnet på bruk fra 10 til 30v. Redigert 30.Mai.2013 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Hvis du vil ha to banker, en til start og en til forbruk så trenger du uansett to ladere. Vet ikke hvor tungstartet motoren din er men 24V er bedre til store forbrukere. Omformere mellom 24-12v er lite effektive, har varierende kvalitet og gir ofte ikke så mye effekt, det har brent noen i våre helikoptre. Hvis du kan klare deg med kun 24V anlegg så er det jo like mye energi i to forbruksbatterier i serie som i to batterier i parallell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 ...."alle" skyssbåter går med omformere i årevis. Men de har eget rediobatteri til vhf i tilleg. Uansett så er 12V forbruk sansynlig begrenset til radio/cd ved landligge, så effekttap er underordnet . Dersom det blir bare radio som 12v forbruker, så hadde eg lurt meg inn på det eine batteriet slik foreslått tidligere Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.