Proxor Startet 29.Mai.2013 Del på Facebook Startet 29.Mai.2013 har ein volvo penta i ein seilbåt som funka første dagen, men så har giren fastna helt, må slå på med hammer så den bevege seg litt og litt til den går i gir på den der saken som kontrollkabelen er kobla til motor. noen tips? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Kunne vært greit å nevne type motor og gear hvis du skal ha noe håp om hjelp.... Uansett hammer er aldri løsningen på girproblemer eller? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Svart 29.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 skrev i topic volvo penta, mer vet eg ikke, gammel sikkert fra 80 tallet, rundt 7-15hk. hammer er tingen jo når man er lei hele motoren og går med tanken om og fjerne motor og kun gå for påhengs hehe.tenkte gje den eit siste forsøk med og høre her men tror eg gir den opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 29.Mai.2013 Del på Facebook Svart 29.Mai.2013 Ta av kontrollkabelen på gearet og se om du gearet for hånd først. Går det greit kan det være kontrollkabelen som er gåen eller veldig treg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 har nokk allerede testa og bytte både kontrollkabel og gir hendelen og sløst vekk rundt 2500kr på det til ingen nytte, men er på selve motoren eg må slite og slå for og få den i gir, slår på den skiva som stikke opp som kontrollkabel er kobla innpå og da bevege den seg vel ein 3-4mm for hvert slag, så etter eit par slag har den skifta over til forover eller rev Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Med litt flaks så er det bare litt smøring som skal til, eventuelt et lager på akslingen som har kilt seg. Hammer er uansett en dårlig løsning. Tviler på om dette blir så dyrt å fikse, så lenge gearet fungerer ellers så er dette en mindre rep. Påhenger på en 28 foter høres ut som en dårlig ide, reparer heller det du har. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Eg har allerede påhengs på, og seilbåten er 29fot, har ein 9,9 stående på den nå, og den har grei fart med den, men tenkte og bare bruke den som backup motor viss innenbordsmotoren streiker, eg skrudde litt på innenbords motor idag og såg litt nermere på det og allt såg ok ut nedi gearen vertfall så er nokk bare den topperste delen som kontrollkabel er kobla til som er treg, skal se om eg får smurt det litt imorra=) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Proxor Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) og spraye litt smurning på gjorde susen=) nå som eg endelig fekk testa motor litt merka eg at det kom endel røyk da eg kjørte opp litt turtal (ikke på tomgang) sjekket oljenivået og tror er allt formye olje på, på peilepinnen er det ei sån rifla flate ca 5cm opp på pinnen, er det ikke meninga oljenivået skal ligge ca midt på den evnt rett ved topp, nå går oljenivået sikkert 10cm over den rifla flata hehe, tror han som solgte den til meg har bare helt olje nedpå i ein fei uten og sjekke nivået virker det som. Redigert 31.Mai.2013 av Proxor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.