Jump to content

Problem med Ilas (Sleipner) fjernkontroll


AndersH

Recommended Posts

Har en Ilas (Sleipner) fjernkontroll til ankervinsj som har fungert fint i de to årene jeg har hatt båten, men nå reagerer ikke båten på den lenger. Det har vert strøm på båten i hele vinter, men på ett tidspunkt var det kanskje litt lav spenning. Var noen som hadde nappa ut strømmen så den var nede i 9v, men det var aldri helt dødt.

 

Kan mottakeren har mistet innstillingene eller noe? Er det noen som kjenner til hvordan dette kan feilsøkes? Evt. om det er mulig å forsøke å "parre" det på nytt?

 

Lyset i fjernkontrollen kommer på når jeg aktiverer den (trykker på begge "on"-knappene), og jeg har for sikkerhets skyld også byttet batteri i den, men den reagerer ikke på vinsjeknappene.

 

Tips mottas med TAKK!!:-)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Du kan lese en god del her: https://baatplassen.no/i/topic/81170-feil-paa-fjernkontroll-power-il-ankervinsj/page-2

 

Virker vinsjen på de fastmonterte knappene?

 

Min virket på de fastmonterte knappene, men ikke på fjernkontrollen. Til slutt fant vi ut at minuskabelen (til vinsjen) hadde en skjøt der "minusstrøm" til mottakeren/rellèet ble hentet. I denne skjøten var det irret og på grunn av dette ble det spenningsfall slik at mottakeren/rellèet fikk for lite strøm. Denne styrerstrømmen bør kobles direkte på batteriet og i alle fall ikke på strømmen til selve vinsjen.

 

Tips: Forsøk å koble strøm (styrestrøm) direkte fra batteriet til mottaken/rellèet. Gjerne minus først og så pluss etterpå, for å finne ut hvilken kabel som er dårlig. Til slutt evt begge samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...