Jump to content

Ny motorbrakett til 19-fots seilbåt! Hvilken, og hvordan feste?


vestover

Recommended Posts

Jeg har kjøpt ny seilbåt og motor! Med på kjøpet følger et rakleverk av en brakett. Den er vanskelig å dra opp og ned til de forskjellige posisjonene (to stykker, opp og ned) og vingler en del. Tror egentlig ikke at den ikke er driftsikker, men jeg vet ikke hvor godt den er festet, og synes motoren blir hengene vel langt nede og langt ute når den er vippet opp.

 

Her er motor og brakett:

bilde

 

 

 

Slik ser det ut når alt er vippet opp. Det skal det jo ofte være, ettesom dette er en seilbåt jeg ønsker å seile! I vind og bølger synes jeg alt vaier lovlig mye.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

Lurer også på festet til selve båten. Om jeg skal feste en ny brakett: bør man da sparkle igjen hullene etter den første, eller bruke dem igjen? Synes glassfiberen gir litt etter - ser bevegelse i den om motoren blir dyttet hit og dit. Fare for at alt ryker fra glassfiberen? Hvordan kvalitetssikrer man egentlig dette? Lurer også på om man bør prøve å feste den nye braketten nærmere midten.

 

 

Og så. Det finnes jo flere braketter. De av den typen jeg har nå - de tror jeg finnes med forskjellige instillinger, og litt enklere typer. Det jeg liker med de enklere, er at motoren kommer nærmere båten, men aberet er at jeg ikke vet om motoren kommer langt nok ned og langt nok opp.

Vurderer:

 

bilde

 

http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-fast-10-p-2214

 

 

 

bilde

 

http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-for-motorer-p-1141

 

 

 

bilde

 

http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-justerbar-p-1139

 

 

 

 

Noen tanker??



Kan jo også nevne at slik det er nå, stikker stammen veldig dypt. Om det sitter fire i cockpiten er jeg redd hele motoren drukner. Skulle kanskje kjøpt kort stamme, men alle fortalte meg at det var lang som gjelder på seilbåt! Derfor håper jeg å finne en litt "høyere" brakett...

Link to post
Share on other sites

Ser vel ut som den anretningen som er der er beregnet på kort stamme. Ser ut om motoren stikke veeeeldig dypt nå?

Lang stamme er vel mer aktuelt med en fast brakett, slik som ditt alternativ 1. Om du får tiltet motoren tilstrekkelig klar av vannet med en slik en, er vel det det enkleste.

 

Jeg synes også det ser ut som om den du har er vinklet feil, burde i prinsippet vært loddrett i innfestingen. Når det gjelder hvordan den skal festes, så må det vel gjennomgående bolter til med forsterkning på innsiden.

 

Ikke min sterke side, hverken plast eller seil :giggle: , men da har du ihvertfall et svar!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Ja, ikke sant. Den stikker så dypt at det er urasjonellt, tror jeg. Men uansett stamme, sitter motoren fremdeles langt nede? Synes det kommer vann langt opp over halvveis på stammen om man kun sitter én i cockpit, så kan se for meg det blir leven med fler. Må vel byttes ut? Om jeg kan vippe opp motoren tilstrekkelig, vore det enklest å kanskje bare få for alt.1, ja.

 

Jeg synes også vinklingen er helt bakvendt!

 

En forsterkning i innsiden, kan for eksempel være en planke? Finér stoler jeg ikke på i båt, og vannfast finér må sikkert tettes på sidene med epoxy eller noe om man sager det til.

 

Slik det ser ut nå, er jeg veldig usikker på å bruke skitet. Kan motoren stå så langt ute? Blir mer vekst og slitasje? Får nerver bare av å se på det, får trøste meg med at båten er fortøyd i en relativt rolig havn...Men bør kanskje fikses så fort som mulig!

Link to post
Share on other sites

Tror din brakett er montert feil vei. Det skal være relativt enkelt å heve senke motoren. Den spaken som stikker opp mot motoren er jo får å løse ut motoren for å heves. og den skal inn mor skroget. Dessuten er det for krapp vinkel, den er bygd for mye ut, skal stå tilnærmet i lodd.

Link to post
Share on other sites

Forsterkningen på innsiden kan være en planke, eller en tykk aluminiumsplate. Selv ville jeg vel brukt vannfast kryssfiner, evt med forsegling av snittflatene som du nevner. Men denne platen vil jo bli stående relativt tørt, så det er vel heller ikke kritisk.



Jeg tenkte også som Pege når jeg så det... det er jo forskjellig lengde på disse "armene". Korte under og lange øverst... kan de være byttet om, slik at det skal være omvendt?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

eg har den braketten du har på link nr 1, har 9,9 på den, funker helt greit. og knytt eit tau i motoren tilfelle den faller av=) ser dem boltene han har brukt er rustne og ikke rustfrie, dem kan plusselig knekke da.
http://www.seatronic.no/motorbrakett-c-214/motorbrakett-fast-10-p-2214

Redigert av Proxor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ja, helt enig. Det ser helt feil u, og det er helt koko langt nede. Tror dere har rett i at den er opp-ned! Jøss!

Men! Tror dere det er en risiko å la det stå sånn noen dager? Får hjelp til uka med å ta den av, men er redd det vil slå og vingle og at noe skjer, siden motoren står så langt ute på braketten og det derfor blir mer kraft i røsket. ???

 

Med en slik enkel brakett, blir motoren i allefall hevet 15 cm, som jeg antar blir perfekt! Lurer bare på om motoren kan vippes opp slik at ting står over vann når vi seiler. Men det må jeg kanskje bare stikke ut og måle?

 

Legger også merke til boltene, de er ganske stygge. Hva med festehull: det går sikkert an å bruke et par av de opprinnelige, eller i alle fall et av dem, men de andre bør kanskje tettes? Glassfibersparkel? Sprarkle fra innsiden, og sette en planke over, og bore nye ved siden av dem? Redd de nye hullene pluss de gamle vil svekke den vesle flaten denne vekta er festet på...

Link to post
Share on other sites

Eg har ikke forsterka hoss meg, brakettene er vandeligvis festa med 4 bolter, her hadde eg 4 hull fra før da braketten var festa feil plass først da eg feilberegna litt med tanke på lengde på motorstamme, har bare fyllt dem igjen med sikaflex for og holde regn borte, men er mer midlertidig løsning, skal sparkle igjen etterhvert.
hold braketten inntil der du skal ha den, med vater oppå så du får det beint, bruk ein tusj og merk gjennom braketten der hulla skal vere og så er det bare og båre 4 hull og feste braketten med 4 bolter etterpå, bruk skiver på mutteren og slik at det bare ikke er mutterhodet som holder det på plass, med skive så hindrer du at mutteren ikke gnager seg ut igjen da hodet på mutteren er jo ikke så stort.

Redigert av Proxor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om den underste skinnen i brakettmekanismen er kortere enn den over. Det burde vært omvendt, slik at motoren har maks avstand når den er nede i vannet. Altså med mekanismen pekende omtrent rett akterover. Da ville vel motoren kunne komme helt inntil båten også, med brakettmekanismen i øverste posisjon. Slik det ser ut nå, virker helt galt motert.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...