Jump to content

Noen som kjenner igjen denne ankertypen, og er det noe å ha ?


Fusebox

Recommended Posts

Heisann.

 

Fisket opp et anker i Middagsbukta i fjor, og når jeg nå holder på med å lage et baugspyd, så vil dette ankeret hjelpe på konstruksjonen.

 

Noen som kjenner igjen typen, og om det er et brukbart anker ? Vekten er 20 kg, og "vingene" er helt flate, uten noen kanter.

 

bilde

 

bilde

Redigert av Fusebox (see edit history)
signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et sånt på en Skarpnes 30 for 14 år siden (originalmontasje i f m ankerwinch). Brukte det i 15 år bak på Skarpnesen, Noen ganger slapp det (krevde langt tau), og andre ganger satt det vanvittig godt. En gang tok det med en svær stein mellom ankeret og bade plattformen fra en øy syd for Marstrand og over til Læsø. Bruce, for eksempel, er et mye bedre anker.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det ser ut som en slags etterligning av Engbo-ankeret

Det er nok ikke Engbo som har "originalen" til denne ankertypen. Det er en variant av en ankertype som brukes av de fleste skip i verden.

 

Kalles "stockless anchor".

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Danforth i følge boka jeg leser for tiden. Har sin styrke ved at det setter seg lettere på myk bunn: Sandbunn, myk leire og mudder. Tilnærmet ubrukelig på bunn med vegetasjon, i følge boka. En fordel er at det er lettere å stue vekk enn f.eks. Bruceankeret. Boka kunne også fortelle noe jeg syntes var interessant: Bruceankeret ble utviklet til bruk på oljerigger i Nordsjøen.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Langt fra et danforthanker, synes formen er mere trad engbo/ stockless- typen. Og danthforth er et utmerket hekkanker etter min oppfatning. Det imponerende ved ankeret på bildet er at det tydeligvis har sittet fast, og blitt forlatt. Om det ikke rett og slett bare har blitt dumpet....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...