Jump to content

Normalt at Mercruiser 5,7 V8 ryker endel?


jensemann2

Recommended Posts

Har merket at båten ryker endel, både ved varm og kald motor. Røyken er hverken hvit eller blå, bare "vanlig grå" Hvis jeg ruser motoren opp i fri på varm motor ligger det en lite teppe med røyk utover vannet. Motoren går forøvrig helt jevnt på tomgang og topper RPM med 4300. Den vibrerer litt ved lave turtall, fra 1000-1500. Kan det være en sylinder/plugg som ikke er med? Har forøvrig ikke brukt olje på 30 timer. Hvis en sylinder ikke er med, ville jeg ikke merket betydelig dårligere toppturtall og ujevn tomgang? (Det er en forgassermotor.. )

Link to post
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ikke normalt at en bensinmotor ryker veldig, men som på bil ryker ofte gamle motorer litt.

Unormal røyk skyldes jo gjerne forbrenning av vann eller olje, men dersom røyken ikke er unormalt hvit eller blå, og motoren ikke bruker olje, så er det vel ikke der problemet er?

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har mistet ca 1/2 liter kjølevæske på 30 timer. Mistenker at det kan være lekkasje mellom riser og manifold pakning.. Hvis jeg demonterer riserne, vil jeg da klare å se på pakningen om det har vært lekkasje der? og hvis dette skulle føre til konstant røyk, skulle det ikke da forsvinne mye mer kjølevæske enn 1/2 liter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...