Jump to content

Ford Sabre 180 hk, brun stinkende stikkende plagsom røyk?


okeido

Recommended Posts

Brun røyk er litt uvanlig. Kanskje det egentlig er en mørkere grå røyk? Typisk for litt eldre motorer er dysene som kan trenge service. Dersom dyser er slitt så sprer ikkje diesel seg i så pen tåke, slik at det kan bli meir røyk av det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei, om turboen slipper igjennom olje blir røyken oftest blåaktig.

 

Det som kan forårsake problemet ditt er slitte dyser, slitt dieselpumpe eller timing av denne. Det er jo heller ikke mye som skal til av dårligere kompresjon for at motoren begynner å ryke og den kan gå strøkent ellers.

Noen motorer er bare sånn at de gir mye røyk :-)

 

Jeg ville startet med en kompresjonstest, er denne ujevn eller litt dårligere enn det den skal ha ville jeg prøvd noe rensemiddel i olja. Turbomotorer kan få det problemet etterhvert at turboen blåser så mye dritt ned og inn i stempelringer at de setter seg fast eller går tregt.

 

Jeg har ved flere tilfeller hatt suksess med sånne rensemidler, jeg kjøper de hos Reginol på Furuseth.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...