okeido Startet 30.Mai.2013 Del på Facebook Startet 30.Mai.2013 Dette er underbelastning, når vi kjører, blir kanskje litt bedre når temperatur stabiliserer seg 100 % men plagsomt uansett. På Tomgang bare vanlig grått , og en del når det er kaldt. Motor går fint uansett belastning og turtall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2013 Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Brun røyk er litt uvanlig. Kanskje det egentlig er en mørkere grå røyk? Typisk for litt eldre motorer er dysene som kan trenge service. Dersom dyser er slitt så sprer ikkje diesel seg i så pen tåke, slik at det kan bli meir røyk av det. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 30.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2013 Den ser faktisk brun ut for mine øyne, men finner ingen ting om det på nettet så må være det folk kaller mørk grå røyk? Hva ville det kostet å fikse da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore B Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Jeg betalte rundt 6000.- for overhaling av 6 dyser.(uten at det hjalp på det jeg hadde problem med) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Er litt det jeg er redd for,plutselig er det turboen som slipper gjennom olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Hei, om turboen slipper igjennom olje blir røyken oftest blåaktig. Det som kan forårsake problemet ditt er slitte dyser, slitt dieselpumpe eller timing av denne. Det er jo heller ikke mye som skal til av dårligere kompresjon for at motoren begynner å ryke og den kan gå strøkent ellers. Noen motorer er bare sånn at de gir mye røyk :-) Jeg ville startet med en kompresjonstest, er denne ujevn eller litt dårligere enn det den skal ha ville jeg prøvd noe rensemiddel i olja. Turbomotorer kan få det problemet etterhvert at turboen blåser så mye dritt ned og inn i stempelringer at de setter seg fast eller går tregt. Jeg har ved flere tilfeller hatt suksess med sånne rensemidler, jeg kjøper de hos Reginol på Furuseth. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.