Jump to content

Vil båt med Innenbordsmotor 8 hk få ekstra fart med påhengsmotor


Lille_my

Recommended Posts

Hei. Jeg har en gammel 8HK bukh innenbordsmotor på min seilbåt og vurderer å sette på en 6 HK påhengsmotor i tilfelle innenbordsmotoren skulle stoppe. Vil de tilsammen gi ekstra fart? Gjør 4 knop med innenbordsmotor.

 

Jeg har også et tilleggsspørsmål. hvor får man kjøpt seilduk på nettet? Vil gjerne reparere mitt seil, men jeg finner kun tape til hurtigreparasjon.

 

Hilsen Lille My

Link to post
Share on other sites

Med rett propell så tipper jeg at din nye toppfart vil bli 6,3 kn med begge motorer i gang dersom du snakker om en påhengsmotor som er laget for ¨å stå på seilbåt. For eksempel Yamaha sin High Trust serie. Andre merker har tilsvarende modeller, men jeg opplever Yamaha som den som har høyest skyvkraft, trolig mye pga propellen

Jeg har fire slike og må si skyv-kraften er overveldende.

Propellen på en slik High Trust påheneger er laget for høy effektivitet begge veier og sitter mye bedre i vannet enn en foldepropell.

Sorry Proxor, jeg er ikke enig med deg i dette tilfellet. Dersom du mener en vanlig påhenger så er jeg helt klart enig med deg, jo lavere toppfart jo mindre egnet.

Link to post
Share on other sites

Gjør 4 knop med innenbordsmotor.

 

hørtes litt lite ut , rundt 6 knop burde den vel klare med rett propell...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...