Jump to content

Trykkvannspumpe starter og stopper hele tiden


jensemann2

Recommended Posts

I båten er det en kran i kabinen og en dusj på hekken. Når jeg slår på pumpa starter og stopper den Ca hvert 2. Sekund. Det er ingen lekkasje på slanger eller kraner. Hva kan det komme av? Pumpen ser relativt ny ut. Den er helt stillegående så forøvrig ikke annet problem enn at det bruker strøm. Det er ikke ekspansjonstank på systemet.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel egentlig ikke så rart dersom pumpekapasiteten er litt større enn forbruket ditt. Du åpner krana, pumpen starter, pumpen stopper når trykket er som innstilt på trykkbryteren, trykket synkervmens du tapper, pumpen starter igjen, osv. ........ Muligens vil det hjelpe å stille trykkbryteren på litt høyere trykk, slik at pumpen ikke stopper før du stenger krana igjen. Alternativt kan du montere akkumulator, Pumpen vil da også starte og stoppe, men med lengere intervaller.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jensemann2, du mangler en vesnetlig opplysning - er problemet ditt at pumpa starter og stopper når kranene er stengt, eller reagerer du på at den stopper og starter mens vann tappes? Hvis sistnevnte så er svaret til NilsPils rett over en sannsynlig forklaring. Hvis det er sånn at et skjer mens kraner er stengt så ville jeg mistenkte lekkasje et eller annet sted. Lekkasje i selve pumpa er vel sjelden, men man vet jo aldri etter en kald vinter. Jeg foreslår at du kobler slangen ut til båten (til kraner osv) vekk fra pumpa, og blokkerer pumpas utløp. Sett så på strømmen. Fortsetter pumpa da med start/stopp, så er feilen i pumpa (ect inntak til pumpa). Holder den seg tyst, så må du koble til igjen og feilsøke videre i slanger, koblinger og kraner.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sikkerhetsventilen på vv-berederen kan være årsaken. Dersom denne blir slapp kan den slippe ut vann selv ved normalt trykk på systemet. I tilfelle vil du finne vann ved vv-berederen.

 

En annen mulighet er at det er kommer rusk inn i membranene på trykkvannspumpa. Trykket vil da sige tilbake mot ferskvanstanken, altså uten noen lekasje ut av systemet. Demonter pumpa, gjør rent og monter sammen igjen. Dette gjør du på en halvtime selv om du aldri har skrudd på en slik pumpe tidligere.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...