Jump to content

Byttet akselhylse, stevnelager. Justere inn aksel.


Ute_av_kurs

Recommended Posts

Hei

 

Jeg klønet til da jeg skulle bytte cutlesslager pga for mye slark. Jeg er ikke akkurat noe erfaren båtmekaniker så ante ikke at noen akselhylser er gjenget mot stevnelageret andre ikke. Endte med at hylsa kankk i gjengene og jeg måtte bytte hele driten.

Nå har jeg fått satt inn alt og har bare justeringa på flens igjen.Har holdt påmed dette i 2 dager nå og fått like mange gode forslag som personer jeg har snakket med.

Situasjonen nå er at jeg har satt klemflens på aksel og når jeg entrer mot den andre flensen(gearflens??) har jeg ett avvik på ca 0,05 når jeg måler med bladsøker. Aksel sitter spot on klokka 3 og 9 i hylsa men jeg har litt mindre klaring kl 6 enn 12 etter jeg måtte justere motor litt sideveis. Håper jeg slipper justere motor opp da disse muttrene sitter som F!

Er dette ett akseptabelt avvik?

Jeg greide for sikkerhetsskyld å teste uten vann på cutlesslageret..Anbefales ikke !!! Skal si gummien grep tak i akselen. Gikk heldigvis bra med cutlesslager.

Leser også div plasser på forum at du bør gjøre dette på vannet.. Er det ikke lett å få lekkasje inn om man begynner tukle med flens og aksel på vannet?

 

Takker for svar på forhånd

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg klønet til da jeg skulle bytte cutlesslager pga for mye slark. Jeg er ikke akkurat noe erfaren båtmekaniker så ante ikke at noen akselhylser er gjenget mot stevnelageret andre ikke. Endte med at hylsa kankk i gjengene og jeg måtte bytte hele driten.

Nå har jeg fått satt inn alt og har bare justeringa på flens igjen.Har holdt påmed dette i 2 dager nå og fått like mange gode forslag som personer jeg har snakket med.

 

Situasjonen nå er at jeg har satt klemflens på aksel og når jeg entrer mot den andre flensen(gearflens??) har jeg ett avvik på ca 0,05 når jeg måler med bladsøker. Aksel sitter spot on klokka 3 og 9 i hylsa men jeg har litt mindre klaring kl 6 enn 12 etter jeg måtte justere motor litt sideveis. Håper jeg slipper justere motor opp da disse muttrene sitter som F!

 

Er dette ett akseptabelt avvik?

 

Jeg greide for sikkerhetsskyld å teste uten vann på cutlesslageret..Anbefales ikke !!! Skal si gummien grep tak i akselen. Gikk heldigvis bra med cutlesslager.

 

Leser også div plasser på forum at du bør gjøre dette på vannet.. Er det ikke lett å få lekkasje inn om man begynner tukle med flens og aksel på vannet?

 

Takker for svar på forhånd

Burde være aksebtabelt, men ville nok sætte ind en fleksibel kopling for at tag op de vibationer der kommer fra motor her er et link, har selv lige købt en der http://www.asap-supplies.com/marine/flexible-couplings-for-propeller-shafts

over længer tid kommer du til at spare mye på cutless lager og simmering på gear. God Vind

Link to post
Share on other sites

Bare å si ifra hehe. Har f meg hatt av hele driten og justert motorfester , støpt i akterspeilet for nytt stevnelager, Nå sviver akslingen som en drøm.. Håper den er like fin når båten treffer vannflata.
Fikk faktisk hentet inn de 0,05(mer flaks enn vett) da jeg strammet flensen.
Nå må jeg bare finne en sugeslange til gamlemor siden jeg greide knekke den konete stussen somstår på saltvannsfilteret..Slangen på 20mm passer ikke lengere så må finne skjøtestykke for gammel slange over til rundt 30mm...På en LØRDAG!
Skal prøve å poste ett bilde av hu gamle sandvikmor når den er nedskrubbet i morgen

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Jeg sliter med det samme som du gjorde, men jeg har montert klemflensen til gearet og får nå ikke entret akselen.

Hvordan fant du ut hvor mye du skulle justere motorfestene? Tok det på feelingen :smiley:

 

Har en følelse av at jeg også bør bytte motorfesten da de har sittet der i ca 30 år... :eek:

 

Mvh

Jørn

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde tatt av klemflensen så jeg entret denne mot den andre flensen. Da så jeg at aksel stod skjevt i røret.

Flyttet da motoren til aksel stod midt i røret. Så kan det hende du må justere motoren opp eller ned foran eller bak hvis du har stort avvik klokka 12 eller 6. Jeg slapp heldigvis dette. da det er trangere å komme til justeringen på min båt enn i motorrommet på en fransk bil.

Men husk å sette klemflens på aksel før du sjekker skjevheten!

Hadde litt flaks også jeg siden det var akkurat den justeringen som var igjen på glidesporene. Var ikke en millimeter til å skyve på.

Gruegleder meg til å sette frøkena på vannet i morgen for nedturen blir enorm om det en noe som går galt etter alt det arbeidet jeg har lagt ned nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...