Jump to content

Hvilket antikorrosjonsmiddel på aluminium

Rastløs

Recommended Posts

Har borret ut alle beslag på  alu masten min.  Under lå det tjukke lag med hvitt pulver, Korosjon.

Når jeg skal sette på beslagene igjen; finnes det noen duganes antikorosjons middel som kan påføres før jeg igjen legger sytrefaste beslag på direkte på aluminium  ?

<{POST_SNAPBACK}>

Da har jeg fått innspill om at det sanns. ikke er noe særlig å smøre på "lurium". Det eneste som hjelper er skikkelig isolering av nylon, plast , eller f.eks seilduk.

Da har jeg litt å pusle med til helgen også. Jeg ser forøvrig at det nesten begynner å bli folksomt på

opplaget på Sjølyst i helgene nå . - Det er visst flere som venter på sommeren...

Det ble og blir alltid benyttet slike luriumer eller nylonforinger i samtlige sammenføyninger der aluminium går mot andre metaller (eller aluminium mot aluminium for den del) på båtbyggeriet der jeg har vanket i min barndom. Dette har vært resepten siden aluminium gjorde sitt inntog på 60-tallet der i gården. Hva stoffene heter er jeg usikker på, men i min båt finner jeg rester etter dette hver gang jeg demonterer noe. (Aluminium overbygg på glassfiber skrog)

Oso

Det ble og blir alltid benyttet slike luriumer eller nylonforinger i samtlige sammenføyninger der aluminium går mot andre metaller (eller aluminium mot aluminium for den del) på båtbyggeriet der jeg har vanket i min barndom. Dette har vært resepten siden aluminium gjorde sitt inntog på 60-tallet der i gården. Hva stoffene heter er jeg usikker på, men i min båt finner jeg rester etter dette hver gang jeg demonterer noe. (Aluminium overbygg på glassfiber skrog)

<{POST_SNAPBACK}>

Nå har jeg da fått et tips fra en båt takstmann om at sikaflex går helt greit. - mulig man må gjøre jobben om 10 år igjen, men da er det sannsynligvis en ny skipper på båten.

SAKSET FRA BILTEMA:

Asbestfritt pakningsmateriale:

Lag dine pakninger selv med dette universal pakningsmaterialet som er lett å klippe eller skjære til ønsket størrelse og form. Materilet er motstandsdyktig mot olje, bensin, varme og de fleste løsemidler. Egnet til bruk som pakning for ventildeksler, bunnpanner, forgassere og girkasser m.m. Leveres i fem ulike tykkelser og i två ulike størrelser.

KANSKJE DETTE DUGER ? . Fåes fra 0,4 mm tykkelse

SAKSET FRA BILTEMA:

Asbestfritt pakningsmateriale:

Lag dine pakninger selv med dette universal pakningsmaterialet som er lett å klippe eller skjære til ønsket størrelse og form. Materilet er motstandsdyktig mot olje, bensin, varme og de fleste løsemidler. Egnet til bruk som pakning for ventildeksler, bunnpanner, forgassere og girkasser m.m. Leveres i fem ulike tykkelser og i två ulike størrelser.

KANSKJE DETTE DUGER ? . Fåes fra 0,4 mm tykkelse

Nix, duger ikke. Disse stoffene trekker vann. Dessuten vil det krabbe vann inn mellom pakningen og aluminiumen (hårrørseffekt). Jeg ville benyttet Sikaflex eller annet liknende materiale, gjerne noe som ikke herder ved hjelp av syre (eddiksyre o.l.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...