Jump to content

Dårlig kompresjon i VP MD5B


regattaseiler

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med reprasjon av gammel båtmotor? Jeg har en gammel md5b som ikke har kompresjon, mest sansynlig sylinderen. Motoren må ut av båten, mest sansynlig må blokka skiftes iom at sylinderen og blokka ligger i samme del. Er det vert og reparere på en så gammel saltvannskjølt motor? Finnes det forsatt deler til MD5B?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en MD5A fra -76 som jeg har skrudd litt på for å få fart i.

Hadde også ganske dårlig kompresjon, jeg har ikke målt men med litt makt greide jeg å dra motoren gjennom alle takter ved å vri rundt svinghjulet.

Den første jeg ville sjekket er toppen, ventil og ventilsetene. Jeg byttet toppakning og gjorde en enkel sliping av toppen. Brukte et fint smergelpapir på et stykke flattjærn. Den ble nok ikke helt plan, men det får holde. Jeg slipte også ventilene og ventilsetene med slipepasta.

Det gikk greit å ta av toppen uten å ta ut motoren.

Du trenger en ny toppakning, pakning mellom toppen og eksosmanifoil, en boks slipepasta og en ventilslipepinne med sugekopp.

Ikke store kostnaden og en fornuftig start for å finne ut om det er håp for motoren.

Kontroller spenning i ventilfjærene og justering av ventilåpningen før du tar av toppen, feil på dette vil påvirke kompresjonen.

 

Det er skrevet en god manual av en svensk entusiast. Den er gull verdt og kan lastes fritt ned, kan finne linken når jeg sitter med riktig PC.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :-)

En VP spesialist så at jeg måtte ut med motoren (kan ikke fikses i båten), det er ingen motstand i svinghjulet i det hele tatt. 0 kompresjon, så jeg må demontere og skifte sylinder blokka. Men jeg har hørt at dette er en kostbar afære. Så jeg vet ikke om det er vert det på en så gammel motor??? Eller?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...