Jump to content

Bever 380, Skrog god for stort fart?


Viddiboy

Recommended Posts

Har en Bever 380 er skoge god får høy fart??
ser de har 30 hk på det og de går nesten 30 knop
Har selv en 40 hk evinrude på den, men får bare 30-31 knop. har ikke fårr prøv å løftet motoren mer.
men har kjøpt turteller får å se om jeg maxer turtallet på motoren.
Kan det være at selve skrog ikke begrenser seg på den farten?

Bilde av hvordan skroget er
bilde

Link to post
Share on other sites

noen skrog virker som at de går lett opp til en viss fart, og over det så får man ikke uttelling for evt større motor.

Mener å huske at både vann- og luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten, så dersom skroget ikke løfter seg ut av vannet så blir vannmotstanden for stor til at farta øker noe særlig.

Mens andre skrog får mer løft og dermed mindre våt flate - og større fartspotensiale.

 

Vanskelig å si ut fra bildet ditt, men ser for meg at det nok fins mer egnede skrog for fart over 30 knop, f.eks Bever 400...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Berver 380 har vel akkurat samme skrog som storebroren sin (arrester meg vis feil), og skroget på en slik båt kan klare ca 40 knop. Har selv lekt meg med en eldre bever 380 og fikk 38 knop med yamaha 40 hk, og heist motoren noen cm (Kav. plata høyere enn bunnen med båten, tror jeg hadde kjøleinntaket i høyde med bunnen) og en stålpropell.

Link to post
Share on other sites

dette skroget har en "brå" terskel fordi det har stor våt overflate.

Arealet av våt overflate er uhyggelig viktig når du passerer 25 knop.

På din båt er det langsgående kanaler som utgjør mye av overflater sammen med minikjøl

Men i 11-12 knop føles det som om det bærer godt, deler du følelsen?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...