Viddiboy Startet 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2013 Har en Bever 380 er skoge god får høy fart??ser de har 30 hk på det og de går nesten 30 knopHar selv en 40 hk evinrude på den, men får bare 30-31 knop. har ikke fårr prøv å løftet motoren mer.men har kjøpt turteller får å se om jeg maxer turtallet på motoren.Kan det være at selve skrog ikke begrenser seg på den farten?Bilde av hvordan skroget er Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 noen skrog virker som at de går lett opp til en viss fart, og over det så får man ikke uttelling for evt større motor. Mener å huske at både vann- og luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten, så dersom skroget ikke løfter seg ut av vannet så blir vannmotstanden for stor til at farta øker noe særlig. Mens andre skrog får mer løft og dermed mindre våt flate - og større fartspotensiale. Vanskelig å si ut fra bildet ditt, men ser for meg at det nok fins mer egnede skrog for fart over 30 knop, f.eks Bever 400...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kimrogerhb Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Berver 380 har vel akkurat samme skrog som storebroren sin (arrester meg vis feil), og skroget på en slik båt kan klare ca 40 knop. Har selv lekt meg med en eldre bever 380 og fikk 38 knop med yamaha 40 hk, og heist motoren noen cm (Kav. plata høyere enn bunnen med båten, tror jeg hadde kjøleinntaket i høyde med bunnen) og en stålpropell. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 dette skroget har en "brå" terskel fordi det har stor våt overflate. Arealet av våt overflate er uhyggelig viktig når du passerer 25 knop. På din båt er det langsgående kanaler som utgjør mye av overflater sammen med minikjøl Men i 11-12 knop føles det som om det bærer godt, deler du følelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Viddiboy Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Da er det i alle fall håp om å få litt mer fart på denne :D Sitér dette innlegget Link to post
kimrogerhb Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Absolutt! Sitér dette innlegget Link to post
Viddiboy Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 hvordan var den å kjøre i den farten?? Sitér dette innlegget Link to post
kimrogerhb Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Kunne bli litt ustabil når man turna litt på rattet! ellers så lå den ganske fint i vannet faktisk! Merker ikke noen store problemer med det. Men er jo en liten båt og må ha tunga rett i munn når man nærmer seg 400 kabler (40 knop) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.