Jump to content

Bella Arrow - Nedpussing av båt

edorfen

Recommended Posts

Hei. Har nylig kjøpt meg en Bella Arrow som mitt først oppussingsprosjekt.
Er helt ny når det gjelder oppussing av båt og hadde et par spørsmål.

Hvordan skal jeg gå fram når jeg skal pusse?
Er usikker på hvor mye jeg skal pusse og hvor langt ned.
Ser både svart, blå og rød farger ettersom det har flasset litt av.

Har også endel sprekker som jeg lurer på om de bare er i øverste laget av gelcoat/maling eller om de er dypere?

Som sagt så er jeg helt ny på dette og vet svært lite, så tar i mot all hjelp med glede.
Slenger med noen bilder :

bilde

bilde

bilde

Redigert av edorfen (see edit history)

For å si det enkelt så må du pusse ned til original lakken/gelcoaten for å finne evt svakheter i skroget (f.eks sprekker). Evt noen steder kanskje du må så langt ned som til glassfiberen vis du har funnet skader og da støpe opp igjen.

Les litt på andre tråder her på forumet, står mye om oppussing her. Mye dyktige mennesker med stor kunnskap som har skrevet gode tips og råd.

Stå på. Pussing av gammel lakk og gelcoat tar tid og er mye jobb!

Lykke til

Bruk båndsliper med 100 papirvær forsiktig med hjørner og profiler i skroget da båndsliper spiser seg fort gjennom.

Du vil se når du kommer ned til glassfiberen,den er som regel gulhvit med fiber.

Hvis du skal støpe igjen sprekker må du slipe helt ned til glassfiberen for at reparasjonen skal holde.

Lakkflassingen kan kommer av at de forskjellige lakklagene reagerer med hverandre,så å slipe helt ned gir det beste resultatet :)

Når du har slipet helt ned,bør du påføre flere lag med epoxyprimer før lakk.

Er vel ikke nødvendig å slipe bort gelcoaten her..?

Hvis det er brukt vanlig 1 komponent lakk så kan vel den også fjernes med malingfjerner? Den vil ikke skade gelcoat/glassfiber

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...