Thunderbolt Startet 31.Mai.2013 Del på Facebook Startet 31.Mai.2013 Hei, har en Volvo Penta tmd 30, som for øvrig funker helt ok, men den blir litt heit på fullt pådrag. Har renset og sjekket hele kjølesystemet, uten forbedring. Kommer på at veivhusfilteret aldri har vært byttet, siden -87. Kan tett/ delvis tett filter skape ekstra varm motor, på full gass?? Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Neppe noen sammenheng. Tett filter vil derimot kunne medføre oljelekkasjer. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Det står vel i brukarhandboka kor ofte filteret skal skiftast. I alle høve er det på høg tid å skifte det. Om ikkje oljedampen slepp ut vil det påverke kjølinga av stempela. Sitér dette innlegget Link to post
jan123 Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Hvor høy temp får du på den? Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Hei jani, stiger helt normalt opp til 3300 omdr, 85 grader. Fra der til 3700 omdr. går den mot 100 grader. Er tom for forslag, noen ideer? Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Drev eller gir? På drev kan sugeslangen fra drevet ha klappet sammen innvendig uten at du ser det. På gir kan en bit av sinken ha løsnet å satt seg fast i røret som sirkulerer gjennom giret regner med at du har rengjort å sjekka kjølevann in til olje kjøler veivhus ventilasjon har ikke noe med dette å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Sjekk eksosbend det kan gro igjen,som gir for liten gjennomstrømning på høgt turtall Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (redigert) Kjenner ikke eksakt til denne motoren så det er sagt. Veivhusfilter er på en motor for å filtrere ut oljetåke i overskuddsluften i bunnpanne/motor. Blir dette 100% tett (noe som knapt kan skje pga. overtykksventil) så vil det bygge seg opp trykk i bunnpannen, uansett så vil ikke dette påvirke kjølingen av motoren. Dette har sannsynligvis noe med kjølesystemet ditt å gjøre. Forurensining i varmeveksler eller knekt impeller på vannpumpe er mere sannsynlig. 100% ren frostveske er heller ikke bra for den ovefører varme dårlig. Økt effektuttak gir også mere varme, er det "justert" itt her og der kanskje? Har du sjekket termostaten... Redigert 1.Juni.2013 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thunderbolt Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Takk for gode svar. Har sjekket alt dere nevner. Det eneste jeg sitter og lurer på er om det faktisk er en innsnevring på bunnventilen. Det sitter ei gammel fastrustet kran helt i bunnen og oppå den er det montert ei ny kulekran. Mistenker den gamle rattkrana i bunnen, den kan være årsaken til for liten vannstrømm ved fullt pådrag. Noen formeninger der ute??? Sitér dette innlegget Link to post
jan123 Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Er motoren tungt belastet?. lenge siden båten har vert på land? prøvd å spyle gjennom bunnventilen og gjennomføringen? Mest sansynligt er det belegg i kjølerene dine. ta å syrevask kjølesystemet ditt så er det nok i orden :) Spesielt kjølerene. Sitér dette innlegget Link to post
Seesnake Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det ligger ikke noe groms i kjølersløyfa til gire ditt da.? Det sitter to anoder på giret men det vet du sikker. Er det en liten blokade her blir dette som en vegg sjøvannspumpa di møter. Husk sjøvanne ditt går i en kjølesløyfe ned til giret og opp i eksosbende ditt og ut. Bare et tips Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Sjekket inni inntaksslangen? Min hadde klappet sammen innvendig, + at begge termostatene åpnet på ca 94 grader og ikke på 76 som de skulle. Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Toroa Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Det enkle svaret på spørsmål om varmgang er "Det eneste som får en motor til å bli for varm, (innenfor normalbelastning) er mangel på kjøling". Og tett veivhusfilter / PCV fører som oftest til blåste ventildekselpakninger eller ødelagt tettering rundt veiaksel, og da i de aller fleste tilfellene i forkant. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.