Jump to content

Tett veivhusfilter på tmd30, kan det resultere i varmgang i motor?


Thunderbolt

Recommended Posts

Hei, har en Volvo Penta tmd 30, som for øvrig funker helt ok, men den blir litt heit på fullt pådrag. Har renset og sjekket hele kjølesystemet, uten forbedring. Kommer på at veivhusfilteret aldri har vært byttet, siden -87. Kan tett/ delvis tett filter skape ekstra varm motor, på full gass??

Link to post
Share on other sites

Drev eller gir?

På drev kan sugeslangen fra drevet ha klappet sammen innvendig uten at du ser det.

På gir kan en bit av sinken ha løsnet å satt seg fast i røret som sirkulerer gjennom giret

regner med at du har rengjort å sjekka kjølevann in til olje kjøler

veivhus ventilasjon har ikke noe med dette å gjøre!

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke eksakt til denne motoren så det er sagt.

Veivhusfilter er på en motor for å filtrere ut oljetåke i overskuddsluften i bunnpanne/motor. Blir dette 100% tett (noe som knapt kan skje pga. overtykksventil) så vil det bygge seg opp trykk i bunnpannen, uansett så vil ikke dette påvirke kjølingen av motoren.

Dette har sannsynligvis noe med kjølesystemet ditt å gjøre. Forurensining i varmeveksler eller knekt impeller på vannpumpe er mere sannsynlig. 100% ren frostveske er heller ikke bra for den ovefører varme dårlig.

Økt effektuttak gir også mere varme, er det "justert" itt her og der kanskje?

 

 

Har du sjekket termostaten...

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Har sjekket alt dere nevner. Det eneste jeg sitter og lurer på er om det faktisk er en innsnevring på bunnventilen. Det sitter ei gammel fastrustet kran helt i bunnen og oppå den er det montert ei ny kulekran. Mistenker den gamle rattkrana i bunnen, den kan være årsaken til for liten vannstrømm ved fullt pådrag. Noen formeninger der ute???

Link to post
Share on other sites

Er motoren tungt belastet?. lenge siden båten har vert på land? prøvd å spyle gjennom bunnventilen og gjennomføringen?



Mest sansynligt er det belegg i kjølerene dine. ta å syrevask kjølesystemet ditt så er det nok i orden :)



Spesielt kjølerene.

Link to post
Share on other sites

Det ligger ikke noe groms i kjølersløyfa til gire ditt da.? Det sitter to anoder på giret men det vet du sikker. Er det en liten blokade her blir dette som en vegg sjøvannspumpa di møter. Husk sjøvanne ditt går i en kjølesløyfe ned til giret og opp i eksosbende ditt og ut. Bare et tips

Link to post
Share on other sites

Det enkle svaret på spørsmål om varmgang er "Det eneste som får en motor til å bli for varm, (innenfor normalbelastning) er mangel på kjøling".

 

Og tett veivhusfilter / PCV fører som oftest til blåste ventildekselpakninger eller ødelagt tettering rundt veiaksel, og da i de aller fleste tilfellene i forkant.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...