Jump to content

Hvor viktig er det med avsugsvifte i motorrom?

Thunderbolt

Recommended Posts

Har båten bensinmotor, er det som nevnt over meningen at man skal ha et rør/slange som går fra viften og til nederst i motorrommet slik at bensindamp suges ut i noen minutter før oppstart.

Bensindampen er tyngre enn luft og legger seg i bunnen av båten, og en gnist ved oppstart kan antenne slik gass, og det kan i enkelte ekstreme tilfeller føre til en ganske kraftig eksplosjon og havari!

• 3 uker senere...

Propan er tungt og havner nederst i båten... Hvis ikke viften suger helt nede ved kjølen, er ikke vifte løsningen på propantrøbbel. Det er vel derfor propan skal lagers i tett rom, med drenering ut, slik at ved en evnt propanlekkasje "faller" propanen ut av båten.

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Min gamle Polar m/bensinmotor hadde ikke vifte. Men jeg var nøye hver gang før start med å sniffe under motorkassa, lufte ut i noen minutter mens jeg ordnet diverse før avgang, stengte bestandig bensinkran når jeg gikk fra båten osv. Ny eier var ikke så nøye... BANG!!

Heldigvis hadde han gått opp av båten for å hjelpe noen ombord, så han sto på brygga når det smalt. Blåste halve innredningen til himmels og båten brant opp.

Jeg er overhode ikke redd for å ha bensinbåt, men jeg tar mine forhåndsregler hver gang. Nå har jeg båt med vifte.

Diesel er djevelens drivstoff

Redigert av Honduras (see edit history)

Har vifte i motorrom brukes flittig før oppstart også under fart. Det har seg jo sånn i Norge at det er flest båter med diesel motor som brenner og omvendt for de som har bensin. Kanskje en tanke at de med bensinmotorer er flinkere til og lufte motorrommet før oppstart. Diesel damp er like farlig som bensindamp når tempen i motorrom blir høy. Stoler på at vifta klarer den jobben ned hos meg. Gidder ikke ta sjansen på og gå i lufta med 2 x 800 liter diesel under rompa. :pray::pray:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Tja, bensin avgir brennbar gass ved -43 grader mens diesel skal ha en temperatur på over 62 grader for å avgi brennbar gass. Når man først har brennbar gass så (selv-) antennes gassen for diesel på 210 grader og 280 grader for bensin. Diesel har en høyere tetthet og gir dermed mer energi når den forbrenner enn bensin.

Så dieseldamp er kort sagt farligere, men dog skjeldnere...

Standard på alle Fairline av litt nyere dato er to kraftige innsugsvifter og tilsvarende utblåsingsvifter. Disse går på automatisk når jeg vrir på nøkkelen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ser bare fordel med vifter i motor rom. Event bensin/diesel eller oljedamp forsvinner, pluss motor/ene blir ikke så varme og insugsluften blir kaldere(mere effekt)

Var med på ein hentetur av ein gammel skøyte for 1 år siden. Fikk vifterem havari med det resultat at motoren kokte. venta i ca 2 min før eg måtte ned å skifte pågrunn av avstand til land. Masse frostveskedamp og varme i motor rommet. Hadde det vært vifter i den da, så kunne eg ha hoppet ned uten å tenke på giftige stoffer eller svettende varme

Endelig båt igjen

Standard på alle Fairline av litt nyere dato er to kraftige innsugsvifter orog tilsvarende utblåsingsvifter. Disse går på automatisk når jeg vrir på nøkkelen.

Har erfart av andre båtvenner som har nyere båter at det er standard med vifter med inn og ut luft. På disse er et tidsrele koblet på

viftene som er innstil på og slå seg av noen minutter etter at motor er slått av. Skulle tro at dette er gjort av erfaring med at gassing og eksplosjonsfare kan oppstå.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

sakset fra båtførerprøven 2010

http://folk.uio.no/joakimmj/DIV/Batforerprove_pensum_2010.pdf

Motorbrann:
Ved innenbords bensinmotor må det utvises særlig aktsomhet. Sørg for tette
brennstoffslanger, rør og koplinger i motoren. Bensin som lekker og legger seg i bunnen av
motorrommet fordamper og kan eksplodere når motoren startes.
Det er derfor påbudt med utsugingsvifte i motorrommet på alle båter med innenbords
bensinmotor. Viften må alltid stå på en stund før motoren startes. Motorkassen må kles med
brannhemmende materiale. Det er også påbudt med fastmontert brannslukkingsanlegg i
motorkassen på slike båter.
De fleste innenbordsmotorer er dieselmotorer. Dette fordi en innenbords bensinmotor utgjør
en betydelig sikkerhetsrisiko.
Diesel som lekker ut ikke vil fordampe og danne eksplosive gasser (med mindre den skulle
renne over varme motordeler)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...