Thunderbolt Startet 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2013 Hei, kjøpte snekke for 3 år siden og har begynt å lure på om avsugsvifta, til motorrommet, skulle vært fikset. Hvor stor betydning har denne vifta for å unngå varmgang i motor, på full gass??? Noen erfaringer? Volvo tmd 30. Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 (redigert) Det viktigaste er vel å få nok luft inn til motoren. Å få lufta ut att ordna motoren. Redigert 31.Mai.2013 av baatmann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Avsug er vel viktigst før start av bensin-motorer pga risiko for bensindamp, for diesel-motorer bør man vel heller satse på innblåsing hvis man vi ha mekaniske vifter. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 (redigert) Avsugsvifte er vel ment å brukes før oppstart slik at ev. eksplosive gasser kan luftes ut av motorrommet før motoren startes. http://www.naledi.no http://blogg.naledi.no/ Redigert 31.Mai.2013 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Har båten bensinmotor, er det som nevnt over meningen at man skal ha et rør/slange som går fra viften og til nederst i motorrommet slik at bensindamp suges ut i noen minutter før oppstart. Bensindampen er tyngre enn luft og legger seg i bunnen av båten, og en gnist ved oppstart kan antenne slik gass, og det kan i enkelte ekstreme tilfeller føre til en ganske kraftig eksplosjon og havari! Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 31.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2013 Jeg har bare en vifte som blåser inn luft,men bruker den sjelden. Kansje begynne og bruke den litt mer. Men har ingen avtrekksvifter ! Dette fungerer bra hos meg,spørs jo litt på str på motorommet .. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 1.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2013 Fungerer det dersom du har en liten bensinlekkasje? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Stjernen ! Svart 18.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2013 (redigert) Har ikke prøvd,men nå har jo jeg diesel da !!Sjelden jeg prøverer ut alle teorier her på baatprat,da hadde båten ligget på bunnen nå !Men om du suger ut eller blåser inn luft så vil det nok hjelpe om du har en lekasje ja. Redigert 18.Juni.2013 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Greit med avtrekksvifte om det finns propanapparat ombord også. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Propan er tungt og havner nederst i båten... Hvis ikke viften suger helt nede ved kjølen, er ikke vifte løsningen på propantrøbbel. Det er vel derfor propan skal lagers i tett rom, med drenering ut, slik at ved en evnt propanlekkasje "faller" propanen ut av båten. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Honduras Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 (redigert) Min gamle Polar m/bensinmotor hadde ikke vifte. Men jeg var nøye hver gang før start med å sniffe under motorkassa, lufte ut i noen minutter mens jeg ordnet diverse før avgang, stengte bestandig bensinkran når jeg gikk fra båten osv. Ny eier var ikke så nøye... BANG!! Heldigvis hadde han gått opp av båten for å hjelpe noen ombord, så han sto på brygga når det smalt. Blåste halve innredningen til himmels og båten brant opp. Jeg er overhode ikke redd for å ha bensinbåt, men jeg tar mine forhåndsregler hver gang. Nå har jeg båt med vifte. Diesel er djevelens drivstoff Redigert 21.Juni.2013 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BOBO II Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Har vifte i motorrom brukes flittig før oppstart også under fart. Det har seg jo sånn i Norge at det er flest båter med diesel motor som brenner og omvendt for de som har bensin. Kanskje en tanke at de med bensinmotorer er flinkere til og lufte motorrommet før oppstart. Diesel damp er like farlig som bensindamp når tempen i motorrom blir høy. Stoler på at vifta klarer den jobben ned hos meg. Gidder ikke ta sjansen på og gå i lufta med 2 x 800 liter diesel under rompa. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
eiaro Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Tja, bensin avgir brennbar gass ved -43 grader mens diesel skal ha en temperatur på over 62 grader for å avgi brennbar gass. Når man først har brennbar gass så (selv-) antennes gassen for diesel på 210 grader og 280 grader for bensin. Diesel har en høyere tetthet og gir dermed mer energi når den forbrenner enn bensin. Så dieseldamp er kort sagt farligere, men dog skjeldnere... Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Standard på alle Fairline av litt nyere dato er to kraftige innsugsvifter og tilsvarende utblåsingsvifter. Disse går på automatisk når jeg vrir på nøkkelen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Skjønner ikke helt poenget med vifter som suger luft ut av motorrommet under gange. Motoren greier vel den jobben utmerket alene. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Ser bare fordel med vifter i motor rom. Event bensin/diesel eller oljedamp forsvinner, pluss motor/ene blir ikke så varme og insugsluften blir kaldere(mere effekt) Var med på ein hentetur av ein gammel skøyte for 1 år siden. Fikk vifterem havari med det resultat at motoren kokte. venta i ca 2 min før eg måtte ned å skifte pågrunn av avstand til land. Masse frostveskedamp og varme i motor rommet. Hadde det vært vifter i den da, så kunne eg ha hoppet ned uten å tenke på giftige stoffer eller svettende varme Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
BOBO II Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 Standard på alle Fairline av litt nyere dato er to kraftige innsugsvifter orog tilsvarende utblåsingsvifter. Disse går på automatisk når jeg vrir på nøkkelen.Har erfart av andre båtvenner som har nyere båter at det er standard med vifter med inn og ut luft. På disse er et tidsrele koblet påviftene som er innstil på og slå seg av noen minutter etter at motor er slått av. Skulle tro at dette er gjort av erfaring med at gassing og eksplosjonsfare kan oppstå. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
finnarne Svart 21.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2013 En klok mann sa engang at bensinbåter eksploderer ved brygga, mens dieselbåter brenner opp til sjøs. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Roger jo Svart 22.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2013 sakset fra båtførerprøven 2010 http://folk.uio.no/joakimmj/DIV/Batforerprove_pensum_2010.pdf Motorbrann: Ved innenbords bensinmotor må det utvises særlig aktsomhet. Sørg for tette brennstoffslanger, rør og koplinger i motoren. Bensin som lekker og legger seg i bunnen av motorrommet fordamper og kan eksplodere når motoren startes. Det er derfor påbudt med utsugingsvifte i motorrommet på alle båter med innenbords bensinmotor. Viften må alltid stå på en stund før motoren startes. Motorkassen må kles med brannhemmende materiale. Det er også påbudt med fastmontert brannslukkingsanlegg i motorkassen på slike båter. De fleste innenbordsmotorer er dieselmotorer. Dette fordi en innenbords bensinmotor utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko. Diesel som lekker ut ikke vil fordampe og danne eksplosive gasser (med mindre den skulle renne over varme motordeler) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.