Jump to content

Defrosterens plassering i sløyfen

Harald-

Recommended Posts

Jeg har en defroster på 10 kw som jeg skal montere.

Motoren er en TD70 og har allerede en varmtvannstank som er tilkoblet.

Jeg ville tro at det var mest fornuftig å koble inn defrosteren etter motoren, men før varmtvannstanken, da for å ikke tape så mye varme gjennom varmtvannstanken.

Dersom defrosteren ikke går taper jeg jo ikke så mye med tanke på den tid det tar å varme opp vannet til varmtvannstanken.

Men bruksannvisningen sier jeg skal koble den inn etter varmtvannstanken :puke:

Har noen noe gode input å komme med???

Det er faktisk fritt valg om du kobler før eller etter varmtvannstanken. Begge måter har sine fordeler og ulemper. Kobler du den inn etter varmtvannstanken, vil du ha noe redusert effekt i begynnelsen, da en kald varmtvannstank tar til seg mye av varmen. Fordelen er at du får varmt vann raskere. Hvis målsettingen derimot er å få duggfrie ruter og varme i en kald båt raskest mulig, burde den stå som første enhet i sløyfa. Da får du som bieffekt en lavere topptemperatur i tanken hvis du bruker defrosteren. Det er jo ikke så bra.

Så hva prioriterer du? Eller hva vil du unngå? Tenk deg om og monter defrosteren der du synes det blir best.

Lotus

Du har også en tredje mulighet hvis du vil lage det virkelig "fancy".

For enkelte turer du drar ut kommer du ikke til å få bruk for varmtvann, mens vinduene kan dugge som bare fy. Fine sommerdager er ikke dugg noe problem, men det hadde vært ganske praktisk med noe varmt vann på lager.

Da er vendeventil(er) tingen  -  dermed kan du velge når du starter motoren om du ønsker å kjøre det varme(ste) vannet gjennom defrosteren eller gjennom varmtvannstanken  -  eller begge parallelt.

Jeg har gjort det på den måten ombord i Poseidon, og det funker helt utmerket.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...