Jump to content

Når man skal bytte vinduer på båt! Plexi, lexan - og fester?


vestover

Recommended Posts

Min vesle seilbåt har sotede, slitte vinduer. Disse er boltet hele veien, som dette:

 

bilde

 

Under denne sotede platen, er det egentlig to små, avlange vinduer med ovale kanter. (som en klassisk søttitallsbåt). Jeg synes dette virker finere, og vil bytte ut glasset som er der nå, med klart. Lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det: lage en plate slik som den som finnes fra før? Redd dette vil se merkelig ut da en ser at det er to vinduer med ulik form inni. Men, men...

Hovedspørsmålet er dog: Vinduet er åpenbart festet med masser av bolter. I tillegg er det en slags silikon på kantene. Siden det er så mange skruer i, bør jeg vel nesten fortsette med praksisen da jeg ikke tror jeg klarer å tette alle og få det til å se pent ut. Dette gjør at jeg nesten utelukkende kan bruke lexan, da det sprekker mindre. Aner ikke hva slags som er der orginalt. Men jeg har hørt at ved sånne prosjekter, sprekker glasset nesten alltid - lag rammer, hører jeg, ikke bolter. Men nå er jo boltehullene der? Tips er varmt velkommen. Har allerede fått mye hjelp i dette forumet, men det er jo også en vanvittig kompetanse her! Gøy å lese hver gang jeg logger meg inn...

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil gå over til klare ruter, er vel fordelen at du får mer lys inn. Resten er hvordan det ser ut utenfra. Jeg antar at den sotede ruten utenpå er av sikkerhetshensyn, i tilfelle en stor bølge truer med å slå inn vinduene, med de følger det kan ha. Farne for at det skal skje, kommer helt an på hva slags farvann du seiler i, og hva slags vær, skulle jeg tro.

 

Jeg personlig ville prioritert sikkerhet og beholdt denne ekstra sikringen.

Hvis du ønsker å gå tilbake til det gamle utseendet med de to rektangulære klare rutene, kan du kanskje legge en klar rute utenpå også, som ikke synes så godt.

 

Jeg mener at uansett vhordan du gjør det, så er det som regel en sammenheng mellom design og fornuft. Alle som ser den utenpåliggende ruten, forstår at det er fornuftig og da vil de fleste akseptere utseendet også.

 

Nå er ikke jeg ekspert, så dette er bare en av antagelig flere meninger.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar!

Det er en liten båt, og mer lys inn er bare en fordel. Dessuten må de byttes uansett. er ikke mye ute i hardt vær, men synes også det er mer fornuftig å legge en plate over de to: slik det er fra før av. Da kan jeg også bruke den gamle som mal. Kan eventuellt tilpasse formen etter hvordan vinduene _ egentlig_ ser ut. Men! Jeg lurer veldig på hvordan disse skal festes. Gå for bolter som sist? Og hvordan unngå at disse hullene sprekker: det er jo mengder av hull på orginalglasset...

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker som så: "Har du hull fra før, bruk det!" . :-)

 

Hvis de gamle boltene er gjengebolter, kan det hende du er så heldig at hullet gjennom er så trangt at det er "gjenget. Jeg går ut fra at det er enkeltlaminat i disse sideveggene, og en veldig grei måte å sikre at det blir tett, er nemlig å bore hullet med underdiameter som ved gjenging, dvs. litt trangere enn at bolten glir inn og ut. Hvis det er slik, bør du "skru" boltene ut og ikke dra dem ut. Tilsvarende ved montering, tenk over hvilken vei bolten dras når mutteren på innsiden strammes. Et belegg med Tec-7 el.l. på gjengene skulle da være nok til å holde det tett.

 

Videre antar jeg at vinduspakningene i originalvinduene under, er vanlige vinduslister av gummi. Går ut fra at du bytter disse også kanskje.

Jeg har ikke mye erfaring med slikt, og kanskje andre vet mer enn meg. Men jeg tenker som så, at det er to risikofaktorer for sprekking i den nye vindusplaten, enten den er av pleksiglass, leksan eller glass:

 

Når du borer hullene i "glasset". Bruk et skarpt bor, kansje bor for keramikk er det rette valget. Spør en glassmester. La boret arbeide og ikke lag press på selve glassfalten, og pass på at den ligger jevnt an mot underlaget.

 

Tilsvarende risiko ved selve innfestingen. Hele poenget er å unngå spenn i platen. Av den grunn er det viktig at hullene er helt riktig plassert, så ikke bpltene lager spenn sideveis når de strammes. Om hullene i selve platen lages litt større slik at bolten kan gli litt ut og inn, reuserer dette eventuelle spenninger. Det er jo selve gjennomføringen inn i båten som skal være tett.

 

Deretter ville jeg legge an platen mot listene rundt vinduet innenfor, og måle hvor høye de er veldig nøyaktig. Så er utfordringen å finne en pakning eller list som kan legges mellom veggen og "utenpåvinduet". Den bør være litt tykkere enn denne avstanden, og ut fra hvor elastisk den er, kan du legge litt på tykkelsen. En list som kan komprimeres 20% kan dermed være inntil 25% tykkere enn avstanden.

 

Så må du avgjøre om du skal ha en utforing rundt hver bolt, eller en tetningslist i ytterkanten rundt hele vinduet du legger utenpå. Jeg ville valgt det siste, hvis jeg kan få den i en farge som ligner fargen under. Men det blir antagelig ike lett å vå en slik gummiforing helt "usynlig". Hvis du velger en ring rundt hver bolt, kan det kanskje løses med gummislange du kapper i riktig lengde. Det finnes alle slags gummislanger og det bør være enkelt å få kjøpt en med tykke vegger og liten diameter, i myk sterk gummi.

 

Problemet jeg ser med den løsningen, er at du vil få vann inn mellom innerglasset og utenpåglasset. Så av den grunn vil det vel være lurt å brukes en list som tetter i ytterkant hele veien rundt.

 

Dette er bare mine kreative tanker i skrivende stund, ingen fasit.

 

Lykke til!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for utfyllende, kreative tanker!

Gode poeng med gjenger, dette har jeg ikke fått sjekket enda, men jeg skal være obs på det. Vinduene er relativt tette etter tretti år, så der må det ha blitt gjort noe riktig.

 

Vinduslistene nå ser bare ut som svart silikon som er lagt rundt, uryddig og skikkelig stygt. Det skal vekk, og har gitt meg en pekepinn på at vinduslister heller nok er svaret for meg: er ikke skikkelig god med tuben jeg heller. Aldri lagt gummilister før, dog.

Jeg vet faktisk ikke om det er noen vinduer innenfor denne sota plata eller ikke, det har vært så mange andre ting med båt og motor jeg har jobbet med, at jeg ikke har kommer særlig langt i denne prosessen - begynner til uka! Det ser ut som om det mørke vinduet er klint rett innpå enkeltlaminatet faktisk. I så fall blir det svært mye enklere for meg! Det med plastslange har jeg aldri tenkt på, men det likte jeg også tanken på. Kan jo gå for begge alternativene også, men det kan fort bli mye på en liten båt som dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke har glasset i vinduene innenfor på plass, ville jeg tenkt på å lage disse på nytt i stedet. Hvis du vil gjøre dette sikkert (sikrere) mot bølgeslag, kan du lage glasset litt større enn lysåpningen. Hos en glassmester kan du sikkert få en gummilist som er laget for denne typen utenpå montering. Dette blir antagelig penere hvis du vil gå tilbake til båtens opprinnelige utseende (men jeg synes vel ikke det er direkte stygt på bildene slik det er nå heller). Hullene kan du jo plugge og sparkle over med gelcoatsparkel i riktig farge.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Løsningen som er valgt på båten din ser ut som samme løsning som f.eks. Maxi valgte på sine båter. I så fall er det ikke noe glass/plast i åpningen innenfor. Det er den utenpåliggende plata som er selve vindusglasset. Åpningen innenfor er kun en lysåpning. I så fall er du avhengig av å få det helt tett hele veien rundt mellom den nye vindusplata og overbygget, det vil ikke være nok å tette rundt hver skrue.

 

Jeg mistenker at det ble gjort slik fordi det var enkelt og billig, det er sikkert et designelement ned i bildet også.

 

Mistanke: Har det ikke vært diverse tråder her inne som nevner at det er noe bytyl-greier som er brukt som tettemasse, mon tro...?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Stemmer det. Det er butyl som er tingen for å legge tetning mellom utenpåliggende vindu og overbygget. Ihvertfall det om blir omtalt mange ganger, særlig på maxi-båtene. Butyl får du både på tube men er nok lettet å bruke som tape. De har den hos båtbutikkene, jeg bestilte hos maritim. Er en rull med butylmasse, finnes vel i grå, hvit og sort. Er ca 2-3 mm tykk og i noen ulike bredder.

 

Den er meget elastisk og holder seg elastisk i all tid. Fjernet overskuddsmasse i sammenføyningen mellom skrog og overbygg på min 30 år gamle comfort, og den var enda skikkelig seig.

Jeg bruker den til tetninger for alle skruer og bolter i dekket samme med forsenkede hull. Bedre å jobbe med en masse på tube da du kan jobbe med den med fingrene. Bolter etterstrammes gradvis d den ikke "gir etter" så lett som eksempelvis sika eller Tec7. Forøvrig har ikke silikon, det vi normalt kaller for silikon, noe i en båt å gjøre.

 

Overflater må rengjøres godt, vaskes med aceton og gjerne rubbes med våtslipepapir for i sikre god heft.

 

Dersom det er det som faktisk ER silikon som er brukt, må du rengjøre ekstremt godt og rubbe skikkelig, da silikon endrer overflatespenningen i materialet og ingen ting vil hefte ved overflaten. Bare spør medlemmet vantro om slikt.

Link to post
Share on other sites

Dette er faktisk noe koplisert som selv mange glassmestre ikke har kunnsksp om noe jeg selv har erfart. Dessuten brukes ikke bolting i dag men kun lim, og ikke med hva som helst. Derfor vil jeg råd deg til å ta kontakt med en kjent båtprodusent for å få faglige innspill.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...