MayBrittogRoar Startet 31.Mai.2013 Del på Facebook Startet 31.Mai.2013 (redigert) Hei. Har en Tohatsu M25C3 2006 modell motor som ikke vil starte. Har vært under vann for en tid tilbake, men har vært i bruk etter dette. Den har nå stått 1 år uten å være i bruk, og nå vil den ikke starte. Har prøvd alt mulig, og har nå byttet plugger og topp pakning, uten at dette hjalp. Har renset den og kjørt igjennom med bensin/olje. Den høres ut som at den vil starte innimellom, men neida.... Har også prøvd med startgass. Noen som har erfaring med startproblemer med denne motoren ? Evt andre med startproblemer? Den har gnist på pluggene, har kompresjon, og får luft, Redigert 31.Mai.2013 av MayBrittogRoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Har du gnist på pluggene? Kan du pumpe igjennom bensin om du åpner flotørkammer? Fint om du legger motorbetegnelsen inn i tittelen også. Skriv gjerne på årsmodell. Du kan bruke rediger funksjonen frem til innlegget er 30min gammelt Redigert 31.Mai.2013 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Den får bensin, pluggene drukner til slutt i bensin.Var det det du mente? Første båten vår, så er ganske grønn :P Var for treg med å oppdatere tittelbeskrivelsen :P Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
utur Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 stempelringene har ganske sikkert satt seg fast Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Noen andre? Frister ikkje så mye å demontere hele skiten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 om stempelringene har satt seg så vil du vel normalt ha redusert kompresjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Har god kompresjon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Den får bensin, pluggene drukner til slutt i bensin. en 2-takter? Tipper det har oppstått irr i forgasserne, som gjør at flottøren henger seg opp. Dermed "drukner den i bensin. Har hatt samme problem på min 60hk Yamaha etter at den var under i saltvann Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Det er ny forgasser på den, etter den var under vann. Ja er to takter. Etter en stund renner det bensin ut av forgasseren. Redigert 31.Mai.2013 av MayBrittogRoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 da må det være noe med forgasseren selv om den er ny, skal ikke renne ut av den. Kanskje det er en primeranordning som "henger" på? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Så det skal ikke renne ut selv om vi har dratt leeeenge? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Helt klart ikke, men pluggene vil fli fuktige har du drenert flotørkammeret ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SR400 Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Prøv å fjerne/koble ut dødmannsknappen. Hadde startvansker på en evinrude, der var dødmannsknappen defekt. Hvis motoren har det da :) Redigert 31.Mai.2013 av Kaptein NMBF (see edit history) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Vi har hatt det utav og blåst igjennom dyser osv, Vi har nettopp tatt på dødsmannsknappen da den ikke startet med den av.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 det har vel skjedd med alle en gang eller to så jeg kommer ikke til å si noe godt at det ikke var verre, men om det renner ut av forgasser tyder det på at nåleventilen ikke tetter og at du har et problem... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
småbåtentusiasten Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 (redigert) Siden den har vært under vann vanskeliggjøres fjerndiagnostikk. Selv om den har vært i bruk etterpå så gjør salt over tid mye med ledninger, elektronikk osv over alt hvor saltvannet har fått trengt inn. "Renset den" er ganske omtrentlig. Hvis det er en motor med elektrisk start er det viktig at du har et batteri som gir mye kraft. Litt vanskelig å forstå om den faktisk tenner litt eller ikke ut fra beskrivelsen. (Edit, var visst flere på'n i mellomtiden. Det med forgasser det renner ut av er et godt tips.) Generelt bør trådstartere beskrive så mye som mulig i utgangspunktet, f.eks er jo ny forgasser vesentlig. Redigert 31.Mai.2013 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Yes vi har et problem :lol: :lol: Nål ? Den har vi ikke sett Bensinen renner ut via spjeldet på sjåken (jadda eg bare siterer det gubbene her forteller, kordan det skrives er en annen ting), og fosser ut på ¨venstre siden av forgasseren når du ser på den forfra.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 les 14 nøye... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Den har ikke lenger el start da starteren var defekt og ble fjerna, så er bare drasnor.Og ja den tenner som bare det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 at flottørventilen ikke tetter kan være at noe rusk har sluppet forbi filteret - eller som før nevnt, irr eller avleiringer (kan ha stått vann i flottørhuset under lagring) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 #18: hæ ? meg? Den har stått tørt lagret i garasjen i et år Da går gutta ned å henter motoren, og skal demontere den ut over stuegulvet å legge den på avispapir så de vet alt er tørrt... (De er mekanikere, bare ikke båtmekanikere som eg skulle ønske at jeg hadde kjent en nå ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Vi har nettopp tatt på dødsmannsknappen da den ikke startet med den av.. Trodde dette betydde at dere hadde fått start.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MayBrittogRoar Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Neida :) Den var av da han svogeren vi kjøpte den av ikke brukte den.Vi tenkte da siden det ikke var kul at den startet, så kunne vi iallefall koble tingene på igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Da beklager jeg at jeg missoppfatta. Skru nå ikke hele påhengeren i gryn bare fordi flotøren har hengt seg opp eller det er noe salt på setet til nåleventilen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.