Jump to content

Tohatsu med startproblemer, noen som vet?


MayBrittogRoar

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Tohatsu M25C3 2006 modell motor som ikke vil starte.

Har vært under vann for en tid tilbake, men har vært i bruk etter dette.

Den har nå stått 1 år uten å være i bruk, og nå vil den ikke starte.

Har prøvd alt mulig, og har nå byttet plugger og topp pakning, uten at dette hjalp.

Har renset den og kjørt igjennom med bensin/olje.

 

Den høres ut som at den vil starte innimellom, men neida....

Har også prøvd med startgass.

Noen som har erfaring med startproblemer med denne motoren ? Evt andre med startproblemer?

 

Den har gnist på pluggene, har kompresjon, og får luft,

Redigert av MayBrittogRoar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den får bensin, pluggene drukner til slutt i bensin.

 

en 2-takter?

Tipper det har oppstått irr i forgasserne, som gjør at flottøren henger seg opp. Dermed "drukner den i bensin.

 

Har hatt samme problem på min 60hk Yamaha etter at den var under i saltvann

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

da må det være noe med forgasseren selv om den er ny, skal ikke renne ut av den.

 

Kanskje det er en primeranordning som "henger" på?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Siden den har vært under vann vanskeliggjøres fjerndiagnostikk.

Selv om den har vært i bruk etterpå så gjør salt over tid mye med ledninger, elektronikk osv over alt hvor saltvannet har fått trengt inn.

"Renset den" er ganske omtrentlig.

Hvis det er en motor med elektrisk start er det viktig at du har et batteri som gir mye kraft.

Litt vanskelig å forstå om den faktisk tenner litt eller ikke ut fra beskrivelsen.

(Edit, var visst flere på'n i mellomtiden. Det med forgasser det renner ut av er et godt tips.)

Generelt bør trådstartere beskrive så mye som mulig i utgangspunktet, f.eks er jo ny forgasser vesentlig.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Yes vi har et problem :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Nål ? Den har vi ikke sett :confused:

Bensinen renner ut via spjeldet på sjåken (jadda eg bare siterer det gubbene her forteller, kordan det skrives er en annen ting), og fosser ut på ¨venstre siden av forgasseren når du ser på den forfra..

Link to post
Share on other sites

at flottørventilen ikke tetter kan være at noe rusk har sluppet forbi filteret - eller som før nevnt, irr eller avleiringer (kan ha stått vann i flottørhuset under lagring)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

#18: hæ ? meg?



Den har stått tørt lagret i garasjen i et år



Da går gutta ned å henter motoren, og skal demontere den ut over stuegulvet å legge den på avispapir så de vet alt er tørrt...

(De er mekanikere, bare ikke båtmekanikere som eg skulle ønske at jeg hadde kjent en nå :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...