bergie Startet 31.Mai.2013 Del på Facebook Startet 31.Mai.2013 Har byttet ut en fettsmurt pakkboks med en ny oljefylt fra Sleipner. Den gamle fettsmurte ble aldri varm. Kjenner at den nye ble varm. Ikke veldig varm. Kunne greit holde hånden på den, men det var etter en ganske kort tur, og lav fart. Har noen erfaring med dette og kan gi noen råd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 31.Mai.2013 Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Jeg har den samme. Regner med at du har skrudd opp lufteskruen slik at det står vann helt inn til pakkboksen. Mitt hylserør har eget vannintak fra bunn av båten ca 5 cm fra pakkbosen så jeg slipper å lufte. Jeg har faktisk ikke tenkt på varmegang overhode, da jeg regner med at dette er ivaretatt fra Sleipner som produsent.Min oljefylte pakkboks har fungert feilfritt fra 2008. Aldri noe vann inn og oljen er like fin. Det eneste jeg gjorde når jeg byttet ut min defekte gamle( kun 3 år) Volvo dong, var å polere opp akslingen. Dette fordi det var blitt noen grader på den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 31.Mai.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2013 Takk for tilbakemeldingen. Joda, har luftet og det rant godt inn da jeg løsnet skruen. Måtte også polere opp akslingen. Pakkboksen gikk da lett innpå, og akslingen kunne dreies uten problemer. Mest sannsynlig er dette helt normalt, og den ble ikke veldig varm. Jeg har en aksling på 35 mm i diameter. I følge Sleipner, har pakkboksen en innvendig diameter på 35,15 mm. Er ikke mye å gå på... Vil oljen sirkulere i beholderen, eller vil oljen stå stille i slangene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Om oljen sirkulerer vet jeg ikke. Men tenker man på at oljen i pakkboksen blir varmet opp noe, så har vi en temperaturforskjell mellom oljebeholderen og pakkboksen. Videre utvider oljen seg når den blir varm samtidig som rotasjonen av akslingen tilfører oljen bevegelsesenergi. Disse tre forhold gir en god indikasjon på at oljen må bevege seg opp i slangene og på denne måten sirkulerer opp i beholderen. Men Sleipner er vel den rette til å svare på dette. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Litt oppdatert informasjon angående varme pakkbokser. Har kontaktet Sleipner. Det sier at en oljefylt pakkboks kan bli opp til 70 grader. Han sier også at oljen ikke vil sirkulere, men vandre noe under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.