Jump to content

Hvor varm blir en oljesmurt pakkboks normalt?


bergie

Recommended Posts

Har byttet ut en fettsmurt pakkboks med en ny oljefylt fra Sleipner.

Den gamle fettsmurte ble aldri varm.

 

Kjenner at den nye ble varm. Ikke veldig varm. Kunne greit holde hånden på den, men det var etter en ganske kort tur, og lav fart.

Har noen erfaring med dette og kan gi noen råd?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har den samme. Regner med at du har skrudd opp lufteskruen slik at det står vann helt inn til pakkboksen. Mitt hylserør har eget vannintak fra bunn av båten ca 5 cm fra pakkbosen så jeg slipper å lufte. Jeg har faktisk ikke tenkt på varmegang overhode, da jeg regner med at dette er ivaretatt fra Sleipner som produsent.Min oljefylte pakkboks har fungert feilfritt fra 2008. Aldri noe vann inn og oljen er like fin.

Det eneste jeg gjorde når jeg byttet ut min defekte gamle( kun 3 år) Volvo dong, var å polere opp akslingen. Dette fordi det var blitt noen grader på den.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Joda, har luftet og det rant godt inn da jeg løsnet skruen.

Måtte også polere opp akslingen. Pakkboksen gikk da lett innpå, og akslingen kunne dreies uten problemer.

Mest sannsynlig er dette helt normalt, og den ble ikke veldig varm.

Jeg har en aksling på 35 mm i diameter. I følge Sleipner, har pakkboksen en innvendig diameter på 35,15 mm. Er ikke mye å gå på...

 

Vil oljen sirkulere i beholderen, eller vil oljen stå stille i slangene?

Link to post
Share on other sites

Om oljen sirkulerer vet jeg ikke. Men tenker man på at oljen i pakkboksen blir varmet opp noe, så har vi en temperaturforskjell mellom oljebeholderen og pakkboksen. Videre utvider oljen seg når den blir varm samtidig som rotasjonen av akslingen tilfører oljen bevegelsesenergi. Disse tre forhold gir en god indikasjon på at oljen må bevege seg opp i slangene og på denne måten sirkulerer opp i beholderen. Men Sleipner er vel den rette til å svare på dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...