Nutte Startet 7.Mars.2005 Del på Facebook Startet 7.Mars.2005 Noen som har erfaring med heving av motor (knop før og etter - kavitasjon - stålpropell) ? Nutte Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Kavitasjonsplaten på motoren skal normalt være på linje med bunnen, eller noen cm over. Hvor høyt du skal heve motoren avhenger av hvilken propell og undervannhus du har. Noen propeller er laget for veldig høy montering, disse kalles overflatepropeller. Da bør du ha ett undervannshus som tar inn kjølevannet lengre nede, kalles "nosecone" undervannshus. Riktig montering og bruk av riktig propell er avgjørende for farten på båten. Hadde hjulpet hvis du hadde forklart litt mer. Skal du heve en motor på en båt? Evt. hvilken motor og båt. MVH Anders Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Jeg gjorde dette i "gamle dager". Båten var en Selco 13' med 20 HK Mercury. Jo høyere opp motoren kom, jo fortere gikk det. Fartsøkningen er vanskelig å anslå, men opplevde at det gikk betydelig bedre, samtidig som propelleren lettere sugde luft i krappe svinger og i litt sjø. Det blir å prøve seg frem. Som et ideal skal jo kavitasjonplaten ligge i flukt med bunnen på båten. Her får du en første indikasjon på om "riggen" er sånn noenlunde korrekt. Det hører med til historien at Rønsdals representanter på Hvalstrand Bad (Leangbukten i Asker) lurte på hva i all verden jeg hadde gjort med motoren :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Nutte Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Kavitasjonsplaten på motoren skal normalt være på linje med bunnen, eller noen cm over. Hvor høyt du skal heve motoren avhenger av hvilken propell og undervannhus du har. Noen propeller er laget for veldig høy montering, disse kalles overflatepropeller. Da bør du ha ett undervannshus som tar inn kjølevannet lengre nede, kalles "nosecone" undervannshus. Riktig montering og bruk av riktig propell er avgjørende for farten på båten. Hadde hjulpet hvis du hadde forklart litt mer. Skal du heve en motor på en båt? Evt. hvilken motor og båt. MVH Anders <{POST_SNAPBACK}> Båten det her er snakk om er en Yamarin 4610 m/ Yamaha F50. Når båten går i sjøen nå har jeg vel fortsatt til gode og oppleve at propellen kaviterer selv ved aktiv kjøring, derfor virker det som om det kanskje kan være en mulighet og heve motor 1 cm eller 2. Iflg. brosjyren til Yamarin står det at denne kombinasjonen skal gjøre 32 knop med 2 personer om bord med en 11 1/8 X 13 propell, min gjør da 29 knop med meg alene ombord. Motoren har da 5400o/min. Nå er vel slike data i brosjyrer noe overdrevet en gang iblant og det skal også tillegges at jeg selvfølgelig har bunnstoff på min båt, men syntes 3 knop ligger relativt langt unna de optimistiske tallene som Yamarin selv oppgir. For å kompansere noe på overnevnte tap har jeg satt på en Solas 11.1 X 13, nå gjør båten 30 knop og 5800o/min, noe som virker helt greit forsåvidt men fikk altså et tips om at det kunne være en idè og prøve heving. Har også fått noen tips om å bytte til stålpropell, men lurer litt på om dette koster mer enn det smaker. Mvh Nutte Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Jeg ville først og fremst prøvd en stålpropell enn å heve motoren. Riktig propell er viktigst og du vil merke forskjell med en stålpropell isteden for de standard aluminium propellene. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Har en Skibsplast 655 med 115 HK Suzuki 4-takt. Motoren ble i høst hevet ett "hakk" opp, dvs. ca et par centimeter høyere på akterstavnen. Gjorde dette fordi serviceverkstedet mente motoren sto for lavt (båten kjøpt brukt fra annen kant av landet). Etter hevingen kunne jeg under samme forhold som før hevingen (vindstille, alene i båten, halv bensintank, m.m.) konstatere at turtallet økte ca 300 - 400 rpm, fra ca 5200 til ca 5500 / 5600 rpm. Maxfarten økte 2 - 3 knop fra ca 30 knop til 32 - 33. Tallene er bare omtrentlige, for turtelleren har grov skala, og farten er avlest på det noe unøyaktige analoge instrumentet i dashbordet, ikke med GPS. Ifølge kjøredata oppgitt på Skibsplast sine nettsider har jeg ennå litt å gå på, der er toppfart med denne motoren oppgitt til 35,6 knop med 6000 rpm, og propell 14 x 19" (som jeg har). Men antagelig er dette litt for optimistisk ... Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Jeg har måtte heve min motor på TOPP for å få minst mulig friksjon og oppnå topphastighet etter spesifikasjonene. Kjører en Yamaha PRO propell i dag. Nå er kavitasjonsplaten (husker ikke helt) ca 13 eller 18 cm over kjølen. Fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Nutte Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Takker så mye for svar gutter, det var nettopp dette jeg var ute etter å høre. Da blir det test med heving av motor ved sjøsetting i år. Takk takk. Mvh Nutte Sitér dette innlegget Link to post
PerGunnar Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Blir også forsøk med heving av motor på min båt. Sjøsatte først i fjor høst, og fikk ikke særlig turtall og fart på båten (i forhold til forventningene). Har ikke turtallsmåler, men det var hørbart lavt. Skulle gjerne hatt en slik en: CMC Power Lift Noen som har erfaringer med denne eller en lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 En venn av meg hadde en full rigget båt med powerlift, overflatepropell og nosecone undervannshus. Når båten skulle på plan kjørte vi liften ned, og under fart kjørte vi den så høyt som mulig. Powerlift er beregnet for raske båter med overflatepropell og nosecone undervannshus. De er veldig dyre i innkjøp. De er vanskelig å få tak i brukt i Norge og koster over 10000 ny. Står ett par tilsalgs i Sverige brukt, på siden www.svera.org. Ulempen med powerlift er at det er lett å kjøre motoren for høyt og risikere at den ikke får kjøling, derfor bør man være forsiktig med bruk. Fordelen er at du kan kjøre motoren absolutt maksimalt så høyt som mulig, og at du slipper og prøve deg frem med forskjellige monteringshøyder. Med vennlig hilsen Anders Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 (redigert) Takker så mye for svar gutter, det var nettopp dette jeg var ute etter å høre. Da blir det test med heving av motor ved sjøsetting i år. Takk takk. Mvh Nutte Vet emnet er 5 år gammelt, men: Noen som vet hvordan det gikk med "nutte". Fikk han mere fart? Redigert 28.Juli.2010 av Flytebrygge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Let heller opp Bjerknez sin tråd. Den var meget lærerik. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Let heller opp Bjerknez sin tråd. Den var meget lærerik. Hva het den? Sitér dette innlegget Link to post
BAN Svart 28.Juli.2010 Del på Facebook Svart 28.Juli.2010 Min link Var her det begynte med heving og propelltesting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.