Jump to content

Tæring på propell


2715e

Recommended Posts

Er dette galvanisk tæring eller har det oppstått p.g.a kavitasjon ?

Har ikke merket noe spesielt med propell støy eller andre problemer.

Se bilde. Kan det anbefales å legge i noe metal sparkel. Alle vingene har det på samme plassen og bare på den siden som er mot båt.

bilde

Link to post
Share on other sites

siden det er så symmetrisk , så mener jeg det tyder på kavitasjon

 

Hvordan ser avslutning på kjøl i forkant av propellen ut?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Enig med Ivar, ser definitivt ut som kavitasjon. Er i det kritiske 'lavtrykksområdet' på propellen. Antar at du høres bruselyder fra den når den belastes.

Du må finne, og eliminere, årsaken til kavitasjonen. Den fører også til dårlig virkningsgrad og lavere fart/økt drivstofforbruk.

Typisk årsak er det Ivar nevner og/eller at propellen er overbelastet. (for liten)

Link to post
Share on other sites

Vet at propellen er for liten ifølge forrige eier. Propellen er 23x27 venstregående LH. Kan ta flere bilder når senere i dag. Tror ikke det er plass til så veldig mye større propell, og det er jo godt med vridning allerede...

Pittingsen er vel på det dypeste ca 1mm.

Link to post
Share on other sites

La i kjemisk metall og pusset det rent etterpå. Ble ikke så gale, men det løser jo ikke problemet. Får ta det senere..Se om jeg kan få beregnet en ny propell. Kan vel kanskje gå opp en tomme i størrelse, mere er det vel ikke plass til. Se bilde.

bilde

bilde

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette er kavitasjonstæring som kommer fra kavitasjon på innløpskanten. Det skyldes (blant annet) feil propellvinkel. Når det oppstår på forsiden, dvs. den siden som vender mot båten, tyder det på at du har for stor stigning på propellen. Litt riktig sliping på innløpskanten kan ganske sikkert hjelpe, men først ville jeg få regnet ut riktig propelldiameter/stigning. Det finnes også firmaer som kan endre propellvinkelen noe. Her er det sikkert ikke mye som skal til for å bedre kavitasjonsforholdene.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gode svar. Bare så det er sagt så har jeg ikke peiling på hvordan man regner ut slipp...

Til de som liker å regne har jeg følgende data å gi . Båten er en Halco Royale 31 fot. 370 hk sabb iveco. Vinkelgir. Bredde og vannlinje har jeg ikke målt ennå. Er litt spennende på hva som er riktig propell for denne installasjonen. Må der ikke være en hvis klaring mellom propell og rorstilk. Nå er det 3,5 cm. Går jeg opp en tomme blir det vel bare ca 1,75 cm klaring igjen. Vil det gå greit? Eller kan jeg få kavitasjon på rorstilken?

Link to post
Share on other sites

Reduksjon på giret vet jeg ikke. Kan presse båten opp i vel 28-29 knop. Turtall ligger da på ca 2800-2900 og det virker som om motoren ruser litt ut da. Kjører aldri slik, trives best mellom 2000 til 2400 rpm. Skal ta diverse mål og finne ut reduksjonen på giret.

Link to post
Share on other sites

Ny fakta for den som kan beregne propell størrelse: motor 370 hk. Maks oppgitt turtall belastet 2800 rpm. Zf vinkelgear med utveksling 2.00

 

Bredde på båt i vannlinjen. 2,90 meter og lengde i vannlinje ca 8,50 meter (fikk ikke målt 100% riktig)

 

Nåværende propell er 23x27 og er for lett. Overstiger maksturtall uten problemer...

 

Til de som har fulgt med på tråden har jeg ikke plass til mere enn maks 24 tommer uten modifikasjoner av rorstilk.

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for gode svar. Bare så det er sagt så har jeg ikke peiling på hvordan man regner ut slipp...

Regne ut slipp kan du gjøre med å bruke kalkulatoren her på BP.

Under "Linker og annet nyttig" finner du "kalkulatorer". Gå inn på den og der finner du "kalkulatorer" en gang til. Velg den og der finner du en kalkulator som heter "Slipp". Da er det bare å fylle inn dataene i feltene.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en svært liten slipp. Den skulle heller si at det ikke vil være kavitasjon på denne propellen. Nå sier du at ved maks turtall virker det som om motoren ruser litt. Dette kan være kavitasjon ved høyt turtall, da vil det også være litt ved lavere turtall.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...