PAGURUS III Startet 7.Mars.2005 Del på Facebook Startet 7.Mars.2005 Vi går og drømmer om en "Årø 28". I den forbindelse lurer vi på om noen vet hvor disse båtene ble produsert ? Eksisterer firmaet/verftet fremdeles under et annet navn eller ? Noen jeg snakket med påstår at de ble produsert i Sverige, jeg mener de er produsert i Norge. MVH Pandurus (Akutt og sterkt rammet av 3 fot-syken...) Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Har vært med på å bygge opp et par av disse. Ble sprøytestøpt (huff) hos Sølversen Glassfiber i Andebu. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Mix Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Ble alle Årø sprøytestøpt ? Eller var det kun de du var med å bygge opp ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Er ikke helt bombesikker, men jeg har en fornemmelse om at de første var håndopplagt. Sprøytestøping er jo en Sølversenspesialitet. Han lager alt mulig på denne måten. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Al-Tec Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Årø 28 het på slutten Skagerrak 875 Årø. En gammel annonse fra Båtmagasinet oppgir Skagerakboats, Barnålveien 12, 0198 Oslo T:22 29 85 12 eller 90 03 55 05. Det er vel lite sannsynelig at dette eksisterer nå. De andre Skagerrak modellene, altså 800 og 900 produseres i dag som Ramin 26 Classic og Ramin 30 Touring. Disse båtene forhandles av undertegnede. Ta gjerne kontakt! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Petter-B Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Er ikke helt bombesikker, men jeg har en fornemmelse om at de første var håndopplagt. Sprøytestøping er jo en Sølversenspesialitet. Han lager alt mulig på denne måten. <{POST_SNAPBACK}> Sjekk denne linken om Sølversen plast http://www.laguna.no/. De burde kunne svare litt på spørsmål om Årø. Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
GKN Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Ble Årø eier sist høst, har vært en del oppussning jobb & lekkasjer, men båten er grei den. Er i besittelse av Orginal brosjyre og tegning hvis det er av interesse? Sitér dette innlegget Link to post
Catillus Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Vi går og drømmer om en "Årø 28". Hei, skjønner deg godt. Har akkurat kjøpt meg en selv. Gleder meg stort til våren/sommeren. Det er en 1984 modell. hilsen Catillus http://www.catillus.net/aaroe%2028.htm Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 Er i besittelse av Orginal brosjyre og tegning hvis det er av interesse? <{POST_SNAPBACK}> Det må du jo sende til Ingar så han kan få det inn i dokumentarkivet. Du har ikke båten ved siden av meg på Tjøme da ? Sitér dette innlegget Link to post
ragnars Svart 6.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2005 (redigert) Med all respekt folkens og ikke for å fornærme fornøyde Årø eiere, men er ikke båttypen kjent for å rulle veldig da? Litt sånn "balje" følelse liksom? 2 venner av meg har eid hver sin og de klaget over veldig rulling og følelsen av utrygge sjøegenskaper. Spesielt fruene ombord klaget veldig. De husker spesielt med gru noen turer over "Gule Humpen" og Kosterfjorden. Var visst ikke mye behagelig. ikke vet jeg, båtene er fine ellers de. Redigert 6.Oktober.2005 av ragnars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Årø'en finns jo i to versjoner. Den eldste synes jeg virker veldig rank, og den tror jeg nok ruller en del. Men den siste ombygde versjonen er vel ikke verre enn andre snekker vil jeg tro. Vet ikke årstallet den ble gjort om, men det er ikke vanskelig å se. Den nyeste versjonen har en del høyere fribord, og virker faktisk litt bredere også. Men om den er det vet jeg ikke. Synes den nyeste versjonen virker som en ganske fin båt med mye plass.. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 (redigert) Med all respekt folkens og ikke for å fornærme fornøyde Årø eiere, men er ikke båttypen kjent for å rulle veldig da? Litt sånn "balje" følelse liksom? 2 venner av meg har eid hver sin og de klaget over veldig rulling og følelsen av utrygge sjøegenskaper. Spesielt fruene ombord klaget veldig. De husker spesielt med gru noen turer over "Gule Humpen" og Kosterfjorden. Var visst ikke mye behagelig. ikke vet jeg, båtene er fine ellers de. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har kjent noen Årø eiere som har vært veldig fornøyd gjennom mange år. At en båt ruller litt vil ikke si at den har dårlige sjøegenskaper, snarere tvert imot. Over Gule Humpen kan noen og hver få ristet, eller rullet seg litt uansett hvordan båt man har (rullingen slipper man etter sigende med seilbåt, ikke ristingen) om man kommer dit på den verste tiden. Jeg gikk der i sommer på et litt dårlig tidspunkt, og 10 tonn båt var nesten som et eggeskall i bølgene, og sjøene slo metervis i alle retninger. Ikke spesiellt koselig, men strekningen er over etter ganske kort tid, så det går bra. En god regel er å vente med å gå om man synes været blir i meste laget. Dette er litt individuellt både med mennesker og båt. Om min fru, eller andre ombord klager over bølger og vind tar jeg hensyn til det, selv om jeg anser det som fullstendig ufarlig å gå. Jeg har hatt folk ombord i FLIII som har vært redde i en meter høye bølger. Jeg regner det som flatt hav med taanke på sikkerhet. Redigert 7.Oktober.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Ingar Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Er i besittelse av Orginal brosjyre og tegning hvis det er av interesse? Har du det på elektronisk form kan du gjerne maile det til oss så legger vi det i Dokumentarkivet. På begynnelsen av 80-tallet ble Årø28 produsert av et firma som het Norrønabåt AS på Tenvik, Nøtterøy. Sitér dette innlegget Link to post
Berntsa Svart 27.Mai.2020 Del på Facebook Svart 27.Mai.2020 Al-Tec skrev On 7.3.2005 at 14.51: Årø 28 het på slutten Skagerrak 875 Årø. En gammel annonse fra Båtmagasinet oppgir Skagerakboats, Barnålveien 12, 0198 Oslo T:22 29 85 12 eller 90 03 55 05. Det er vel lite sannsynelig at dette eksisterer nå. De andre Skagerrak modellene, altså 800 og 900 produseres i dag som Ramin 26 Classic og Ramin 30 Touring. Disse båtene forhandles av undertegnede. Ta gjerne kontakt! Hei. Når ble Årø combi produserte. Ser på en 94 modell Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.