Jump to content

Hvor ble "Årø" produsert ?

PAGURUS III

Recommended Posts

Vi går og drømmer om en "Årø 28". I den forbindelse lurer vi på om noen vet hvor disse båtene ble

produsert ? Eksisterer firmaet/verftet fremdeles under et annet navn eller ? Noen jeg snakket med påstår at de ble produsert i Sverige, jeg mener de er produsert i Norge.

MVH

Pandurus

(Akutt og sterkt rammet av 3 fot-syken...)

"Sommer... alltid!!!..."

Årø 28 het på slutten Skagerrak 875 Årø. En gammel annonse fra Båtmagasinet oppgir Skagerakboats, Barnålveien 12, 0198 Oslo T:22 29 85 12 eller 90 03 55 05. Det er vel lite sannsynelig at dette eksisterer nå. De andre Skagerrak modellene, altså 800 og 900 produseres i dag som Ramin 26 Classic og Ramin 30 Touring. Disse båtene forhandles av undertegnede. Ta gjerne kontakt!

AL-TEC

al-tec.no

Er ikke helt bombesikker, men jeg har en fornemmelse om at de første var håndopplagt.

Sprøytestøping er jo en Sølversenspesialitet. Han lager alt mulig på denne måten.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk denne linken om Sølversen plast http://www.laguna.no/. De burde kunne svare litt på spørsmål om Årø.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

• 6 måneder senere...

Med all respekt folkens og ikke for å fornærme fornøyde Årø eiere, men er ikke båttypen kjent for å rulle veldig da? Litt sånn "balje" følelse liksom?

2 venner av meg har eid hver sin og de klaget over veldig rulling og følelsen av utrygge sjøegenskaper. Spesielt fruene ombord klaget veldig. De husker spesielt med gru noen turer over "Gule Humpen" og Kosterfjorden. Var visst ikke mye behagelig. ikke vet jeg, båtene er fine ellers de.

Redigert av ragnars (see edit history)

Årø'en finns jo i to versjoner. Den eldste synes jeg virker veldig rank, og den tror jeg nok ruller en del. Men den siste ombygde versjonen er vel ikke verre enn andre snekker vil jeg tro. Vet ikke årstallet den ble gjort om, men det er ikke vanskelig å se. Den nyeste versjonen har en del høyere fribord, og virker faktisk litt bredere også. Men om den er det vet jeg ikke. Synes den nyeste versjonen virker som en ganske fin båt med mye plass..

Med all respekt folkens og ikke for å fornærme fornøyde Årø eiere, men er ikke båttypen kjent for å rulle veldig da? Litt sånn "balje" følelse liksom?

2 venner av meg har eid hver sin og de klaget over veldig rulling og følelsen av utrygge sjøegenskaper. Spesielt fruene ombord klaget veldig. De husker spesielt med gru noen turer over "Gule Humpen" og Kosterfjorden. Var visst ikke mye behagelig. ikke vet jeg, båtene er fine ellers de.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har kjent noen Årø eiere som har vært veldig fornøyd gjennom mange år. At en båt ruller litt vil ikke si at den har dårlige sjøegenskaper, snarere tvert imot. Over Gule Humpen kan noen og hver få ristet, eller rullet seg litt uansett hvordan båt man har (rullingen slipper man etter sigende med seilbåt, ikke ristingen) om man kommer dit på den verste tiden. Jeg gikk der i sommer på et litt dårlig tidspunkt, og 10 tonn båt var nesten som et eggeskall i bølgene, og sjøene slo metervis i alle retninger. Ikke spesiellt koselig, men strekningen er over etter ganske kort tid, så det går bra. En god regel er å vente med å gå om man synes været blir i meste laget. Dette er litt individuellt både med mennesker og båt. Om min fru, eller andre ombord klager over bølger og vind tar jeg hensyn til det, selv om jeg anser det som fullstendig ufarlig å gå. Jeg har hatt folk ombord i FLIII som har vært redde i en meter høye bølger. Jeg regner det som flatt hav med taanke på sikkerhet.

Redigert av Pirus (see edit history)

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

• 14 år senere...
Al-Tec skrev On 7.3.2005 at 14.51:

Årø 28 het på slutten Skagerrak 875 Årø. En gammel annonse fra Båtmagasinet oppgir Skagerakboats, Barnålveien 12, 0198 Oslo T:22 29 85 12 eller 90 03 55 05. Det er vel lite sannsynelig at dette eksisterer nå. De andre Skagerrak modellene, altså 800 og 900 produseres i dag som Ramin 26 Classic og Ramin 30 Touring. Disse båtene forhandles av undertegnede. Ta gjerne kontakt!

Hei.

Når ble Årø combi produserte. Ser på en 94 modell

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...