Jump to content

Smartcraft instrument og drivstoff


Olecf

Recommended Posts

Jeg har en uttern d55 med smartcraft instrumenter.

 

Det gjelder fuel oppsettet. Jeg har kalibrert det til å bruke default values, samt 90 L tank.

 

Jeg fyllte tanken opp og resatte instrunentet. Jeg forstår det slik at jeg resetter

hver gang jeg fyller tanken helt opp.

 

Men, og bare men. Hva gjør jeg hvis jeg feks. Har 50 L igjen og da fyller 10 liter?

Må jeg trykke inn noen plass at jeg har fyllt 10 L eller justerer instrumentet seg automantisk.?

Link to post
Share on other sites

Ok. Hvor i menyen taster jeg inn påfylte liter?

 

Jeg er ikke helt med på det du skriver Anton. Betyr det at viserne justerer seg når jeg fyller på 10 liter?

Hvis så, vil det ikke være bra å kalibrere 25%, 50%, 75%, 100% - metoden slik at displayene viser mest mulig korrekt?

Link to post
Share on other sites

du trenger IKKE å gjøre noe, Smartcraft systemet henter opplysinger fra giveren i bensintanken, som er egentlig " variable Elektrisk motstand" Så smartcraft måleren vet alltid hvor flottøren i tanken er

Det er under forutsetning av at det er en måler på tanken som 'snakker' med smartcraft instrumentet og samtidig riktig kalibrert i forhold til tank, først må man i så tilfelle forvisse seg om det virkelig er smartcraft kompatibel tankmåler koplet på systemet.

Andre metoder er at man angir total kapasitet på tanken og lar motorens flow måler regne ut og beregne gjenstående mengde på tanken, i så tilfelle må man legge til antall liter hver gang man etterfyller drivstoff.

 

Ok. Hvor i menyen taster jeg inn påfylte liter?

 

Jeg er ikke helt med på det du skriver Anton. Betyr det at viserne justerer seg når jeg fyller på 10 liter?

Hvis så, vil det ikke være bra å kalibrere 25%, 50%, 75%, 100% - metoden slik at displayene viser mest mulig korrekt?

Hvis du har smartcraft kompatibel tankmåler må du lage en 'tank kurve' i menyen, begynn da på tom tank, fyll så for eksempel 5, 10, 15, 20 liter, osv.. og angi hvor mange prosent fyllingsgrad for hvert nivå, da vil du få en kurve som samsvarer ganske nøyaktig med nivået som til en hver tid er på tanken, men vær obs på at ut fra tankens form og båtens trim vil nivået forandres, det kan derfor tenkes at du må justere kurven hvis du vil ha mest mulig nøyaktig måling når båten går i plan.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, jeg tror faktisk ikke det er måler på tanken. Prøvde å kalibrere 5, 10, 15, 20 osv. Tanken var nok halvfull, men

jeg måtte bare teste. Da jeg prøvde å starte 5 (tom), så fikk jeg bare "error"...

 

Det virker som om at man angir tankstørrelse, resetter instrumentet til full tank, så trekker flowmåler fra brukte liter. Greit nok, men hvor i alle dager legger en til antall liter man fyller på.

 

Jeg prøvde å finne en meny for dette, men fant ikke noe. Må vel fylle full tank hver gang. Kjedelig.

Redigert av Olecf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du ikke tankmåler? Driver og roter litt med mine smartcraft instrumenter, og akkurat når det gjelder tank og forbruk lurer jeg på om jeg har rotet meg litt vekk.. Har tankmåler, den virker fint, men det var ikke lagt inn tankstørrelse. La inn 130 liter, og valgte "multiplier", tror jeg. Tankmåleren reagerer normalt når jeg fyller på tanken. Men forbruket ligger veldig jamt på rundt litern pr nautisk mil.. 1,3 rundt 5 knop, ca 1 rundt 17 - 18 knop, 1,3 rundt 22 knop. Bare på WOT synker den, ned mot 0.8. Lurer på om jeg har lagt inn noen feile data, eller gjort noen feile valg? Skal ned i havna nå, og trykke litt.

Olecf: Ikke meningen å stjele tråden din, tenkte det var greit å samle litt Smartcraft erfaringer i en tråd. :smiley:

Link to post
Share on other sites

alle uttern har tankmåler, og alle med smartcraft har giver som snakker med smartcraft.

Det går fint å bare si til smartcraften hvor stor tanken er, men det beste er å kalibrere 25. 50 75 og 100%

Uttern D55 har tank som er ganske rectangular så det går fint med å bare gi opp max antall liter

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg ble litt usikker, men håper den har en flottør. Har rotet rundt med smartcraft intrumentene hele helgen. Manualen som fulgte med er ikke helt god syns nå jeg. Jeg tenkte å kalibrere instrumentet etter "Add" metoden, og så ta ting derfra. Jeg stusset litt om systemet vil vise om jeg fyller på 10 L, eller om jeg må fylle full tank hver gang og så resette.

 

alt i orden GunR. Kjør på:-)

 

 

Anton : OK. Takk for infoen. Dette vil altså i praksis si at når jeg fyller på litt og litt, så registrerer systemet dette, gitt at jeg har oppgitt tankstørrelse og mulig nullstille en gang ved full tank. Jeg drev å kalibrerte i hytt og gevær i helgen så etter å ha brukt 20 liter så viste tankmåleren (analoge) full tank. Tror jeg må fylle opp, resette, og så ta det derfra.

Redigert av Olecf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Anton : Vet du evt. hvor mange grader max trim bør være? Jeg ser når en kalibrerer trimviseren så spør smartcraft etter max down, max trim og trailer point. Den første og siste er enkel, men hva kan isåfall max trim være. Mercury manualen sier ca 20 grader, smartcraft manualen sier 0 - 10 grader. Noen som vet?

Redigert av Olecf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trimmen løste jeg ved at jeg lå på sjøen når jeg kalibrerte. Max down er jo enkelt. Så måtte jeg gi på, så jeg kunne angi max trim. Meningen er jo å tilpasse til det aktuelle fartøyet. Trimmet så høyt jeg mener er mulig å bruke under fart. Deretter, når jeg lå stille igjen, var det bare å nappe snora ut av dødmannsknappen så motoren stoppet, så trimme helt opp og angi trailer point.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, det høres fornuftig ut. Da har du en indikasjon på hva som er max for den båten. Da blir det kanskje feil å se etter et bestemt gradetall, men hadde vært artig å vite.

 

Da gjenstår bare å finne ut av fuel måleren. Det var full tank da jeg sjøsatte den, men jeg kjørte ca 20 liter for så å resette noe så instrumentet viste 100% igjen. Håper det løser seg når jeg fyller tanken og resetter da til 100%.

Redigert av Olecf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Funker på min tankmåler uten å gjøre noe annet enn å anngi kapasitet. 100 liter. Men litt slingrin da 100 % er det enda plass til 10 liter til. Men må vel leve med det til neste vår. Tømme tanken og kalibrere.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Jupp, fylt og brukt drivstoff ca 4-5 ganger no. Hver gang er det plass for 10 liter ektra..hehe.

 

Kjøpte ny motor i vår og monterte på min 2007 modell båt. Fint med Smartcraft. Ønsker meg ektra tank, tilt,volt og ett til lite instrument. Blir vel i løpet av vinteren på ebay

 

Slik ser mine ut...

 

bilde

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...