Jump to content

Volvo Penta 190 d3 2007, mister trykket på håndpumpen (diesel)


Rinkerboy

Recommended Posts

Hei,

Forrige uke var vi ute å kjøre, og plutselig stoppet motoren på høyt turtall. Det viste seg at det var luft i diesel. Lufteskruen på filterhuset ble forsøkt åpnet men knakk. Da måtte hele filterhuset løsnes fra motor for å få ut restene av skruen. Filterhuset ble montert på igjen, med ny skrue, ble pumpet og luftet. Skruen ble strammet. Motoren startet , men stoppet etter et par minutter. Nå var håndpumpen på filterhuset "myk" igjen. Så nå får jeg ikke start på den. Jeg pumper håndpumpen hard, men den blir myk igjen etter 15 sekunder. Noen som har eb ide om hva som kan være gale ? Jeg er rådløs.

Link to post
Share on other sites

Har du hatt mange turer med båten i år før motoren stoppet? Ble det gjort noe før turen hvor motoren stoppet?

 

Jeg har også to stk D3 190 som jeg faktisk byttet forfilter på i dag. Du skal ikke henge deg opp i om pumpen over finfilteret blir hard eller ikke - jeg kan fint trykke inn noen ganger før den blir hard selv om alt er fritt for luft. Når jeg bytter forfilteret tapper jeg alltid av et par desiliter før filterbytte. Etter bytte pumper jeg til jeg ikke hører "surkling" i filteret - starter opp og venter til motoren slutter og gå opp og ned på turtall (pga litt luft) før jeg skrur av igjen. Motoren tåler litt luft. Jeg har hørt episoder om høytrykkspumpen som kan gå i stykker hvis man kjører systemet tørt - kanskje?

 

Ligger pakningen til finfilteret riktig - er du sikker på at den nye skruen er tett? Starter motor etter du har pumpet litt så ville jeg straks sjekket nivået i forfilteret etter den stopper igjen - fullt?. For å eliminere feil ville jeg kjørt tur/retur fra en kanne med diesel. Vet filtrene til motoren er dyre men kan du bytte ville jeg forsøkt det - kanskje rett og slett akutt tett?

Link to post
Share on other sites

Vi hadde hatt båten på land i vinter og byttet både finfilter og forfilter. Da den skulle på sjøen, startet den ok. På vår første lange tur stoppet den plutselig etter 3 timer. Vi fikk pumpet inn diesel igjen med håndpumpen og den startet fint. Vi mistenkte nå at den trengte lufting, noe som resulterte i at lufte skruen knakk i filterhuset. Filterhuset måtte taes ut og ny skrue inn. Filterhuset ble montert inn igjen og motoren startet. Men den stoppet etter 5 minutter. Igår byttet jeg så både finfilter og forfilter, pumpet så håndpumpen hard, men den starter nå ikke. Jeg så også igår at forfilter var rimelig møkkete og at grunnen til at den stoppet første gangen var nok dritt i diesel som ble virvlet opp av bølger fra motgående båt. Spørsmålet nå er hvordan jeg kan finne ut om høytrykkspumpen er ødelagt eller om det er andre triks for å få start den den.

Link to post
Share on other sites

OK - Du har sikkert forsøkt mye rart. Du har nok ikke fått ut all lufta - det tar litt tid. Men når jeg har tappet et par desiliter og må lufte gjør jeg følgende - pumper til den blir hard, venter et par minutter så den blir myk igjen. Jeg gjentar denne prosessen 4 ganger. Du skal klare å høre at det "surkler" under denne prosessen. Hvis du har et tomt finfilter vil du måtte gjenta denne prosessen mange ganger.

 

Mistenker du noe som er utett før motoren kan du kjøre tur/retur fra en kanne diesel (du må like herlig gjennom lufteprosessen) - men da utelukker du ihvertfall at det er noe galt frem til motoren.

 

Du kan jo også sette på en klar slange på returledningen for å se at du blir kvitt all lufta.

Link to post
Share on other sites

Da startet den. Vi pumpet med håndpumpen mens tenningen ble vridd rundt, da funket det. Strammet også til di filteret ytterligere før vi startet. Neste utfordring er nå å tømme ut bunnen av tanken for å få ut skitt og vann. Det var nok årsaken til at den stoppet i første omgang.

 

Er det enkelt ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...