Jump to content

Rodkick presser ikke bommen opp, hva kan være feil?


Jonas78

Recommended Posts

Jeg er ny innen seilfaget, og trenger tips til hva som kan være gale, hvordan jeg kan fikse det, evt hvilken forhandler i bergensområdet som kan hjelpe meg.

 

Min Rodkick klarer ikke holde bommen oppe, den kan kun brukes til å trekke ned bommen når storseilet løfter den. Er ikke Rodkickens funksjon både at jeg skal kunne presse bommen opp, samt bruke den til å trekke ned bommen? Slik det er nå holdes bommen kun oppe av bomfallet (om det er det linen fra toppen av masten til enden av bommen heter :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Om det er Seldens rodkick du har så leveres den både med og uten luftsylinder. Er det ikke sylinder i den så kan du kjøpe det og montere inn. Alternativt må du bytte ut den som er der med en ny om den er defekt. Sylinder bestiller du enklest over nettet, sjekk seldenmast. se for riktig type.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er lett å åpne den, så du vil finne ut av dette. Hos meg var gassfjæra lekk, kjøpte ny hos Hovdan til marginalt høyere pris sammenlignet med hos Benns.se.

 

 

 

...

 

Takk, da blir det en tur ut i løpet av de neste dagene for å titte :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for tilbakemeldinger, jeg hadde tenkt å skru opp Rodkick`en for å se, men mulig jeg er litt pysete, men jeg fant ingen åpenbare steder å skru den opp for å titte inni uten å plukke den ned og demontere hele? På siden av den var det pop nagler, men det er mulig jeg må ta den av og trekke den ut for å se inni etter gassfjæren?

 

På bunnen av Rodkick`en så det ut som det var et område som kunne passe til hvordan en gassfjær ser ut etter å ha tittet på bilder av gassfjær på nettet. Kan det stemme at ikke min Rodkick har montert gassfjær ut fra bilde? (se området markert med rød sirkel)

 

 

bilde



Flere Bavaria har fått rod- kick montert opp ned. Og det gjaldt også min forrige båt, en 42 Cruiser. Men også kan det være lekkasje.

 

Klarer du ut fra bilde å se om den står rett vei? Den ser uk ut med tankte på klistremerket på Rodkick`en...

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Gassylinderen sitter inne i rodkicken og sees ikke utenfra. Du må først løsne rodkicken fra mast og bom, deretter trykker du inn de to plastknottene som holder plastkragen i den øvre delen av det tykkeste røret. Deretter vil du kunne ta de to rørene fra hverandre og innmaten(eller mangel på sådan) vil åpenbare seg.

Link to post
Share on other sites

Gassylinderen sitter inne i rodkicken og sees ikke utenfra. Du må først løsne rodkicken fra mast og bom, deretter trykker du inn de to plastknottene som holder plastkragen i den øvre delen av det tykkeste røret. Deretter vil du kunne ta de to rørene fra hverandre og innmaten(eller mangel på sådan) vil åpenbare seg.

 

Supert, takk for et forklarende innlegg. Jeg tester så snart som mulig :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

... bomfallet (om det er det linen fra toppen av masten til enden av bommen heter :-)

Det mest vanlige er å kalle det bomopphal, og at fall er tau som brukes til seil, men man kan sikkert kalle alt som kommer ned fra masten for fall uten å få språkrådet på nakken.

(Bare husk at det heter sjøkart, og ikke draft, samt nautisk mil og ikke sjømil:)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...