Finn Erik Startet 1.Juni.2013 Del på Facebook Startet 1.Juni.2013 Hei! Er straks klar til å sette ut båten, men idag oppdaget jeg en liten oljelekasje på styrbord drev. Det var kommet litt olje ut ved dekslet over giret bak på drevet. Jeg har en liten mistanke om at det har kommet ut ved giret. Da jeg tok av propellene satte jeg giret i revers og etter propellene var tatt av satte jeg ikke gasshendlene tilbake i fri posisjon. De har stått i revers posisjon i fire ukers tid. Kan det være årsaken til at det har lurt seg ut litt olje? Det er kunn det på ene drevet det er kommet litt olje. Sitter det en pakkning bak platen inn til drevet? er det i så fall komplisert å bytte den? Lekasjen har kunn vært der i noen få dager. Jeg satte inn drevene med bunnstoff for en uke siden og da var det ikke noe oljesøl som jeg kunne se på utsiden. Det kan selvfølgelig likevel ha vært en lekasje selv om det ikke var kommet ut fra dekslet da jeg stoffet drevene....... Er veldig takknemlig om det er noen her inne som kan svare meg på mine spørsmål evt. har vært borti det samme. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Terje Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Gaer sjaltern ?? Typisk plass for lekasje, og ganske enkel å bytte, dersom du er litt fingernem. Er en simerring som eventuelt må byttes. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post Share on other sites More sharing options...
Finn Erik Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (redigert) Ja det er girsjalteren......er det bare å skru opp fra baksiden, mener å huske at det sitter fire eller tre sekskantbolter på den plata som sjalteren sitter på. Er det bare å tømme drevet for olje først og så sette igang å skru? Finnes det noen reperasjonsmanual på den jobben? Er det sannsynelig at lekkasjen har kommet for at giret har stått i revers over lengere tid og at den evt. kan stoppe nå når giret står i fri? Redigert 1.Juni.2013 av Finn Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mistral36 Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det er fire bolter, greit å bytte. Det er større sjangs for at det lekker her når de står i gear, så det kan godt hende det ikke lekker når den står i fri. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det skal i utgangspunktet ikke lekke olje fra girsjalteren uansett om den står i gir, men som nevnt ovenfor oppdager man gjerne lekkasjer i simringen når drevet står i gir ettersom sjalteren da står litt lengre inne. Her er prosedyren på skifte av simringen på AQ290. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Julie III Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Skiftet denne simringen nylig. Gjort på en halvtime og veldig enkelt. Ganske tight å få på plass ny ring og klarte ikke presse den inn med håndmakt, men her brukte jeg en pipe som passet og slo den på plass. Adeneo kan sikkert bekrefte om dette er feil/riktig å gjøre... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.