Jump to content

Volvo Penta 290 drev liten oljelekasje


Finn Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Er straks klar til å sette ut båten, men idag oppdaget jeg en liten oljelekasje på styrbord drev. Det var kommet litt olje ut ved dekslet over giret bak på drevet. Jeg har en liten mistanke om at det har kommet ut ved giret. Da jeg tok av propellene satte jeg giret i revers og etter propellene var tatt av satte jeg ikke gasshendlene tilbake i fri posisjon. De har stått i revers posisjon i fire ukers tid. Kan det være årsaken til at det har lurt seg ut litt olje?

Det er kunn det på ene drevet det er kommet litt olje. Sitter det en pakkning bak platen inn til drevet? er det i så fall komplisert å bytte den?

Lekasjen har kunn vært der i noen få dager. Jeg satte inn drevene med bunnstoff for en uke siden og da var det ikke noe oljesøl som jeg kunne se på utsiden. Det kan selvfølgelig likevel ha vært en lekasje selv om det ikke var kommet ut fra dekslet da jeg stoffet drevene.......

Er veldig takknemlig om det er noen her inne som kan svare meg på mine spørsmål evt. har vært borti det samme.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja det er girsjalteren......er det bare å skru opp fra baksiden, mener å huske at det sitter fire eller tre sekskantbolter på den plata som sjalteren sitter på. Er det bare å tømme drevet for olje først og så sette igang å skru? Finnes det noen reperasjonsmanual på den jobben?

Er det sannsynelig at lekkasjen har kommet for at giret har stått i revers over lengere tid og at den evt. kan stoppe nå når giret står i fri?

Redigert av Finn Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skiftet denne simringen nylig. Gjort på en halvtime og veldig enkelt. Ganske tight å få på plass ny ring og klarte ikke presse den inn med håndmakt, men her brukte jeg en pipe som passet og slo den på plass. Adeneo kan sikkert bekrefte om dette er feil/riktig å gjøre... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...