MaSa Startet 1.Juni.2013 Del på Facebook Startet 1.Juni.2013 Plutselig uten forvarsel så ble båten veldig tung på rattet igår, spesielt under sving mot babord! Når båten er av eller på tomgang oppfører den seg oppimot normalt, men så fort man begynner og kjøre så blir den utrolig trang/hard på rattet !! Ligger på jonfruland og har tenkt meg hjem i morgen,helst med styring! Jeg kan ikke slikt som dette så lurer på om noen har ideer og eventuelle løsninger? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 slurende drivreim til servopumpa ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
jensemann2 Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Oljenivå? Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jeg har så lite peil på dette. Jeg har ikle hørt noe galt, kan heller ikle finne noen reim! Oljenivået ser bra ut, det eneste jeg kan se er at på den ene styresylinderen så kommer det litt olje. Den andre er helt blank! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
jkn Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Motoren har to belter. Det ene på dynamoen, veivenog vannpumpa. Det andre er et kort belte som går fra veiven til servopumpa. Det korte er sikkert røket, eller så slakt at det ikke drar med seg servipumpa. Servopumpa har brun etikett på lokket. Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jkn takk skal du ha, Reima hadde røket ! Det er vel da bare og få tak i en nye en da. Er det noe som kan gå i stykker med og kjøre uten den ett stykke? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
MaSa Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jeg fant som sagt 2 deler av reima nede i brønnen på båten, men det jeg lurer på nå er om det er noe standard mål på disse eller om det er forskjellige reimer til forskjellige typer båter/motorer osv.? Jeg har en mercruiser 4,2l d-tronic motor iallefall. hvor kan jeg finne riktig type reim ? Den var totalt maltraktert den reima jeg hadde kan ikke måle den iallefall.. Jeg kikket litt på hvordan jeg skulle bytte den også mens jeg var nedi der, det så ikke lett ut?? Det sitter jo 2 stk reimer til utenfor den som har røket! Må man skru masse greier da for og få på en ny en? På forhånd takk :) Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) du har vel dobbeltreim til dynamo/vannpumpe da. Må ta av disse først. Power Steering belt 57-816177Q Mercruiser 816177 til 1998-modell, men kan være endret på nyere årsmodeller. Men ser ut som det er samme nr. her http://www.keypart.com/mercruiser/diesel-engine-parts/d42l250-dtronic/0k1441140m999999 Redigert 2.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
MaSa Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 supert, modell er 2006 på motor, men burde vel vite det på ett båtverksted! Kan kanskje lønne seg og bytte eventuelt kjøpe ekstra sett til både servo,dynamo også da.Men er det veldig komplisert og bytte disse? Ser ikke for meg at jeg får tredd den på der den skal uten at jeg må skru av en del som sitter fast der nede ....?Men hvis svigerfar er pensjonert bil mekaniker så burde han kanskje kunne klare hjelpe til med det.... Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Teerex Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) Som jeg skrev så må du ta av dobbeltreimene til dynamoen for å få den nye reima på innerste reimhjul. Hvis du er usikker på noe eller mangler servicemanualen så er det vel best å la en servicemann/mekaniker gjøre det, selv om det er relativt enkelt. Om du taster inn motorn. her så finner du vel rett reimnummer http://www.perfprotech.com/ Redigert 2.Juni.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfb Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Du må løsne dynamo på strammeskruen for å få av de to reimene. Så må du løsne strammeskruen på servopumpa for å tre på den nye servoreima. Stram deretter opp igjen slik at du har ca 1 cm slark på reima og teit opp. Så setter du tilbake de to andre reimene og strammer opp dynamo på samme måte. Dette er ikke noe vanskelig og greit å kunne litt om viss det skulle ryke noen av de andre reimene ved en annen anledning. Jeg har disse motorene selv og har alltid alle reimene i backup i båten og det har jeg vært glad for ved et par anledninger ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.