Jump to content

Maxum 2600se 4,2 l d-tronic trang på styring plutselig under fart!


MaSa

Recommended Posts

Plutselig uten forvarsel så ble båten veldig tung på rattet igår, spesielt under sving mot babord!

 

Når båten er av eller på tomgang oppfører den seg oppimot normalt, men så fort man begynner og kjøre så blir den utrolig trang/hard på rattet !!

 

Ligger på jonfruland og har tenkt meg hjem i morgen,helst med styring! Jeg kan ikke slikt som dette så lurer på om noen har ideer og eventuelle løsninger?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

slurende drivreim til servopumpa ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har så lite peil på dette.

Jeg har ikle hørt noe galt, kan heller ikle finne noen reim!

 

Oljenivået ser bra ut, det eneste jeg kan se er at på den ene styresylinderen så kommer det litt olje. Den andre er helt blank!

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg fant som sagt 2 deler av reima nede i brønnen på båten, men det jeg lurer på nå er om det er noe standard mål på disse eller om det er forskjellige reimer til forskjellige typer båter/motorer osv.?

 

Jeg har en mercruiser 4,2l d-tronic motor iallefall. hvor kan jeg finne riktig type reim ? Den var totalt maltraktert den reima jeg hadde kan ikke måle den iallefall..

 

Jeg kikket litt på hvordan jeg skulle bytte den også mens jeg var nedi der, det så ikke lett ut??

Det sitter jo 2 stk reimer til utenfor den som har røket!

Må man skru masse greier da for og få på en ny en?

 

På forhånd takk :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

du har vel dobbeltreim til dynamo/vannpumpe da. Må ta av disse først.

 

Power Steering belt 57-816177Q Mercruiser 816177 til 1998-modell, men kan være endret på nyere årsmodeller.
Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

supert, modell er 2006 på motor, men burde vel vite det på ett båtverksted!

Kan kanskje lønne seg og bytte eventuelt kjøpe ekstra sett til både servo,dynamo også da.

Men er det veldig komplisert og bytte disse? Ser ikke for meg at jeg får tredd den på der den skal uten at jeg må skru av en del som sitter fast der nede ....?

Men hvis svigerfar er pensjonert bil mekaniker så burde han kanskje kunne klare hjelpe til med det....

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev så må du ta av dobbeltreimene til dynamoen for å få den nye reima på innerste reimhjul.

Hvis du er usikker på noe eller mangler servicemanualen så er det vel best å la en servicemann/mekaniker gjøre det, selv om det er relativt enkelt.

 

Om du taster inn motorn. her så finner du vel rett reimnummer http://www.perfprotech.com/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du må løsne dynamo på strammeskruen for å få av de to reimene. Så må du løsne strammeskruen på servopumpa for å tre på den nye servoreima. Stram deretter opp igjen slik at du har ca 1 cm slark på reima og teit opp. Så setter du tilbake de to andre reimene og strammer opp dynamo på samme måte. Dette er ikke noe vanskelig og greit å kunne litt om viss det skulle ryke noen av de andre reimene ved en annen anledning. Jeg har disse motorene selv og har alltid alle reimene i backup i båten og det har jeg vært glad for ved et par anledninger ;-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...