Jump to content

Våre venner i Belanor


Sydvesten

Recommended Posts

Sjekket akkurat den nye prislisten på morsomme duppedingser fra Belanor datert 1. Mars 2005. Er veldig glad for at jeg hadde en god stol å sitte i når jeg sjekket et par priser, hvis ikke så hadde jeg "gått på ræva" som vi sier nordpå. Skjønner hvorfor det drives parallellimport i stor skala. :yesnod:

 

Garmin 3010C kr. 21600,- pluss m.v.a, dette er ca 3400 USD, vanlig pris i USA er 2200 USD på de fleste nettbutikker(kurs 6.27)

Radar 2kW selges for den nette sum av 18000 eller 2870 USD pluss mva, I USA selges denne for ca. 1600USD.

 

Skal man ha begge to så blir det 6200 USD via norske forhandlere

eller 3800 via amerikanske nettbutikker, frakten til kongeriket er ca. 300USD med UPS, levering innen en uke. Differansen her blir jo på ca. 2100USD og det jo litt penger det også. tar man med ekkoloddet (GSD20) nettverkshuben (GMS10) (Nødvendig) og en svinger til loddet blir nok besparelsen ennå større. Koplett med alt kommer seg på ca. 4600USD levert Norge, Hva det samme koster i Norge, tja GSD20 koster 370 USD, GMS10 koster 370 USD, gjennomgående brosesvinger koster 430 USD. Totalt i Norge koster denne pakken 7300USD pluss mva, mens den koster 4600USD inkl. frakt pluss mva fra USA, det er en forskjell på 2700USD pluss mva. Netto med mva. utgjør dette 3300USD i besparelse eller drøye 21000 kroner, penger spart er penger tjent. :yesnod:

 

Det er vel ikke tvil om det er noen kroner å spare ved å unngå å gå via det norske forhandler nettverket og Bellanor som har skyhøy fortjeneste på sine produkter overskuddet var på 15 mill og en omsetning på 60mill, i tillegg skal forhandleren ha sine 20%... :puke:

 

Prisene basere seg på internettpriser fra USA og veiledende/anbafalt prisliste datert 1 mars 2005 fra Belanor.Belanor priser 2005 kurs NOK/USD er satt til 6.27. Det er nok mulig at dette levers billigere av enkelteforhandlere i Norge, men de dataene er ikke tilgjengelig hos meg nå

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

De tinga du har sjekket prisen på i statene er sikkert sekunda vare. Slik var det tidligere her når det var snakk om parallellimport av bil.

 

DU FÅR IKKE EN ORDENTLIG BIL FØR DEN ER VELSIGNET AV B. O . STEEN ELLER ANDRE IMPORTØRER. Kvalitet koster.

 

Men det er desverre flere som ikke vil utføre garantiarbeid på ting som er direkteimportert.

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at Belanor ikke vil utføre garantiarbeid på importerte varer, men det har de ikke lov til siden Garmin har verdensgaranti på sine produkter. Det er klart det blir mere jobb, man klage Belanor inn til Garmin International først, det tar nok litt tid.

 

Jeg lurer egentlig litt på hvor mange av oss har hatt garantireperasjoner på de elektroniske duppedingsene vi har i båten, les kartplotter. Jeg kjenner til et par på Garmin 188C, men ikke noe annet.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at Belanor ikke vil utføre garantiarbeid på importerte varer, men det har de ikke lov til siden Garmin har verdensgaranti på sine produkter. Det er klart det blir mere jobb, man klage Belanor inn til Garmin International først, det tar nok litt tid....

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er søren ikke sikker på at det er så enkelt at man bare kan klage til "sjefen". Kjøpte en gang en reltivt dyr Casio-klokke på Kastrup. Med internasjonal garanti og det hele. Etter en stund streika den, og der stod jeg. Ingen i Norge, importøren inkludert, ville da vedkjenne seg noe garantiansvar. Det var og ble selger i Danmarks sitt problem, sa de. Danskene var villige til å hjelpe til, men bare dersom jeg leverte klokka der (eller sendte , med tollparpirer og hele den bøtteballetten). Brukte en god del tid på å få noen i Norge til å ta ansvar, men gav til slutt opp.

 

OK, det kan godt hende at Garmin'er og andre er mer fleksible. Men jeg har i alle fall lært at det å kjøpe i hjemmeområdet er et stort poeng dersom du skal nyttiggjøre deg garantien. Andre ting blir fort mye pes....

 

(På den annen side - enig i at det vel er heller sjeldent at sånt som dette ryker).

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, det kan godt hende at Garmin'er og andre er mer fleksible. Men jeg har i alle fall lært at det å kjøpe i hjemmeområdet er et stort poeng dersom du skal nyttiggjøre deg garantien. Andre ting blir fort mye pes....

 

(På den annen side - enig i at det vel er heller sjeldent at sånt som dette ryker).

 

Ronald.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er nok en stor overdrivelse å kalle Belanor for fleksibel med tanke på garantisaker på utstyr som er kjøpt via andre kanaler, så jeg ser nok helt klart poenget og mulige problemer. Men med såpass mye penger å spare som det her er snakk om så kan det jo lønne seg å være "selvassurandør". Det er vel sjelden at alt utsyret tar kvelden, men det kan selvsagt hende. Jeg personlig synes det er mye å betale 20.000 kroner ekstra bare for at man skal en enkel garanti, da blir det vel litt gambling om at dette holder. For mindre enn 20 lapper kan man jo bestille en ny plotter, eller radar for den saks skyld om uhellet skulle være ute.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Sjekket akkurat den nye prislisten på morsomme duppedingser fra Belanor datert 1. Mars 2005. Er veldig glad for at jeg hadde en god stol å sitte i når jeg sjekket et par priser, hvis ikke så hadde jeg "gått på ræva" som vi sier nordpå. Skjønner hvorfor det drives parallellimport i stor skala. :yesnod:

Først av allt, jeg er jo enig i at slik snadderelektronikk er altfor dyrt i Norge. Men det er jo velkjent at veiledende priser fort blir villedende. Sjekket opp prisene på http://www.normap.no/ . De har ennå ikke fått inn 3010modellen, men den som lignet mest ble 2010C som har akkurat like stor skjerm. Veiledende pris hos Belanor er 22493,- og utsalgsprisen hor Normap er 19990,- altså en differanse på 2500kr.

 

Nå er jo ikke Norge unikt når det gjelder priser på USA produserte navigasjonsutstyr, noe av forklaringen skal være kartrettigheter som er ca gratis i USA mens i alle andre land må produsentene betale for og bruke disse kartgrunnlagene (veeeldig lang historie i kortversjon). Sjekket prisene i Norge, Tyskland og England for ei tid tilbake på Garmins håndholdte. Prisene varierte med bare noen 10kronere, altså ingenting og tjene på Europaimport.

 

På nettsiden http://www.gps.no/ er der utallige diskusjoner om import. Har ikke selv importert da jeg synes den ekstra prisen er verdt og betale i forhold til garantien, og etter det jeg leser får folk byttet inn gpser som er ødelagt lenge etter garantien er utløpt..... Men, når alle beløp som f.eks. frakt og moms har kommet på bordet, så ser det ikke ut som den store gevinsten er oppnådd. Mener å huske at en håndholt til 5-6000kr i Norge tjener man kun en 1000lapp på og importere. Men skulle jeg investert like mye som du har tenkt hadde jeg nok tenkt i importtanker, men kanskje heller kjøpt en flybilett over dammen for fortjenesten og hentet sakene selv. Men garantiproblematikken blir jo kanskje ett stort problem og over lang tid når noe måtte gå galt.

 

Leste for litt siden om import: bestiller du noe på nettet og levert med Posten e.l. kan du importere for max 200kr "avgiftsfritt". Reiser du utenlands og selv bærer med sakene over grensa kan du ta inn varer for 6 eller 8000kr, noe å tenke på.........

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer egentlig litt på hvor mange av oss har hatt garantireperasjoner på de elektroniske duppedingsene vi har i båten, les kartplotter. Jeg kjenner til et par på Garmin 188C, men ikke noe annet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ihvertfall hatt det. På min Interface 169 plotter som jeg kjøpte på Boatfix.com for ett år siden. Sendte den tilbake til Interphase i USA og fikk ny i retur uka etter. Betalte kun frakt. Prøvde ikke engang å gå på den norske importøren selv om jeg hadde en sk. world wide guarantie.

 

Hilsen rem som handler allt av båtelektronikk fra nettbutikker i USA

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men, når alle beløp som f.eks. frakt og moms har kommet på bordet, så ser det ikke ut som den store gevinsten er oppnådd. Mener å huske at en håndholt til 5-6000kr i Norge tjener man kun en 1000lapp på og importere.

Sparte minst 1800 kroner på å kjøpe Garmin GPSMap 172Ci fra USA i motsetning til kjøp i Norge. Pris totalt inkl. mva og frakt levert på døra hjemme ble nøyaktig NOK 4188,-. Billigste jeg har sett samme plotter annonsert i Norge er hos Malfix til 5950,- men ellers selges den i norske butikker til veil. pris 7350,-.

 

Så her er nok mye gevinst å hente, men det slår ulikt ut for ulike instrumenter hos ulike nettbutikker, så man bør sjekke flere butikker før man handler.

Link to post
Share on other sites

Først av allt, jeg er jo enig i at slik snadderelektronikk er altfor dyrt i Norge. Men det er jo velkjent at veiledende priser fort blir villedende. Sjekket opp prisene på  http://www.normap.no/ . De har ennå ikke fått inn 3010modellen, men den som lignet mest ble 2010C som har akkurat like stor skjerm. Veiledende pris hos Belanor er 22493,- og utsalgsprisen hor Normap er 19990,- altså en differanse på 2500kr.

 

Nå er jo ikke Norge unikt når det gjelder priser på USA produserte navigasjonsutstyr, noe av forklaringen skal være kartrettigheter som er ca gratis i USA mens i alle andre land må produsentene betale for og bruke disse kartgrunnlagene (veeeldig lang historie i kortversjon). Sjekket prisene i Norge, Tyskland og England for ei tid tilbake på Garmins håndholdte. Prisene varierte med bare noen 10kronere, altså ingenting og tjene på Europaimport.

 

På nettsiden http://www.gps.no/ er der utallige diskusjoner om import. Har ikke selv importert da jeg synes den ekstra prisen er verdt og betale i forhold til garantien, og etter det jeg leser får folk byttet inn gpser som er ødelagt lenge etter garantien er utløpt..... Men, når alle beløp som f.eks. frakt og moms har kommet på bordet, så ser det ikke ut som den store gevinsten er oppnådd. Mener å huske at en håndholt til 5-6000kr i Norge tjener man kun en 1000lapp på og importere. Men skulle jeg investert like mye som du har tenkt hadde jeg nok tenkt i importtanker, men kanskje heller kjøpt en flybilett over dammen for fortjenesten og hentet sakene selv. Men garantiproblematikken blir jo kanskje ett stort problem og over lang tid når noe måtte gå galt.

 

Leste for litt siden om import: bestiller du noe på nettet og levert med Posten e.l. kan du importere for max 200kr "avgiftsfritt". Reiser du utenlands og selv bærer med sakene over grensa kan du ta inn varer for 6 eller 8000kr, noe å tenke på.........

<{POST_SNAPBACK}>

Nå skal ikke jeg si noe om den utgåtte modellen 2010, men den koster svært lite i USA, antageligvis under 10000 kroner. Nå snakker ikke jeg om hånholde gps'er, der er det lite eller ingenting å spare. Jeg snakker utelukkende om de store modellene og imoprt fra land utenfor Europa.

 

Det er flere ledd her som skal ha til salt på maten. Garmin international skal litt salt, Garmin Europa skal ha litt salt, Garmin Norge(Belanor skal ha mye salt) og til slutt forhandleres skal litt salt. Til sammen blir det mye salt av dette, og som sagt salt til maten, det koster penger mange penger.

 

Nå er det vel stort sett bare navnet til Garmin som er amerikansk, resten produseres i østen.

 

Hvordan prisen på kartrettigheter gjør seg utslag i prisen på utstyrert skjønner jeg ikke helt, men det er jo ikke uvanlig at jeg jeg ikke gjør. At det har noe å si for prisen på kart klarer jeg å skjønne..

 

Sjekket den nye Maritim katalogen i går, 3010C koster der litt over 27 lapper inkl. dette betyr ca. 22 uten mva eller 3500USD. samme dingsen i USA koster 2200USD, differansen er på 1300 USD pluss mva.. Selv om man betaler flybilletten og momser den inn på lovlig måte så har man spart penger.

 

Jeg er klar over at veilende fort blir villedene priser, men stiller meg litt tvilende til at denne prisdifferansen blir utjevnet med det første, dog er intet umulig.

 

Forøvrig så kjøper jeg alt der hvor det er billigst, enten det er i Norge, USA eller på Rema 1000. En fattig kar som meg har ikke råd til noe annet. Hvis jeg mot formodning får bruk for garantien, ja da gjør jeg slik som Rem, sender den over dammen. Vet ikke hvor raske Belanor er på reklamasjoner, men de sender den nok over dammen de også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som importeres må vi vel også betale moms på?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja du må betale moms og frakt. Ganger du dollarprisen med 10 istedenfor 6,85 eller hva den aktuelle kursen måtte være, vil du treffe rimelig bra på hva varene koster ferdig momset og levert deg på døra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det som importeres må vi vel også betale moms på?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig det, men alle prissammenlligninger jeg har listet opp er uten moms, da er det lettere å sammenligne priser. Da er det kun frakten som tilkommer som ekstra fra USA. Den varierer fra mellom 50 til 300 usd. Komplett sett fra Garmin, plotter, radar og ekkolodd med alle kabler kommer på ca. 300USD levert på døra hvor som helst i kongeriket. Dagens dollarkurs er på 6.20, legger du til momsen på den så blir effektiv dollarkurs 7.75. Synes 10 kroningen som kurs var litt i høyeste laget, men dyrere enn det blir det garantert ikke. Hos de fleste nettleverandører jeg har hatt noe med å gøre så kommer frakt prisen opp etter at man har fylt ut adressefeltet. Ganger du det totale beløpet inkl. frakt med rundt 8 kroner så har du litt til gebyrer hjemme i kongeriket også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at Belanor ikke vil utføre garantiarbeid på importerte varer, men det har de ikke lov til siden Garmin har verdensgaranti på sine produkter. Det er klart det blir mere jobb, man klage Belanor inn til Garmin International først, det tar nok litt tid.

 

Jeg lurer egentlig litt på hvor mange av oss har hatt garantireperasjoner på de elektroniske duppedingsene vi har i båten, les kartplotter. Jeg kjenner til et par på Garmin 188C, men ikke noe annet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde garantirep på min gamle CiTex-plotter fra Seatronic. Den gikk til Seatronic - "over dammen" - til Seatronic før den var hjemme igjen (etter ca. 2 mnd). Tviler på at det hadde tatt lengre tid dersom jeg hadde sendt den selv...

 

Enig i at det er Belanor som er synderen her. Jeg importerte båt fra Sverige i sommer. Tok kontakt med lokal forhandler (som var myyye dyrere på prisen på båten og derfor ikke fikk solgt til meg) nylig ang. garantirep. av flaps. Svar: "Ikke noe problem." Servicemann har allerede vært der og demontert det gamle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...