Jump to content

Lov å kjøre Princess P50 uten D5L?


t&k

Recommended Posts

Det er 15,00 meter som er grensen. BRT er uten betydning.

Hva mener du med at brutto registertonn er er uten betydning? Såvidt jeg husker fra da jeg tok D5L er grensen for krav til sertifikat 15 meter eller 25 BRT, det som måtte tre inn først. Altså, er båten under 15 meter, men over 25 BRT er den sertifikatpliktig, er den under 25 BRT, men over 15 meter er den også sertifikatpliktig. Husker jeg feil?

 

 

Vet ikke hva en sånn båt veier,

Hva båten veier er irrelevant. Sertifikatkravet er knyttet til brutto registertonn, som er et volummål, ikke et mål for masse.

Link to post

Grensen er 24 meter nå. Reglene ble endret med virkning fra 01.01.2012:

 

Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk

 

§ 29. Fritidsskippersertifikat

(1) Fritidsskippersertifikat gir rett til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområdet stor kystfart.

[...]

(4) Innehaver av fritidsbåtskippersertifikat har samme rettigheter som innehaver av fritidsskippersertifikat.

 

 

Ergo er grensen på max 50 BRT historie. Regelen om 25 BRT var en særregel for å føre fartøy målt før 01.01.1980 (på husk) som er irrelevant nå.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Nå blander du vel korta litt Worse? Grensa du snakker om er vel for D5L. Tror fortsatt grensa UTEN sertifikat er 15 mtr eller 25 brt. Eller bt som det blir målt i nå. Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Her er et utsaks fra en Princess 50, 2007 mod. registrert i skipsregistrene.:

 

Breadth: 4,450 METERS

Depth: .900 METERS

Max length: 14,970 METERS

 

Krever ikke noen sertifikat etter oppgitt lengde. Hva som er den faktiske lengden på båten er vel mer usikkert da Fairline Phantom 50 eksempelvis ofte oppgis i størrelsesorden 15,2-15,3 meter.

 

Av og til ser man også båter av disse merkene i større varianter enn 50-fotingene annonsert anmerket med disp. fra sertifikatkrav.

Link to post

Nå blander du vel korta litt Worse? Grensa du snakker om er vel for D5L. Tror fortsatt grensa UTEN sertifikat er 15 mtr eller 25 brt. Eller bt som det blir målt i nå. Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom

 

Ikke helt; jeg "ekspanderte" på foregående innlegg og pointet var at 25 BRT-regelen er utgått på dato og det er 24 m som gjelder. Det andre spørsmålet var jo besvart lenger oppe. Men jeg ser at det er lett å misforstå. Det er en sentral og irriterende negativ egenskap ved all kommunikasjon! :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom

 

Ehm, nei! Det vil si bruttotonn som det nå måles i etter internasjonal standard inkluderer alle innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen, mens den game enheten, bruttoregistertonn som ble nevnt ovenfor, representerer det totale indre volum av et skip, med unntak for enkelte ikke-produktive saker som mannskapsfasiliteter.

Bruttoregistertonn ble derfor brukt slik at det tok hensyn til lastens beskaffenhet, slik at et bulklasterom ga mindre volum enn et pulverlasterom for skip med samme ytre mål.

 

En av forskjellene er altså den ene tar med alle innelukkede rom, mens den andre i all hovedsak kun tar med lasterom. Volumet er ellers det samme, 100 kubikkfot.

 

ref wikipedia -> bruttoregistertonn - bruttotonn

 

Her er en oversikt over sertifikatene fra Sjøfartsdirektoratet som viser at det nå er slik som Worse sier (som jeg ikke hadde fått med meg), at det nå kun er fartøyets lengde som gjelder.

 

bilde

 

Man må vel da tro at det samme gjelder for grensene før man trenger sertifikat, altså at båten kun må være under 15 meter, og at innvendig volum er uten betydning, og et oppslag i forskriften bekrefter dette.

 

Forskriften er endret fra og med i fjor, og for fritidsbåt står det kun :

 

§ 4. Krav om sertifikat for fører av fritidsfartøy
Fører av fritidsfartøy med skroglengde 15 meter eller mer skal ha gyldig sertifikat for å føre fritidsfartøy.

 

Det står altså ikke heller der noe om hverken bruttoregistertonn eller bruttotonn, slik at dette har tydeligvis utgått, og det eneste man nå trenger å forholde seg til er at båten er under 15 meter for å kunne kjøres uten sertifikat, og at den er mellom 15 og 24 meter for å kunne kjøres med fritidsskippersertifikat.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

 

Ikke helt; jeg "ekspanderte" på foregående innlegg og pointet var at 25 BRT-regelen er utgått på dato og det er 24 m som gjelder. Det andre spørsmålet var jo besvart lenger oppe. Men jeg ser at det er lett å misforstå. Det er en sentral og irriterende negativ egenskap ved all kommunikasjon! :cryin:

 

Sertifikatfritt kunne du jo tidligere føre fartøy opptil 25 bt/15 mtr og det er ikke den grensa som har økt til 24 mtr, men det som var D5L's grense tidligere på 50 bt.

Og Adeneo; alle dagens sertifikatforskrifter refererer til BT. Derfor svarte jeg slik. Registertonn er ikke lenger en målemåte,


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...