t&k Startet 1.Juni.2013 Del på Facebook Startet 1.Juni.2013 Vi vurder og kjøpe hos Princess p50, trenger vi å hive oss på kveldskole og ta fritidsskipper eller holder det akkurat uten det?? Blir iallefall ikke båtkjøp før sommeren da, vil ikke gå glipp av båtferie. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Sjekk båten lengde i byggesertifikat/målebrev. Er den over 15 meter så må du ha D5L Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
t&k Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Takker for svar. Er det noen her som har sett byggesertifikatet/målebrevet? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Har du lasta det opp kanskje ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
adeneo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 P50 er normalt oppgitt til 49 fot, men det viktigste er vel at den er under 15 meter og 25 tonn, og jeg mener de er 14.67 meter. Vet ikke hva en sånn båt veier, men noe sier meg at det er nøye tima og tilrettelagt for å kunne kjøres uten sertifikat ! Sitér dette innlegget Link to post
SeS_ Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Kommer vel litt ann på årsmodell/modell av p50? lengde på mk3 skal være noe sånn som 14.98, og 15.24 total..(loa), men tror de fleste modellene er under 15. Og da trenger du vel ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det er 15,00 meter som er grensen. BRT er uten betydning. P50 er 14,98 eller 99, akkurat under grensen. Så "kjør" i vei. Men ta gjerne D5L likevel -- de smarte gjør det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
t&k Svart 1.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Takk for svar alle mann. Gubben tar nok D5L uansett men ikke før ferien. Han er mere i utlandet mere enn han er hjemme i Norge så må nok ta en intensivkurs. Men som flyger så tror jeg han tar den fort og greit. Ha en flott båtsommer alle sammen. Håper været blir knall :) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Det er 15,00 meter som er grensen. BRT er uten betydning. Hva mener du med at brutto registertonn er er uten betydning? Såvidt jeg husker fra da jeg tok D5L er grensen for krav til sertifikat 15 meter eller 25 BRT, det som måtte tre inn først. Altså, er båten under 15 meter, men over 25 BRT er den sertifikatpliktig, er den under 25 BRT, men over 15 meter er den også sertifikatpliktig. Husker jeg feil? Vet ikke hva en sånn båt veier, Hva båten veier er irrelevant. Sertifikatkravet er knyttet til brutto registertonn, som er et volummål, ikke et mål for masse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
adeneo Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 Joa, husket kun at at det var under 15 meter eller 25 tonn, men det er selvfølgelig registertonn jeg tenkte på, og et registertonn er vel 100 kubikkfot, og det er vel kun lasteplass som gjelder, og i så måte har Worse litt rett i at det ikke er særlig relevant for en P50 ? Spesifikasjoner for P50'en finnes forøvrig på Princess sine nettsider ! Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.Juni.2013 Del på Facebook Svart 1.Juni.2013 (redigert) Grensen er 24 meter nå. Reglene ble endret med virkning fra 01.01.2012: Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk § 29. Fritidsskippersertifikat (1) Fritidsskippersertifikat gir rett til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområdet stor kystfart. [...] (4) Innehaver av fritidsbåtskippersertifikat har samme rettigheter som innehaver av fritidsskippersertifikat. Ergo er grensen på max 50 BRT historie. Regelen om 25 BRT var en særregel for å føre fartøy målt før 01.01.1980 (på husk) som er irrelevant nå. Redigert 1.Juni.2013 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Nå blander du vel korta litt Worse? Grensa du snakker om er vel for D5L. Tror fortsatt grensa UTEN sertifikat er 15 mtr eller 25 brt. Eller bt som det blir målt i nå. Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Chiefengineer Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Her er et utsaks fra en Princess 50, 2007 mod. registrert i skipsregistrene.: Breadth: 4,450 METERS Depth: .900 METERS Max length: 14,970 METERS Krever ikke noen sertifikat etter oppgitt lengde. Hva som er den faktiske lengden på båten er vel mer usikkert da Fairline Phantom 50 eksempelvis ofte oppgis i størrelsesorden 15,2-15,3 meter. Av og til ser man også båter av disse merkene i større varianter enn 50-fotingene annonsert anmerket med disp. fra sertifikatkrav. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Eg provde å google litt meir om dette med 25bruttotonn, men eg fikk ikkje noko treff. Kan vi få avklart det spørsmålet? Eg trudde også at det var slutt på volumregler. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Ja kanskje det bare er 15 mtr nå? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Skipper Worse Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Nå blander du vel korta litt Worse? Grensa du snakker om er vel for D5L. Tror fortsatt grensa UTEN sertifikat er 15 mtr eller 25 brt. Eller bt som det blir målt i nå. Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom Ikke helt; jeg "ekspanderte" på foregående innlegg og pointet var at 25 BRT-regelen er utgått på dato og det er 24 m som gjelder. Det andre spørsmålet var jo besvart lenger oppe. Men jeg ser at det er lett å misforstå. Det er en sentral og irriterende negativ egenskap ved all kommunikasjon! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
adeneo Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 (redigert) Og Adeneo; det gjelder ikke kun lasteplass men alle lukkede rom Ehm, nei! Det vil si bruttotonn som det nå måles i etter internasjonal standard inkluderer alle innelukkede rom i et fartøy etter Skipsmålingskonvensjonen, mens den game enheten, bruttoregistertonn som ble nevnt ovenfor, representerer det totale indre volum av et skip, med unntak for enkelte ikke-produktive saker som mannskapsfasiliteter. Bruttoregistertonn ble derfor brukt slik at det tok hensyn til lastens beskaffenhet, slik at et bulklasterom ga mindre volum enn et pulverlasterom for skip med samme ytre mål. En av forskjellene er altså den ene tar med alle innelukkede rom, mens den andre i all hovedsak kun tar med lasterom. Volumet er ellers det samme, 100 kubikkfot. ref wikipedia -> bruttoregistertonn - bruttotonn Her er en oversikt over sertifikatene fra Sjøfartsdirektoratet som viser at det nå er slik som Worse sier (som jeg ikke hadde fått med meg), at det nå kun er fartøyets lengde som gjelder. Man må vel da tro at det samme gjelder for grensene før man trenger sertifikat, altså at båten kun må være under 15 meter, og at innvendig volum er uten betydning, og et oppslag i forskriften bekrefter dette. Forskriften er endret fra og med i fjor, og for fritidsbåt står det kun : § 4. Krav om sertifikat for fører av fritidsfartøy Fører av fritidsfartøy med skroglengde 15 meter eller mer skal ha gyldig sertifikat for å føre fritidsfartøy. Det står altså ikke heller der noe om hverken bruttoregistertonn eller bruttotonn, slik at dette har tydeligvis utgått, og det eneste man nå trenger å forholde seg til er at båten er under 15 meter for å kunne kjøres uten sertifikat, og at den er mellom 15 og 24 meter for å kunne kjøres med fritidsskippersertifikat. Redigert 2.Juni.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Flott inlegg adeno, eg fann ikkje dette på nett Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Ikke helt; jeg "ekspanderte" på foregående innlegg og pointet var at 25 BRT-regelen er utgått på dato og det er 24 m som gjelder. Det andre spørsmålet var jo besvart lenger oppe. Men jeg ser at det er lett å misforstå. Det er en sentral og irriterende negativ egenskap ved all kommunikasjon! Sertifikatfritt kunne du jo tidligere føre fartøy opptil 25 bt/15 mtr og det er ikke den grensa som har økt til 24 mtr, men det som var D5L's grense tidligere på 50 bt. Og Adeneo; alle dagens sertifikatforskrifter refererer til BT. Derfor svarte jeg slik. Registertonn er ikke lenger en målemåte, Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.