Jump to content

VP MD21A går ureint og stopper når tanken nesten er tom.


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Har dieseltank på +/- 180 liter. Båten har kun blitt brukt til småturer og det har ikke blitt brukt ned mot halv tank de siste 2-3 årene. Såvidt meg bekjent har det ikke vært tatt noen tanksjau, men drivstoffiltrene er relativt nye.

 

I går gikk vi ca 12 timer i ett strekk. Begynte med noe over halv tank, kanskje trekvart. Motoren gikk som ei klokke uten antydning til feilslag. Men etter 9-10 timer stoppet motoren uten forvarsel. Den mistet turtallet og stoppet, ikke med et brak men som om den gikk tom for diesel. Oljetrykk, temperatur, kjøling osv var ok og stabilt hele veien, ingen symptomer men tanken var nå godt under halv tank.

 

Fikk den igang igjen etter litt kjinning på starteren men jeg kjente at den "hakket" litt innimellom. Vi fikk nå litt mer rulling pga annen båttrafikk og etter en stund så stoppet motoren igjen når vi lå på ca 2500 omdreininger og marsjet. Igjen fikk jeg startet den og vi fikk hakklet oss helt hjem men nå stoppet den når jeg senket turtallet for å legge til osv.

----------------

 

Det er vel bare å begynne å rense tanken tenker jeg? Men full tanksjau er ikke aktuelt nå. Så for meg å pumpe opp/ut en del liter deisel fra bunnen av tanken, bytte drivstoffiltre og toppe tanken igjen. Min teori er at vi har fått hvirvlet opp dritt når vi har kjørt tanken så tom som vi gjorde. Har brukt båten i mye mer sjø enn i går, men har så og si alltid nær full tank til vanlig.

 

Har jeg en god teori eller er det andre ting jeg også bør sjekke ut?

Link to post
Share on other sites

Det er to dieselfilter, ett ved tanken og ett rett før diselpumpen. Du må nok skifte begge å rengjøre tanken. Tror det er Maritim som har en dieseltrakt med spesialfilter. I de årene vi har vært på langtur har vi alltig fylt via trakten. Ett par ganger i året suger vi opp bunnslam fra tanken med en billig biltemapumpe på en blank plastflaske/dunk slik at vi ser hva som kommer opp før det kommer rein diesel. Brun avleiring/gugge legger seg ofte som et belegg i bunnen og kan løsne når det begynner å sjorkle i tanken med lavt diesrlnivå i sjøgang. Alternativ til problemet er luft i br.systemet dvs en lekasje, noe som en vanligvis vil merke og som nok er mindre sansynlig i dette tilfellet. Så oppskriften blir nok rengjøring og filterskift som du var inne på. Greit med litt vårrengjøring ;-)

Link to post
Share on other sites

Velkommen i klubben!!

 

Har nettop gjort ren mine to dieseltanker for vann og brunt grums. Jeg har montert sugerør til laveste punkt i tankbunnen og suger opp jevnlig heretter. Det går kjempelett med en liten Biltema messing håndpumpe, en slik som brukes i forbindelse med oljeskift på motoren.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert sugerør til laveste punkt i tankbunnen..

 

Har du noe bilde som viser hvordan du har gjort dette?

Kunne tenkt meg det samme men vet ikke helt hvordan. Tanken min har et lite mannlokk på toppen såvidt jeg husker (må demontere halve stikkøya for å få sjekket dette..)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Tankene mine ligger en på hver side av båten med bunn som skråner inover mot midten av båten. Det blir da et laveste punkt på bunnen av tanken som er godt egnet for avsuging. Tankene er av ca 10mm tykk glassfiberarmert epoxy med mannlokk av støpt bronse. Jeg tok av mannlokket på toppen av hver tank, gjorde godt rent innvendig, boret hull ved siden av mannlokket og monterte et sugerør på hver av tankene. Sugerørene lagde jeg av 10mm kobberrør, 1/4" skroggjennomføring av messing (Biltema) og en stump med dieselslange:

 

bilde

 

Koberrøret er tinnloddet innvendig i skroggjennomføringen. Røret stopper ca 2 cm over tankbunnen. Når røret er på plass skyver jeg slangestumpen nedover til den når bunnen av tanken (viktig at slangen passer så den går tregt). Slangen er skrått avskåret så jeg er sikret en liten åpning nederst. Øverst blinder jeg med en slangestump og en treplugg. Husk å bruke slange som tåler diesel.

 

Uttaket for avsuging sees øverst til høyre på neste bilde:

 

bilde

 

Jeg bruker denne pumpen for å suge ut diesel: http://biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Verktoy-og-tilbehor/Oljeskiftpumpe-260006/

 

Nå har jeg to rene tanker og nye filtere, men motoren starter ikke. Jobber med det her i en annen tråd på bp.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du snakker - dette var førsteklasses info :yesnod:

Tusen takk - da er det ingen hindring for å gjøre akkurat som deg!

Eneste forskjellen er at jeg har rustfri ståltank, så jeg får passe meg litt (spon) når jeg borer hullet. Men om det lar jeg gjøre å holde noe under/inni tanken idet boret går igjennom, burde det vel går bra..

Tusen takk igjen - dette var storveis!!

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...