schloemi Startet 2.Juni.2013 Del på Facebook Startet 2.Juni.2013 Hei, Sist jeg var ute med båten fungerte alt som det skal utenom at jeg ikke fikk lukket igjen bunnventilen etter turen (slik jegvanligvis gjør). Vanligvis trenger man ca 3-4 omdreininger for å stenge den men nå gikk den kun ca 1/2 omdreinging. Da jeg skulle ut med båten gangen etter gikk alarmen for overoppheting etter noen minutter. Fant kjapt ut at impelleren fortsatt klarte å suge vakuum/undertrykk i slangen som går fra bunnventilen til motoren (Vetus), og at det dermed høyst sannsynlig er bunnventilen som er ødelagt og må byttes (også bør jeg vel kikke på impelleren også mtp at den gikk uten vanngjennomstrømning i 10-15 min). Spørsmålet mitt er da om det er mulig å kun bytte selve ventildelen (markert i rødt i bilet nedenfor) eller om jeg må ta av hele skroggjennomføringen også (markert i blått). Har lest noen tråder om at folk har brukt vinkelsliper til kappe av skroggjennomføringen, men har desverre sett få bilder av det. Men hadde det vært mulig å kun bytte selve ventildelen tror jeg at jeg hadde foretrukket det. Båten er jo på vannet nå, så den må vel opp på land. Hvor lang tid må en ny tettning størkne før man kan sette den på vannet igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Den ventilen har nok sett sine beste dagar. Dersom du har ein annan ventil med same diameter i nærleiken (typisk innventilen til dassen) kan du montera eit T-stykke på den og strekka ein slange til motoren. Då kan ventilskiftet venta til neste gong du tek opp båten. Det kan godt vera at skroggjennomføringa er ok, men skal du satsa på det? Det skadar nok ikkje å skifta impellaren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 På grunn av den sorte kabelen så ser det jo ut som om ventil og skroggjennomføring er i et stykke. Dette kan byttes på vannet.(Selvsagt sikrere på land). Tilpass og slå inn en slik treplugg før du bytter ventilen, Fjern så plugge. http://www.maritim.no/sikkerhet_2/nodreparasjon/treplugger Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Roger jo Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Ser ut som om alt er forsterket med duk og polyester. Kjøp en maken ventil (sjekk at diameter på huset er likt) sett inn en tre plugg skru løs toppen fisk opp slusa. Skru av den nye toppen og monter den på den gamle ventilen. Bare pass på at ventilen må være noe åpen før du trekker til den nye toppen. Så kan du vurdere til høsten om du må skifte skroggjennomføring. Fjerne pluggen og åpne ventilen tut og kjør. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
baatmann Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Mitt råd er: Få båten på land, og gjer det skikkeleg. Ikkje driv med midlertidig lappverk. Sitér dette innlegget Link to post
schloemi Svart 2.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Da mener dere at trepluggene må slås inn fra utsiden av skroget da?! Er nok mest tilbøylig til å kjøpe en ekstra slange og koble den til saltvannsinntaket til toalettet... Takk for tips så langt :) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 2.Juni.2013 Del på Facebook Svart 2.Juni.2013 Jepp, og har du ei litt langrunn badestrand er det jo kjempeenkelt. Bare ikke spikk pluggen selv, sørg for at den er dreid konisk. Og ikke for lang så den stanger i 90 grader'n.. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Herman Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Er nok mest tilbøylig til å kjøpe en ekstra slange og koble den til saltvannsinntaket til toalettet... Takk for tips så langt :) Det høres ut som en dårlig løsning. Du vil da ikke kunne spyle i do samtidig som motoren går. Enten får du ikke vann til toalettet, eller så stjeler du kjølevann fra motoren. Hva som skjer er avhengig av geometri på slangene, hvor kraftig sjøvannspumpe du har og hvor fort/kraftig du pumper på do. I Kornelia er spylevann til do koblet sammen med utløp fra vasken på badet. Det er en særs dårlig løsning. Sett båten på land og skift ventilen. Det er fullt mulig å slå inn en treplugg og gjøre det på vannet også, men det krever at det ikke er montert en grovsil på kjølevannsinntaket. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) Mitt råd er: Få båten på land, og gjer det skikkeleg. Ikkje driv med midlertidig lappverk. Dette er nok trådens beste råd... Reodor Felgen løsninger passer for sykkelreparatører Redigert 3.Juni.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Ronald Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Hvis ikke Reodor Felgen har sin plass om bord i en båt så er jeg redd det er mye jeg (og andre) hadde måtte gi opp..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.