Hallaron Startet 7.Mars.2005 Del på Facebook Startet 7.Mars.2005 Jeg mener å ha hørt at det går en strøm langs sørlandskysteni retning fra Oslo mot Lindesnes. Når jeg skal seile fra Son til Arendal, hadde det vært fint å dra nytte av denne. Noen som kan hjelpe meg med noe info om dette. Hvor langt fra land, variasjoner i styrke, egentlig alt som kan være nyttig. På forhånd takk! 1/2-geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Svein H Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hei, Har hørt det samme. Etter som jeg kan huske skal man gå langs land når man går østover, og langt ute når man syd-sydvest. Er dog litt på gyngende grunn, men har faktisk opplevd opp til 3 knops medstrøm i fjor på en krysning fra Koster til Lillesand i rett linje ! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Hallaron Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hei, Har hørt det samme. Etter som jeg kan huske skal man gå langs land når man går østover, og langt ute når man syd-sydvest. Er dog litt på gyngende grunn, men har faktisk opplevd opp til 3 knops medstrøm i fjor på en krysning fra Koster til Lillesand i rett linje ! Svein <{POST_SNAPBACK}> Har nok hørt det samme, men lurer litt på hvor langt ute man skal gå for at det er langt fra land Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Lars H. Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Hei. Her har du litt fra Den Norske Los: Og litt tekst her: Side-1 Side-2 Side-3 Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Gunga Din Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Har nok hørt det samme, men lurer litt på hvor langt ute man skal gå for at det er langt fra land <{POST_SNAPBACK}> Hej Hallaron ! det er samme ström som kommer opp utmed Bohuslänkysten, der drar strömmen oftast som starkast utan för dom yttersta skären, man ser det tydligt på bojjar, fiskeflagger etc, strömmen kan gå med ett 2-3 knop, så det er ganska lurt o utnyttja denna när man seglar nordover ! enklaste settet o finne ut var du skall ligga i 'strömfåran' för att ha best nytta om du går med, er att jämföra mellan loggen på båten o SOG på GPS'n ! skillnaden er grovt räknat strömmen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Slagskibet Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Da jeg drev med bøyelasting på Statfjord subbet vi kysten sydover fra Slagenstangen og nesten til Lindesnes fyr. Ved Lindesnesten økte vi avstanden til 2-4 n.mil. Å se 16-16.5 knop som observert fart var ikke uvanlig og det er ikke dårlig for en 128 000 tonner. Kartet til Lars H. stemmer bra med hukommelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Har seilt litt langs kysten og strømmen kan bli ganske sterk i strekn. Færder - Arendal ikke sjelden 2-3 knop vestlig retning. Hvis du legger deg ca. 10-15 NM fra land kan du få ditto østlig. Må seile forholdsvis nærme land samt at det kan være store lokale variasjoner på vestlig strøm Regnestykket blir jo om det lønner seg å gå ut i østlig strøm.. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Vi gikk betraktelig mye nærmere enn 10-15 nm mellom Slagentangen til Kristiansand Alvito. Fra 1-6 nm tenker jeg men da gikk det unna og så det skummet rundt baugen. Dette var selvsagt før reglene om minste avstand til kysten kom for handelssskip. Vi passet radar og horisonten rundt som hauker og lyette på all Port Control aktivitet og alt av intern ferjekoommunikasjon. Husker vi hadde avgangstidene på alle ferjene med destinasjon østover oppslått i bestikket.... Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Etter å ha lest inleggene, samt Sidene fra den norske los, regner jeg med å prøve meg en 2-3 nm fra land. Takker for hjelpen. Det er utrolig hvor mye opplysninger man kan finne på dette forumet! 1/2-Geir Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Suzuki Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Etter å ha lest inleggene, samt Sidene fra den norske los, regner jeg med å prøve meg en 2-3 nm fra land. Takker for hjelpen. Det er utrolig hvor mye opplysninger man kan finne på dette forumet! Men det blåser vel som regel mer, jo lengre ut man kommer ? Dermed vil fordelen du oppnår ved bedre strømforhold, mer en brukes opp av mindre vind / mer ustabil vind. Sikkert ikke uten grunn, at taktikerens jobb er en av de vanskeligste ombord.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hallaron Svart 8.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Men det blåser vel som regel mer, jo lengre ut man kommer ? Dermed vil fordelen du oppnår ved bedre strømforhold, mer en brukes opp av mindre vind / mer ustabil vind. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Dette kan jeg ikke nok om så jeg får prøve litt forskjellig og se. Når jeg hentet Maxi'en i Stavanger, hadde jeg en formeneing om at jeg måtte ha båten helt hjem på den weekenden. 150 nm med vinden rett i mot første dagen gjorde sitt til at det ble lange dager. Denne gangen gidder jeg ikke stresse. Kommer jeg helt hjem er det bra, kommer vi ikke helt frem er det greit det også... Dessuten er det 50 nm kortere denne gangen. Det ble sjøsetting fredag 22/4 kl 1400. Og om været tillater det hjemreise den helga.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.