Jump to content

Hvilke motorer passer til VP 270 Drev


Boenna

Recommended Posts

Heisann

 

Har en Selco 18 med en VP AQ 130 (B20) og et VP 270 drev. Dette syns jeg dessverre at er litt vel dyrt i drift.

 

Lurer derfor på om det finnes en dieselmotor som passer på samme drev?

 

 

Kunne tenkt meg en motor som klarer å marsje båten på rundt en 20 knop, og klare å trekke vannski ol.

Redigert av Boenna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke for å være negativ, men er motoren din helt ok, behold den. Det blir nok den billigste løsningen totalt sett. Skaffe en ok dieselmotor vil koste atskillige 10.000,- lapper. Kanskje bedre å tenke på å montere på Weberforgasser og elektronisk tenning på eksisterende motor, for å få redusert forbruk?

Dessuten vil en dieselmotor medføre annen girutveksling, slik at du må bytte drev uansett. (Du skal ha flaks passer den utvekslingen du nå har på den dieselmotoren du får tak i)

 

Uansett, lykke til, og velkommen til forumet.

Ett tips, bruk søkefunksjonen, utrolig mye du finner ut da :smiley:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda, det kan fort bli dyrt å skifte motor, men tenkte å se litt i det lange løpet også, med tanke på drivstoffkostnader osv.

 

Men om det ikke er mulig uten å skifte drev også, tror jeg nok at jeg beholder den jeg har.

Skal heller da ta en titt på ny forgasser og tenning og se om det kan hjelpe på.

 

Takk for det! Satser på å få svar på det jeg lurer på her inne jo nærmere jeg er å få båten på sjøen! :)

Link to post
Share on other sites

AQ270 drevet passer på alle typer motorer, og var bunnsolid den gangen det ble laget.

 

Problemet er nok å få tak i svinghjulskåpe til Aquamatic drev som passer på en dieselmotor, da den du har ikke passer på annet enn Volvo bensinmotorer.

Forøvrig har Jori rett, og sannsynligvis passer ikke utvekslingen heller, og da må du enten bytte utveksling, som sitter på propellakselen og vertikalakselen nederst i drevet, eller bare bytte hele drevet.

 

Det er heller ingen garanti at det en gang bunnsolide drevet er like bunnsolid etter minst 40 år i drift, og at det tåler en dieselmotor.

 

Med andre ord, skal dette lønne seg ved normalt bruk, må du enten regne på så lang sikt at du inkluderer bruk av båten tre generasjoner fremover, eller at du bruker båten 10 000 timer hvert år, og da snakker vi kun om drivstofføkonomien, en gammel Selco er fortsatt ikke verdt stort ved salg.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...